emil. Postad 25 januari 2016 Postad 25 januari 2016 Hej! Jag håller för tillfället på med ett projekt som eventuellt ska livesändas. Min fråga är enkel, vilken tjänst för live-streaming har ni erfarenhet av? Vilken tjänst ska man använda sig av? Är den någon som testat att streama via Youtube? De flesta erbjuder abonnemang men jag är bara intresserad av en sändning. Har ni några tips? 0 Citera
Kent_ Postad 25 januari 2016 Postad 25 januari 2016 Jag har testat att sända live (med en enkel webbkamera) via YouTube: Detta kräver dock att man har ett verifierat YouTube-konto och att man aktiverar funktionen Live Streaming "inne" i sitt konto. Har även testat att sända live via Twitch: http://www.twitch.tv/loffysdomain/c/5772077 Det är dock mer komplext, eftersom jag använder en specifik mjukvara (som heter https://www.xsplit.com) för att sända från webbkameran till Twitch. Sammanfattningsvis, jag rekommenderar YouTube. 0 Citera
emil. Postad 25 januari 2016 Författare Postad 25 januari 2016 Detta kommer vara en flerkameraproduktion där jag kommer bildmixa live och sända bild och ljudsignal från hårdvara till dator, dvs inte webbkamera vet du om även det fungerar bra? 0 Citera
jbergman Postad 25 januari 2016 Postad 25 januari 2016 Ett alternativ till Xsplit är OBS (https://obsproject.com/), som dessutom är open source. Jag har inte använt det själv, men många gillar det. 0 Citera
Peus Postad 25 januari 2016 Postad 25 januari 2016 Det vanligaste programmet för streaming torde nog vara Wirecast, dock dyrt. Tidigare var nog Justin TV den givna tjänsten men de är nedlagda/delvis uppköpta och uppätna av Twitch. I dag hade jag nog valt Solidtango. Annars finns alltid: Ustream Bambuser DaCast Livestream och Twitch och YouTube då... etc etc och många av tjänsterna har prova på som räcker väl till ett par sessioner förutsatt att man inte har väldigt många tittare. Mvh /Pontus w 0 Citera
Aettan Postad 28 februari 2016 Postad 28 februari 2016 Jag har streamat länge har ett flerkamera system med switcher och grejor brukar sända tex när jag spelar in musik. Ivlog.tv och vaughnlive.tv är ett par ställen till men det finns flera Jag kör med riktiga kameror med en blandning av hdmi nätverks extender och sdi kabel. Jag kör på mac så mina program heter CamTwist, Flash Media Live Encoder, blackmagic designs switcher mjukvara. Jag har två capturekort i den sändnings datorn ett Pcie och ett thunderbolt 0 Citera
Aettan Postad 6 mars 2016 Postad 6 mars 2016 Kollade upp Solidtango och det är ju ett kommersiellt företag som pratar om reklamintäkter och sånt skräp och det finns ingen anledning då det fiins så många gratis tjänster utan nån begränsning på nåt överhuvudtaget. Man kanske får betala nån avgift för att hamna på första sidan men bara om man vill. Har man ett innehåll som folk gillar då spelar det ingen roll var du sänder. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.