Gå till innehåll

Vapen


Recommended Posts

Riktiga pistoler lär du förmodligen inte kunna få tag i alls. Var glad för det.

Däremot soft air-guns & många vanliga leksakspistoler funkar väldigt fint!

Är vad vi använt i undantagslöst alla produktioner jag varit med i (som haft vapen), & det funkar väldigt bra!

Allt skottljud lägger man i posten, muzzelflare åsså om man inte verkligen vet vad man gör. Även många som vet vad dom gör nöjer sig med det åxxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om vapen, nått jag iaktagit när jag tittat på alla filmer här på forumet och på sprocket är att nästan alla vapen syns att de är för lätta. Det fattas ett tröghetsmoment när de rör på sig, skytten sakar rätt muskelanspänning för att det skall se övertygande ut. Jag skulle tro att om man köper pistolerna kandet vara värt att kolla om de kan fyllas med barlast, tex blytackor från tex tennsoldatsgjutning eller andra tyngder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller absolut med!

Tycker även det har varit ett litet problem med pickor vi fått från Teknik Magasinet.

Annars när vi haft riktiga proffs puffror från bla Combat Zone, så har det funkat bra med schysst tyngd! En Ingram jag lekt mycket med hade till&mä riktig matning som for fram & tillbax, blev bra snyggt på film & fick hela pistolen att skaka mycket trovärdigt (för nån som aldrig sett äkta vara, men vem har det? :))!

Mycket roligare att skjuta med åsså, men kostar en slant extra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]På tal om vapen, nått jag iaktagit när jag tittat på alla filmer här på forumet och på sprocket är att nästan alla vapen syns att de är för lätta. [/citat]

 

[citat=Christian van Caine]

Annars när vi haft riktiga proffs puffror från bla Combat Zone, så har det funkat bra med schysst tyngd! En Ingram jag lekt mycket med hade till&mä riktig matning som for fram & tillbax, [/citat]

 

Jo, i våran film (som snart är klar till o med.. hurrah!) så använder vi pistoler som väger upp emot 1 kg, dessutom så matar dom fram och tillbaks också, o det ökade trovärdigheten en hel del. Både våra vanliga pistoler och våran uzi har sådant. Undantaget är i stuntscenerna då vi kör lättare pistoler.

 

Ser snyggt ut när luckan till hylsorna faktiskt flyger fram och tillbaks och armen kämpar för att hålla vapnet stilla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Synd bara att det enbart är luckan som fladdrar, hade varit kul med en spray av hylsor, men är endå väldigt nöjd med resultatet :-)

 

Hm, får mig att fundera, är det inte mer regel än undantag förresten att det inte kommer hylsor direkt ur vapnen i film?

Kan missminna mig, måste kolla efter noggrannare![/citat]

 

Kan det inte vara så att man inte ser hylsor för att det är så tråkigt att titta på i scenen, roligare är att se flammor och vad som händer? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, kanske! Inte tänkt på det på det sättet! :-)

Men tycker det är lite synd, att se muzzelflaresen & murbruket regna överallt i hall-scenen i Matrix hade varit ännu tuffare med ett snyggt mönster av hylsor tycker jag! men kan tänkas att jag missminner mig, måste kolla efter!

men oavsett så är den typen airgun-vapen vi just diskuterat bra läckra!

Ska köpa mig en egen Ingram att leka med :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hylsor är iofs väldigt enkla att göra i 3D och för en kunnig så tar det inte mer än 30 min att lägga ditt dom med ett realistiskt resultat, modda en kula och använd reactor och spray systemen i 3D studio max.

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars kan du använda Alamdv2 där du kan göra hylsor som flyger bara genom ett knapptryck ;) Förrästen funderar att göra en kopia av en AK47 till min nästa film.. Den ska bestå av typ trä och gummi ..men finns det någon här innan som har byggt ett eget vapen ? Någon som har bild på det ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=warpz]Annars kan du använda Alamdv2 där du kan göra hylsor som flyger bara genom ett knapptryck ;) Förrästen funderar att göra en kopia av en AK47 till min nästa film.. Den ska bestå av typ trä och gummi ..men finns det någon här innan som har byggt ett eget vapen ? Någon som har bild på det ?[/citat]

"realistiskt resultat" skrev han ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, vad jag skrev om Matrix & sånna filmer var mer att jag hade velat se en snygg skur med riktiga hylsor!

Försökt laborera lite med det själv med hjälp av en helvetisk mängd hylsor jag plockade på en skjutbana & tryckluft, men är så länge ser det rent fan ut.

Däremot ett produktionsbolag med amerikansk budget som inte sitter på min ekonomiska sits (skulle kunnat lösa det om jag bara hade haft råd med prylarna jag vill ha är jag övertygad om), borde kunna lösa det snyggt & smidigt!

Min idé byggde nämligen bla på kugghjul & lite sånt för att få ett jämnt flöde, nu sprutade kul-jävlarna åt alla håll utom dit jag ville istället! Pust :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall bössan synas i bild när hylsorna faller? Jag funderar på om tar en lång slang och stoppar i hylsorna (de bör passa hyggligt förståss) och håller för ändan. Andra ändan firar man upp i ett högt hus, träd flaggstång. Släpp i ändan: Filma när hylsorna ramlar ut.

 

Edit: Det kanske rent av går att knyta fast slangen på bössan i närheten av hylsutkastet, och sen sudda slangen i dedära dataprogrammen efteråt? Hängde du med hur jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte redigt, problemet jag haft & som jag misstänker man kan få även av din metod är att det kan se för "jämnt" ut, eller för runnet, hur man nu ska beskriva det.

När hylsorna flyger ur maskinvapen så är det både både stark kraft & en tydlig bana. var det jag hade svårt att återskapa med vanlig tryckluft men tänker försöka åtgärda med en mekanisk anordning som matar tomhylsorna enligt intervall, handdrivet förmodligen, men endå mer maskinellt :-)

Sen får vi väl iof se om jag lyckas alls, är det inte värt allt besvär & blir svårt att få med i filmen så spelar det ju inte så stor roll :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...