Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Firewire funktionen kraschade på min Canon HV30

Nappade på en Vixia HV30 för 2000:- på blocket.se. Tyvärr visade det sig att den hade NTSC system.

Anledningen till att jag köpte den var för att redigera mina tidigare tagna PAL filmer från min HV30 PAL baserade. Det visar sig nu att det inte funkar att redigera med CS3 Professional. På displayen visas: ”Incorrect tape specification. Playback is restricted”.

Vad gör jag? Finns någon möjlighet att använda NTSC kameran för att kunna redigera mina filmer eller är det kört? Vet inte om jag kan låta köpet gå i retur.

Postad

Fast i detta fall var det nog om det går att spela en HDV-kassett inspelad i 50i med en HDV-kamera anpassad för USA/Japan. Vilket i det allra flesta fall inte går. Sony hade bandmaskiner (ex DSR11 och 25) som gick att växla från PAL/NTSC, men i detta fall tror jag inte kameran kan det.

Postad

Jaha, inget annat att göra då än att hitta någon annan begagnad mini DV kamera för att redigera filmerna. Helst då en med både SD och HDV format då jag också har massvis med SD filmer. Men tack för svaren Max_H och Pehrbau!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...