Jump to content

Gone - Kortfilm(25min)


Herakel
 Share

Recommended Posts

Nu är våran kortfilm Gone färdig efter 4 månaders hårt slit. Detta är en pilot i kortfilmsformat. Inspelningarna gick rätt fort faktiskt, det som tog tid var att få allt ljud på plats. Det tog dubbelt så lång tid som själva inspelningen av filmen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat!

Bra kamera och överlag bra val av brännvidd.

 

Foley och ljus bör ni arbeta lite mer med. T.ex. när han går lös på lgh:en bör detta återges lite bättre i ljud. Även klippningen och fotot i samma scen kunde varit lite mer dramatisk. Nu förefaller han lite väl försiktig.

 

men annars snyggt klippt, för att inte säga väldigt snyggt, samt konsekvent klippning. Tycker ni i klippningen fångat känslan hos både berättelsen och skådisarnas prestationer.

 

Bra ljud!

 

Hur långt tid tog själva inspelning respektive klippning?

 

Kör lika hårt med nästa film!

Tack!

 

Hela filmen är faktiskt inspelad med ett enda Samyang 24mm objektiv - på en Blackmagic pocket cinema kamera. Ljus är definitivt något som jag behöver jobba mer på, det är väl den delen i produktionen som jag kan minst om.

 

Filmningen tog väl 1,5 månader och det främst pga att skådespelarna inte hade mycket tid utan vi fick utnyttja helgerna. Ljudet å andra sidan tog betydligt längre och det pga att vi återskapade allt(miljöljud + dialoger) och eftersom det var första gången vi jobbade på det viset så tog det extra lång.

 

Vad gäller klippningen, så klippte jag faktiskt ihop scenerna efter varje inspelning. Så vid sista inspelningsdagen så var filmen i stort sätt färdigklippt, det enda som fattades var väl att finslipa klippningen(vilket vi gjorde på slutet efter att allt ljud var på plats).

Link to comment
Share on other sites

Har bara kikat på delar av filmen och har inget grepp om storyn så, men här har du några snabba intryck:

 

Förstår att ni jobbar på budget, men ljudbilden kändes ibland väldigt platt (mono) och i de delar jag kikade på ofta ur synk. Med emfas på lägenhets-scenen vid ca. 10 min, saknar eko i trapphuset, ljud utifrån lägenheten och från kringliggande bostäder. Vilket slags område är det jag som tittare befinner mig i?

 

Var även lite väl mycket som var blockigt. Är det komprimeringen på mastern/youtube som gör det eller har ni filmat underexponerat och dragit upp svärtan för mycket?

 

Ibland känns bilden väldigt syntetisk, lite som att man lagt på extremt mycket sharpening för att rädda material som var i oskärpa.

 

Jag hade själv velat se ett större urval av gluggar i filmen, då jag tycker många bilder känns lite väl "wide" i karaktären, där man kanske hade önskat mer intimitet. Ett exempel är runt 7:30 där man nästan kan se hur väggarna/räta linjer buktar och som sagt, så hade jag gärna velat känt mig lite närmare karaktärerna. Nu känns det lite dokumentärt, vi tittar på när två personer har för ett samtal. Men jag saknar närvaro. Den här scenen kan man även se det jag påvisade innan i, att det är som en gloria runt karaktärerna. Det här brukar uppstå när man lägger mycket sharpening och har kort skärpedjup.

 

Nu låter jag väldigt negativ, men teknik och ljud är väl på något sätt det jag vill lägga över på er att fila vidare på, annars tycker jag att det var snyggt och väldigt dynamiskt foto. Är själv stark förespråkare av handkamera och det finns det ju gott om här. Klippning, stämning i musik är suveränt, dock märker man att det är stock-musik, vilket ger en mycket billigare känsla.

 

Ja nå, mycket är du säkert redan medveten om. Lycka till i framtiden! :)

Link to comment
Share on other sites

Har bara kikat på delar av filmen och har inget grepp om storyn så, men här har du några snabba intryck:

 

Förstår att ni jobbar på budget, men ljudbilden kändes ibland väldigt platt (mono) och i de delar jag kikade på ofta ur synk. Med emfas på lägenhets-scenen vid ca. 10 min, saknar eko i trapphuset, ljud utifrån lägenheten och från kringliggande bostäder. Vilket slags område är det jag som tittare befinner mig i?

 

Var även lite väl mycket som var blockigt. Är det komprimeringen på mastern/youtube som gör det eller har ni filmat underexponerat och dragit upp svärtan för mycket?

 

Ibland känns bilden väldigt syntetisk, lite som att man lagt på extremt mycket sharpening för att rädda material som var i oskärpa.

 

Jag hade själv velat se ett större urval av gluggar i filmen, då jag tycker många bilder känns lite väl "wide" i karaktären, där man kanske hade önskat mer intimitet. Ett exempel är runt 7:30 där man nästan kan se hur väggarna/räta linjer buktar och som sagt, så hade jag gärna velat känt mig lite närmare karaktärerna. Nu känns det lite dokumentärt, vi tittar på när två personer har för ett samtal. Men jag saknar närvaro. Den här scenen kan man även se det jag påvisade innan i, att det är som en gloria runt karaktärerna. Det här brukar uppstå när man lägger mycket sharpening och har kort skärpedjup.

 

Nu låter jag väldigt negativ, men teknik och ljud är väl på något sätt det jag vill lägga över på er att fila vidare på, annars tycker jag att det var snyggt och väldigt dynamiskt foto. Är själv stark förespråkare av handkamera och det finns det ju gott om här. Klippning, stämning i musik är suveränt, dock märker man att det är stock-musik, vilket ger en mycket billigare känsla.

 

Ja nå, mycket är du säkert redan medveten om. Lycka till i framtiden! :)

Tack för svaret

 

 

Vad gäller ljudet och offsynk så beror det till viss del på youtube. Har själv upplevt några gånger när ljudet kommer lite efter, medan det i originalfilmen är synkat. Men vid vissa ställen är det också offsynk då alla dialoger är dubbade och pga tidsbrist så han vi inte finslipa alltihop.

 

Sedan håller jag med om att det hade behövts fler gluggar, men vi hade bara tillgång till ett objektiv(samyang 24mm) samt att vi hade en anamorfisk lins monterad på den, vilket gjorde att vi inte kunde komma närmre än ca 1m till objektet/karaktären utan diopters(vilket vi inte hade tillgång till). Utöver detta så hade vi även en billig kinesisk speedbooster vilket jag tror gav upphov till den mjuka/blurrade bilden(tågscenen i början är väl ett bra exempel på detta).

 

 

Måste dock säga att denna produktionen har vart enormt lärorik och jag tror nästa film kommer få sig ett rejält lyft.

 

Lista på utrustning vi använde:

 

Blackmagic Pocet cinema camera(inspelat i RAW)

Samyang 24mm T1.5 objektiv

Century Anamorphic lens(1.33 squeeze)

Kinesisk speedbooster

DJI Ronin(gimbal)

 

Klippt i Sony Vegas och graded i Davinci Resolve(Kodak LUT)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Två frågor... Fråga ett, varför har gangstern luftgevär? Fråga två, varför kastar gangstern luftgeväret på marken och jagar killen istället för att skjuta honom?

1. Det ska föreställa ett kraftfullare vapen.

2. Vi antog att det inte är så smidigt att springa runt med en så stor bössa och skjuta en människa som springer kvickt i skogen, därför släpper han den så han kan springa snabbare och förhoppningsvis fånga han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...