Henrik_CanonXM2 Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Detta är mitt första inlägg! Jag filmade in en scen på stativ. nu är det så att jag skulle vilja lägga in lite skak så att det ser ut som kameran har varit handhållen. Finns det någon där ute som vet hur man gör detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Som alltid beror det väl lite på vilket program du använder. Till många program finns det säkert plugins, antingen som standard eller som du får skaffa som gör bilden skakig eller åtminstonde ger den lite lite handkamera-feeling. Kan du inte fixa plugin så kan du väl alltid försöka hitta kontroller i ditt program där du kan zooma in lite i bilden vilket ger dig friheten att genom att använda keyframes röra bilden lite fram och tillbaka. Gör du det manuellt finns nog risken att det kommer se lite konstruerat ut, men lägger du lite tid på det kanske det kan gå. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Du har ingen möjlighet att göra om scenen misstänker jag? Tycker tyvärr oftast sånt brukas se ganska skumt ut, att göra rätt från början brukar vara att rekomendera :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik_CanonXM2 Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Jag var tvungen att spela in på stativ. Jag använder Premiere Pro. Har letat och kollat men inte hittat något plugin för att få bilderna lite mer skakiga. Kan man ladda ner något sånt plugin till Premiere Pro? Tacksam för svar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Vet inte om det hör till men jag blev verkligen nyfiken: Du säger att du vill att det ska se ut som om det är filmat med handkamera, men du var tvungen att använda stativ? Kan du berätta hur det går ihop? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Digieffects har ett litet plugin paket vid namn "Delirium" där en plugin som heter just "camera shake" ingår. Har inte testat den men namnet antyder ju att det skulle va någonting i stil med det du letar efter. Tror inte du kan ladda ner det på laglig väg men du kan ladda hem en demo på deras hemsida och trivs du med pluginsen så kanske det kan vara värt ett par kronor att investera i. http://www.digieffects.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishmeatball Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 annars kan du ju alltid keyframe:a fram ett skak i bilden. genom att flytta på bilden upp å ner och hit å dit med hjälp av keyframes 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helander Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 I vegas - som du kan använda i 30 dagar demo - kan du använda scriptet VegasQuake och sätta en liten rörelse i "tremor" mode och få handhållen effekt http://www.rmtools.se/vegasquake.html Demo på vegas från http://mediasoftware.sonypictures.com/products/showproduct.asp?pid=914 /magnus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts