Gå till innehåll

Starta upp en sida med svenska manus


tomasz1985

Recommended Posts

Tanken att organisera en internet sida med svenska manus slog mig. Varför finns det så få svenska manus ute på internet? Är det för att ingen orkat att ta sig an det projektet eller vill inte produktionsbolag och manusförfattarna lägga ut sina manus gratis? Vem ringer jag helst till om jag vill fråga om tillstånd? Visst, en del manus finns i bokform men de är bara shooting scripts, den färdiga produkten. Jag är mest intresserad av tidiga versioner som finns till vissa amerikanska filmer på script-o-rama till exempel. Är det någon som vet hur jag bör bära mig åt? Eller har någon redan försökt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle i första hand sikta på att göra en sådan sida väldigt attraktiv att vara med i, om det skall vara nån ide. Vilka mekanismer som gör en websida attraktiv vet jag inte, men tex voodoofilm, dvdforum, imdb och en massa andra sidor verka ha lyckats rätt bra. Sen gäller det att fråga varje enskild upphovsman om han kan tänka sig att ge dig rätt att lägga ut manuset.

 

För att lyckas med det skulle jag antagligen göra som programledare i teve som försöker locka gäster, att ha några dragplåster som gör att andra manusförfattare också gärna vill vara med. När man uppnått kritisk massa, kanske manusförfattarna hör av sig av sig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag skulle i första hand sikta på att göra en sådan sida väldigt attraktiv att vara med i, om det skall vara nån ide. Vilka mekanismer som gör en websida attraktiv vet jag inte, men tex voodoofilm, dvdforum, imdb och en massa andra sidor verka ha lyckats rätt bra. Sen gäller det att fråga varje enskild upphovsman om han kan tänka sig att ge dig rätt att lägga ut manuset.

 

För att lyckas med det skulle jag antagligen göra som programledare i teve som försöker locka gäster, att ha några dragplåster som gör att andra manusförfattare också gärna vill vara med. När man uppnått kritisk massa, kanske manusförfattarna hör av sig av sig själv.[/citat]

 

Amerikanska sidor som script-o-rama och andra har inget sådant att locka med. Jag gillar inte när sidor ska ha 150 olika sektioner. Om de lägger ut sina manus har det ju inget att förlora utan bara att vinna. Folk som är intresserade av att skriva manus kommer läsa deras manus och flera kommer nog att se filmen. Men ska jag ringa till produktionsbolagen?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag menade inte att sidan skulle ha femtioelva sidor och funktioner utan att man skulle på något sätt göra det attraktivt att vara med. Men jag tror jag missforstod i alla fall? Jag fick för mig att hemsidan skulle ha scrips av Moodysson och Kjell Sundwall med flera?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]jag menade inte att sidan skulle ha femtioelva sidor och funktioner utan att man skulle på något sätt göra det attraktivt att vara med. Men jag tror jag missforstod i alla fall? Jag fick för mig att hemsidan skulle ha scrips av Moodysson och Kjell Sundwall med flera?[/citat]

 

Ok, ne men jag får hoppas att det funkar utan något sånt specifikt att locka med. Japp manus till svenska filmer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tillräckligt med arbete med allt nytt som händer med Amatörfilm Stockholm just nu, annars skulle jag gärna försöka hjälpa till. Men jag stödjer defintivt ideén Tomas. Se till att göra något av den bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

En sida för svenska manusförfattare tycker jag vore mycket trevligt.

 

Jag har själv haft den tanken att göra en sådan men dessvärre finns ej tiden.

 

En sida med tips, templates på loglines, brev, synopsis, treatment osv

 

Gärna med samarbete från SFI

Länk till kommentar
Share on other sites

Har haft någon vag fundering på det här tidigare. Jag tycker att man kan kombinera tomaz1985:s idé med final_cuts idé. Om det ska finnas manus för försäljning måste man försöka få producenter att besöka sidan, vilket kan vara lite knivigare (har dock inte så bra koll på det).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...