Jump to content

Brinnande Stekpanna

Monochromic

Recommended Posts

Tjenare. Är i förproduktion till en kortfilm just nu. I Filmen så ska huvudpersonen bland annat gå runt och göra saker i ett kök ovetandes om att det brinner i stekpannan som står på spisen, jag undrar om nån av er har några tips på hur man får stekpannan att brinna snyggt och säkert. Funderade på att bara ha en brännbar vätska i, några tips om sådana? Måste bli lite lågor som syns, inga små blå lågor som det kan bli av vissa spriter o.s.v.

Senare i filmen så ska huvudpersonen ta stekpannan och skaka på den (som man gör när man steker något), när den fortfarande brinner, så vid det tillfället så vore det bra om det var något fast som brann.

Alla ideér och tankar uppskattas. Nått annat jag borde tänka på så det inte händer någon olycka?

Matolja som brinner är sagolikt varmt och svårt att släcka. Vatten i matolja ger explotionsliknande brandförlopp.

Bensin brinner som bara tusan och är också svårt att släcka.

Sprit brinner osynligt och är svårt att släcka.

Stänk utanför stekpannan fortsätter att brinna.

Eld i köksfläkten kan tutta eld i hela rökgången eftersom det ofta finns mycket matfett däri.

Jag skulle experimentera med tändvätska eller lacknafta som brinner "lugnt" med tydlig gul låga. Tändvätskan i sig brinner inte särskillt bra så den är lätt att släcka och kan till och med få för sig att slockna själv. Stänk utanför pannan slocknar av sig själv. Så man får kanske ha något mer i stekpannan som katalysator. Grillkol eller träflis? Det skulle med lite fantasi likna mat. Om det slocknar kan man hälla på mer tändvätska utan att riskera livhanken. Har ni inte grillat korv?

Spisen behöver naturligtvis inte vara på medan man eldar.

Om man har plattan igång brinner tändvätskan av sig sälv (flammpunkt ca. 70 grader celsius)

Aceton skulle funka men det brinner bort för fort så tändvätskan var väldigt smart! man ska nog inte släcka brinnande tändvätska som inte är uppsugen på nåt (vattnet börjar koka och brinnande tändvätska skvätter överallt, som olja...) släck med en annan stekpanna eller nåt lycka till!

[citat=wääuu]Om man har plattan igång brinner tändvätskan av sig sälv (flammpunkt ca. 70 grader celsius)[/citat] Fast det var lite av iden med tändvätska att den inte skulle fortsätta att brinna av sig själv om något går galet. Sen tror jag inte tändvätskan brinner (så bra) om den inte är uppsugen av nått.

Jag tror på tändvätska (alternativt med något annat bränsle som katalysator) just av den enkla anledning att det går att kontrollera.

Blir elden okontrollerbar och det tar fyr i spisfläkten kan det gå riktigt illa...