Gå till innehåll

Stroba och Interlaca?


Monochromic

Recommended Posts

ooh, det fins otaliga knep för att på DV att likna film.. :)

några jag kommer på nu är:

 

1. stå långt i från och zooma in så du får ett kort skärpedjup

2. använd ett lätt softfilter..

3. lägg filmklippen övervarandra och deinterlasa det översta o dra ner opasiteten till typ. 30%

4. använd ett vidvinkel objektiv för tagningar, men det får inte vara för mycket vidvinkel.

5. filma genom ett sånt där ljusfilter som sitter i kameran,.. kommer inte på vad det heter. :/

 

aja. det va dom jag kom på.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder själv P6 och har fått mycket beröm för "min filmlook" på de musikvideos jag har gjort. Mina tips är:

Deinterlacea, dra ner frame-raten till 18 fps och kör frameblend (under video options -> frame hold), sänk ljusstyrkan lite grann och öka kontrasten efter eget tycke.

Det blir ännu bättre om man jobbar lite med färgkorrigeringen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med mega_musik, jag gör på liknande sätt. (menar du Premiere med P6 ?)

 

Men något som jag tycker är jobbigt, och jag tänkte om någon visste ett tips. Det är lite jobbigt om man har en kortfilm på kanske 200 klipp om man ska göra det på alla filer, som jag fått göra ibland... finns det inget sätt man kan "gruppera" och ha liknande egenskaper i Premiere? Jag har inte testat runt så mycket men jag tycker det borde finnas, väldigt tacksam för svar.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att deinterlacea är att göra om videons s k "fields" till en bildruta. Video fungerar ju så att bilden är uppbyggd av två halva bilder (fields) medan film består av hela bildrutor.

För att göra det rent praktiskt så högerklickar du på klippet och väljer Video Options -> Frame Hold och bockar för Deinterlace...

Länk till kommentar
Share on other sites

Opus skrev: "Men något som jag tycker är jobbigt, och jag tänkte om någon visste ett tips. Det är lite jobbigt om man har en kortfilm på kanske 200 klipp om man ska göra det på alla filer, som jag fått göra ibland... finns det inget sätt man kan "gruppera" och ha liknande egenskaper i Premiere?"

 

Om du lägger effekter på ett klipp. Sen kopierar du det (crtl + V som vanligt) sen markerar du dom andra klippen som du vill ha samma effekt på och trycker Ctrl + Alt + V. då får du upp en ruta som heter Paste Attributes, där kan du välja vilka egenskaper som ska matas in i klippen du markerat. Där väljer du Settings och bockar bara för Filters, och trycker Ok.

 

/Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Varför sänka fps till 18 fps!? Jag kan förstå att man vill få fram en något ryckigare bild, men det kan ju knappast liknas vid film, snarare web video.

Filma med högre slutarhastighet(typ 1/500) istället och progressivt(frame mode) för att nå lite av den åtråvärda filmkänslan. Tyvärr kräver detta högre slutarhastighet, också en hel del ljus men det blir skarpare delbilder. Dessutom är det optimalt att ha helt öppen bländare om man önskar djuposkärpa, vilket i sin tur ger en proffsigare look på filmen.

 

Ett enkelt beprövat knep för att få de ofta ganska dassiga videobilderna att se mer kontrastrika och färgmättade ut är att i t ex AE(aftereffects)duplicera filmen och sedan använda funktionen overlay eller softlight på den överliggande filmen. Denna funktion blandar lagren med varandra enligt en ganska simpel matematisk formel. Dock kan materialet bli lite mörkt, detta kan man korrigera genom att styra genomskinligheten på det överliggande lagret. Men det blir ganska ok, som start.

 

ha de gott

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut! Men vi i europa är ju "lyckligt" lottade som har ett TV system som nästan motsvarar en film kameras 24 bilder i sekunden. Filmar man progressivt med sin DV kamera så har man genast kommit en bit närmare rörelsekänslan på film. Dock bör man vara lite försiktig med denna funktion då den på vissa DV kameror kan se väldigt ryckig ut, detta kan man oftast motverka genom högre slutarhastighet :)

 

Experimentera med detta är bästa sättet att komma på vad som passar bäst för den scen man vill fota.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...