Gå till innehåll

Big Town Man - Musikvideo


yao_proud

Recommended Posts

Hej!

 

Skulle behöva lite hjälp, håller på med en musikvideo, fått ihop en grund som ska täcka ca 70-80% av totala videon, resten ska vara artisterna hoppandes omkring på et hustak med utsikt över staden. Men skulle gärna uppskatta feedback från er ang. vad jag kan förbättra så var inte rädda för att kommentera! :)

 

Använt en Blackmagic Pocket CC med ett kitt-objektiv och ett 20mm 1.7.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack för svar!

 

Nej saken är att detta är bland mina första videor så det har jag nog missat. Utveckla gärna hur jag kan korrigera, har som sagt mycket att lära! Har ND-filter men inte använt då jag tycker det blir så mörkt och trist, använder Premiere Pro att redigera i och använt mig utav Lumetri Looks: Dreams 1, Compression 2 och Cinematic 2 så kan vara därför den känns överexponerad. :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack för svar!

 

Nej saken är att detta är bland mina första videor så det har jag nog missat. Utveckla gärna hur jag kan korrigera, har som sagt mycket att lära! Har ND-filter men inte använt då jag tycker det blir så mörkt och trist, använder Premiere Pro att redigera i och använt mig utav Lumetri Looks: Dreams 1, Compression 2 och Cinematic 2 så kan vara därför den känns överexponerad. :)

 

Mvh

 

Det finns så mycket att säga om videon men med tar du bort effekterna och använder LUT'en (i Lumetri) jag bifogat bör gradingen åtminstone inte vara en av dem.

NKGrade.rar

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns så mycket att säga om videon men med tar du bort effekterna och använder LUT'en (i Lumetri) jag bifogat bör gradingen åtminstone inte vara en av dem.

 

Ska kolla på det!

 

Du får gärna säga vad mer du tycker jag bör tänka på då detta enbart är ett utkast jag lagt upp för att få just feedback från er som hållit på längre med detta! :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du "det blir så mörkt och trist" med ND-filter, tyder det på att du antingen använder filtren på fel sätt eller att du använder sämre sorter. Tanken med ND-filter är att du skall kunna ha full kontroll över f eller t stopp när du fotar i starkt ljus.

 

Låt oss säga att du vill ställa in bländare på 2.0, men filmar mitt på dagen. Då är det sannolikt att du behöver öka till kanske 16-22 eller nåt. För att ändå kunna ställa in på 2.0 behöver du således ND-filter.

Ju bättre ND-filter, desto mindre märks det att det sitter på objektivet. Dvs. alla ND-filter mjukar upp bilden något. Men ju bättre filter, desto mer skärpa bibehålls.

 

Själv använder jag främst Tiffen Variable ND, 82mm, för att endast behöva ta med mig ett filter när jag är ute. Det finns bättre filter, men för dokumentärt som jag mest gör (eller musikvideo som du gör) räcker ett sådant gott och väl.

 

Avsaknaden av (bra) ND-filter kan du inte i all oändlighet kompensera i post.

 

Så kan det absolut vara, har det billigaste ND-filtret på mitt 20mm 1.7 men inte riktigt lirat ihop mig med det, därav att jag inte använde det senast. Dock testade jag använda en LUT från en Hook och då blev det helt klart skillnad på exponeringen till det bättre.

 

Ni som har åsikter om klippning, komposition osv. får gärna skriva ut det med då jag vill få ihop en färdig video så snart som möjligt! :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inget proffs men om jag skulle göra detta skulle jag utgå ifrån det faktum att musik har mycket energi. Visst är det denna låt som ska användas? Eller har jag missat något?)

Av detta följer att klippen gärna får vara energirika, dynamiska. Givetvis får det inte gå för långt, men just nu känns det som att musiken lever sitt eget liv och det visuella är delvis frånkopplat.

Tl dr: kortare klipp, och klipp i takt till musiken, och använda olika knep för att skapa energirika/dynamiska klipp (ta bort några frames här och där, blanda olika sekvenser) osv. Jag har svårt att förklara vad jag menar tyvärr.

Hoppas det gav lite input i alla fall. Uppskattar att du delar med dig av ditt projekt som är work in progress. | Kent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inget proffs men om jag skulle göra detta skulle jag utgå ifrån det faktum att musik har mycket energi. Visst är det denna låt som ska användas? Eller har jag missat något?)

Av detta följer att klippen gärna får vara energirika, dynamiska. Givetvis får det inte gå för långt, men just nu känns det som att musiken lever sitt eget liv och det visuella är delvis frånkopplat.

Tl dr: kortare klipp, och klipp i takt till musiken, och använda olika knep för att skapa energirika/dynamiska klipp (ta bort några frames här och där, blanda olika sekvenser) osv. Jag har svårt att förklara vad jag menar tyvärr.

Hoppas det gav lite input i alla fall. Uppskattar att du delar med dig av ditt projekt som är work in progress. | Kent.

 

Hej och tack för input!

 

Har gjort en annan musikvideo med liknande låt parallellt och där har jag tagit ut svängarna mer med klippningen, den kommer ut här med när jag känner mig halvfärdig.

 

Ja precis detta är låten som ska användas, ska kolla på det, tror jag förstår vad du menar, och så kommer det upp en reviderad version när jag fixat med färg/klippning på den!

 

Tack återigen för alla kommentarer och feedback!

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker filmen är och kan bli en bra gund de överexponerade partierna kan vara en effekt det används ofta. Musiken är jag däremot lite kluven till då den stundtals är riktigt cool men ibland hur ska man säga lite b i rappen och hur den tajmas/utförs så det tar bort fokus från filmen. Svårt att ge några riktigt bra råd mer än att kör hårt det ser lovande ut och nu som det hela är i denna version så matchar musiken och videon varandra bra och kan bara bli bättre båda. I Resolve 12 kan du göra allt nu så testa det.

 

Lägger till tycker jag men det är ingen naturlag jag har haft fel många gånger. Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker filmen är och kan bli en bra gund de överexponerade partierna kan vara en effekt det används ofta. Musiken är jag däremot lite kluven till då den stundtals är riktigt cool men ibland hur ska man säga lite b i rappen och hur den tajmas/utförs så det tar bort fokus från filmen. Svårt att ge några riktigt bra råd mer än att kör hårt det ser lovande ut och nu som det hela är i denna version så matchar musiken och videon varandra bra och kan bara bli bättre båda. I Resolve 12 kan du göra allt nu så testa det.

 

Lägger till tycker jag men det är ingen naturlag jag har haft fel många gånger. Lycka till

 

Tack för feedback. Skulle du kunna ge ett/några exempel vilka partier du tycker är bäst och sämst med själva musiken tack! :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...