Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

I ett kortfilmsmanus som jag håller på med ska det utspela sig mestadels i ett telefonsamtal mellan två st. Hur skriver jag för att få med båda parterna i telefonsamtalet, så man får följa båda två i samtalet istället för att man bara får höra den ena rösten genom telefonen och se den andre som pratar i den. När man ska hoppa mellan personerna som pratar, blir det en ny scen då varje gång?

Det blir ju gött jobbigt att skriva så.

Hur gör ni?

Postad

Om ingen hinner före så ska jag svara på din fråga, måste hem och rådgöra med lite litteratur först för att fräscha upp mina kunskaper. Så att jag inte leder in dig på villovägar.

Någon gång ikväll, kanske imorgon för min hjärna är så full med skräp att jag är lite disträ. Om ingen annan hinner före då...

/jon

Postad

[citat=Riverman]Hej!

I ett kortfilmsmanus som jag håller på med ska det utspela sig mestadels i ett telefonsamtal mellan två st. Hur skriver jag för att få med båda parterna i telefonsamtalet, så man får följa båda två i samtalet istället för att man bara får höra den ena rösten genom telefonen och se den andre som pratar i den. När man ska hoppa mellan personerna som pratar, blir det en ny scen då varje gång?

Det blir ju gött jobbigt att skriva så.

Hur gör ni?[/citat]

Hm, vet inte hur "rätt" detta system är, men det är vad jag gått efter:

INTERCUT PHONE CONVERSATION - Person X:s plats/Person Y:s plats

*dialog*

BACK TO SCENE

Postad

INTERCUT: TELEFONSAMTAL MELLAN ERIK I SIN LAGENHET OCH FILIP PA STAN

Dialog....

SLUT PA INTERCUT

om du daremot INTE vill att klippningen ska hoppa mellan de bada scenerna skriver du inte ut intercut.

• 4 veckor senare...
Postad

Du kan ju ha en röst som du spelat in i mick, pitcha den lite så att de låter som telefon (Går skitenkelt i t. ex. cool edit som du kan ladda ner (eller så kan du köpa det, din lille mes)

Postad

[citat=Jontish]Du kan ju ha en röst som du spelat in i mick, pitcha den lite så att de låter som telefon (Går skitenkelt i t. ex. cool edit som du kan ladda ner (eller så kan du köpa det, din lille mes)[/citat]

Låter det som att man pratar i telefon om man pitchar rösten? Och vad har det med frågan att göra?

Postad

[citat=tomasz1985][citat=Jontish]Du kan ju ha en röst som du spelat in i mick, pitcha den lite så att de låter som telefon (Går skitenkelt i t. ex. cool edit som du kan ladda ner (eller så kan du köpa det, din lille mes)[/citat]

Låter det som att man pratar i telefon om man pitchar rösten? Och vad har det med frågan att göra?[/citat]

Då kan man lägga till det ljudet och filma samma person hela tiden osså kommer det en telefon röst (Som om det kommer ifrån telefonen!)

Så slipper man byta från person till person hela tiden

Postad

Jag kanske skriver lite sent men jag hoppas att det blir till någon hjälp.

"Ni som svarade har varken svarat på den fråga som ställdes eller kommit med något förslag."

Hur skriver man samtalet där man visar alla karaktärer utan att bara höra telefonröster? Så var frågan:

Mitt svar är: Skriv två scener, en för varje person. Sen kan du dela upp varje scen efter dialogen.

T.ex.

01a. INT. SOVRUM - DAG.

Kalle lyfter upp telefonen, slår ett nummer och väntar.

02a. INT. VARDAGSRUM - DAG.

Jenny sitter i soffan och tittar på tv. Plötsligt ringer det på telefenonen. Hon reser sig upp, går till telefonen och svarar.

JENNY

Hej, det är Jenny.

01b. KLIPP TILL.

KALLE

Tjena, det är Kalle. Jag undrar om du är sugen på att gå ut ikväll.

02b. KLIPP TILL.

JENNY

Ja gärna, det vore trevligt!

Det är bara ett exempel på hur du kan byta mellan de två scenena genom att använda dig av KLIPP TILL med scen numret före. (a,b) talar om att det är samma scen fast olika klipp. Du kan dela upp scenena hur mycket du vill.

Hoppas det var till någon hjälp.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...