daybreak Posted March 17, 2003 Posted March 17, 2003 Hej. Som ni nog alla märkt så finns det en mängd böcker om hur man skriver ett manus. Jag tycker att vi alla borde rekommendera eller varna varandra för böcker i ämnet. Tittade in på Amazon.com och de flesta böcker i ämnet får 4 eller 5 i betyg. Jag tror inte man ska lita för mkt på dem.... Jag kan rekommendera Kjell Sundstedts "Att skriva för film" som ges ut av Ordfront och som finns att beställa på svenska nät-bokhandlare och i större bokaffärer. Någon som vill dela med sig av en bra bok eller varna för en dålig bok? /Daybreak. 0 Quote
big_evert Posted March 18, 2003 Posted March 18, 2003 jag har bara läst en...och det är "Att skriva för film" som du skrev om....den tycker jag är väldigt bra 0 Quote
zebran Posted March 19, 2003 Posted March 19, 2003 Letar lite efter en bok om manus och skulle gärna vilja ha några råd, ska kolla upp " Att skriva för film" det låter som om den ska va bra. 0 Quote
vilcans Posted March 20, 2003 Posted March 20, 2003 "Att skriva för film" är intressant, men lite flummig. Den består mest av lösa tankar om manusförfattande. Vill man ha mer konkreta råd så får man nog gå till amerikanska böcker. Syd Fields "Screenplay" hör väl till allmänbildningen att ha läst. Den innehåller mycket värdefullt som man bör känna till som manusförfattare. Samtidigt har jag fått uppfattningen om att många börjar ifrågasätta t.ex. treaktsstrukturen. Men man bör ju känna till den i alla fall, så läs denna bok. Sen tycker jag att Christopher Voglers "The Writer's Journey" är en fantastisk bok. Jag brukar titta i den när jag behöver inspiration till en historia jag håller på med. Den liknar Screenplay på det sättet att den kan tyckas ge en "formel" för hur en historia bör se ut. Men Vogler hävdar inte i samma utsträckning som Field att han har hittat en form för hur alla berättelser ser ut. En mycket bra bok, men kanske inte den första man ska läsa. Jag skulle nog föreslå den som vill börja läsa manusböcker att börja med Screenplay och sedan ta The Writer's Journey eller Att skriva för film. Släng in Lajos Egris "The Art of Dramatic Writing" i shoppingkorgen också. Den handlar om pjäsförfattande och är gammal och lite trögläst, men intressant den också. Läs många manus också! På http://www.script-o-rama.com/ finns det massor om man bara hittar genom den krångliga navigeringen. / Martin, nybörjare på att skriva manus men en jävel på att läsa om det :-) 0 Quote
Ronnie Posted March 21, 2003 Posted March 21, 2003 Syd Fields "Screenplay" är som vilcans säger bibeln inom manusskrivande. Jag tror dock det viktigaste är att läsa så många andra manus man kan komma över; och givetvis att skriva egna. Annars blir det lätt man har en massa böcker som man läser istället för att skriva nåt själv. 0 Quote
Johanna Posted March 21, 2003 Posted March 21, 2003 En annan "klassiker" är "Tools of Screenwriting: A writer's guide to the craft and elements of a screenplay" av Frank Daniel, Edward Mabley och David Howard. Som också föreläser runt om i världen. Duktiga killar... Den kan beställas på www.bokus.se 0 Quote
Cruzito Posted August 12, 2003 Posted August 12, 2003 "A Rebel without a crew" av Robert Rodriguez, och "Guerilla Film-makers Handbook"(Second Edition) av Chris Jones är redan givna val nu när jag ska köpa lite böcker. Men vilken mer tycker ni jag ska välja av dessa: "Screenplay" av Syd Field "Art & Fear" av David Bales "Att skriva för film" av Kjell Sundstedt 0 Quote
vilcans Posted August 12, 2003 Posted August 12, 2003 Art & Fear hade jag inte hört talas om tidigare, men den verkar väldigt intressant. Jag la till den på min önskelista... Angående de andra två böckerna så har jag redan nämnt vad jag tycker om dem i den här tråden, men sammanfattningsvis: Screenplay: Amerikansk, konkret, "bok man måste ha läst", lite gammal och tråkig Att skriva för film: Svensk, lite flummig, inspirerande Om du vill veta konkret hur man skriver ett manus, t.ex. vad treaktsstrukturen är, hur man skriver scener, vilka formatregler som finns etc. så är Screenplay ett självklart val. Vill du veta mer om svenska förhållanden och mer personliga reflektioner så är Att skriva för film bättre. 0 Quote
Frantic Posted August 22, 2003 Posted August 22, 2003 Var ett tag sedan jag läste dem, men Linda Seger har en del böcker om hur man bygger upp en bra berättelse och hur man skapar bra karaktärer som jag tycker var väldigt informativ och inspirerande. 0 Quote
schönis Posted August 22, 2003 Posted August 22, 2003 Syd Fields "Screenplay"..... Finns den boken översatt på svenska.... e inte direkt en som pallar läsa en bok på Engelska.... :-) 0 Quote
vetgirig Posted September 23, 2003 Posted September 23, 2003 William Goldman - en av de stora inom manusskrivandet - har skrivit en bok som heter nåt med Adventures In Screenwriting - rekommenderas. Det finns tyvärr inte mycket litteratur på svenska. 0 Quote
Recommended Posts