ghijohansson Postad 19 oktober 2014 Postad 19 oktober 2014 Jag funderar på att ansluta riktmik till Y-kabel. Jag menar en XLR-kabel med en honkontakt och två hankontakter. Kameran har två XLR-kontakter men jag har bara en mikrofon. Så kan jag sätta olika inställningar på ljudet på de båda kanalerna. Sedan väljer jag i redigeringen det som låter bäst. Men mikrofonen kräver fantommatning. Ska jag ha fantommatning på båda kanalerna eller bara på den ena? Jag menar, Mikrofonen ska ju ha lika mycket ström som vanligt trots att den är kopplad till två mikrofonkontakter. 0 Citera
Kimster Postad 19 oktober 2014 Postad 19 oktober 2014 Hmm "normalt" på de kameror jag använder så sätter man mic i en av uttagen och talar om för kameran att spela att använda uttag 2 till kanal 1 och 2, Channe1 = input2 - Channel2 = Input2 och därmed kunna sätta olika volymer. Finns inte det i din? (eller vad har du för kamera?) 0 Citera
ghijohansson Postad 20 oktober 2014 Författare Postad 20 oktober 2014 Tack för svar. Jag använder Canon XA10. Att döma av instruktionsboken måste jag koppla mikrofonen till båda XLR-kontakterna om jag vill få olika ljudvolym på vänster och höger kanal. Alternativt koppla mikrofonen till stereo-3,5 mm telekontakten, men det låter jag helst bli eftersom det ju blir mer brus om jag avstår från fantommatning. 0 Citera
Kimster Postad 20 oktober 2014 Postad 20 oktober 2014 Instruktionsboken säger för mig att det går. Har du provat? Sid 75 i engelska versionen: CH1: Records audio to each channel separately. Audio input into CH1 is recorded to channel 1, while audio input into CH2 is recorded to channel 2. CH1/CH2: Audio input into CH1 is recorded to both channels. Audio input into CH2 will not be recorded. Så om du sätter på CH1/CH2 så funkar det inte? 0 Citera
ghijohansson Postad 21 oktober 2014 Författare Postad 21 oktober 2014 Tack så mycket. Tack vare din kommentar så insåg jag att jag läst dåligt. Så jag har just gjort några sekunders testinspelning som jag ska gå igenom i morgon när jag har redigeringsdatorn igång. 0 Citera
ghijohansson Postad 23 oktober 2014 Författare Postad 23 oktober 2014 Tyvärr, det blev samma ljudvolym i båda kanalerna. Jag menar att kameran kopierar ljudet i kanal1 till kanal2. Då förstår jag varför jag bara såg ett ljudspår på kamerans display när jag gjorde min testinspelning. Så jag behöver få svar på min ursprungliga fråga. 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 27 oktober 2014 Postad 27 oktober 2014 Hej Johansson. Jag är ingen ingenjör, så jag kan inte garantera att det jag säger stämmer 100%, men som jag förstår det bör man generellt bara ha phantom på en kanal när man matar en mick till två preamps. Detta är inte absolut nödvändigt om dessa två preamps är från samma enhet (ex din kamera eller bandare), eftersom bägge preamps i detta fall ger ut exakt samma spänning och ström, har samma impedans etc, och parallellkoppling ändrar inte spänningen till mikrofonen. Om man däremot skulle mata en kondensatormikrofon med phantom från två olika preamps, med viss skillnad i spänning och/eller impedans, kan ström gå från den ena till den andra och orsaka olika problem eller t.o.m. skada preampen (mikrofonen är dock skyddad). Alltså, det är lugnt med phantom på bägge så länge du matar en enda maskin, men man bör ha som regel att bara ge phantom från en preamp om man kan. Du kan testa med phantom på en eller båda och se om det blir någon skillnad - det är högst osannolikt att det kommer att skada din utrustning. 0 Citera
jag Postad 4 november 2014 Postad 4 november 2014 Om du gör följande: 1. Anslut micken till CH1 2. Sätta Input Switch till EXT. 3. På CH1 välja MIC alt MIC+48V beroende på om du vill ha micken fantommatad eller inte. 4. I menyn 'XLR Rec Channel' ställa in CH1/2 5. Justera nivåerna med tydlig skillnad med rattarna på greppet. T.ex. CH1 på 3 och CH2 på 7. Får du då samma nivå på CH2 som den nivå du ställer på CH1? 0 Citera
ghijohansson Postad 5 november 2014 Författare Postad 5 november 2014 Ja, jag satte mikrofonerna på olika ljudnivå, men fick ändå samma volym. Med kameran inställd på "CH1/2" så visade displayen bara ett ljudspår i st f 2, så rimligen blir det likadant i båda ljudspåren. 0 Citera
jag Postad 7 november 2014 Postad 7 november 2014 Det verkar ju helt knasigt att kunna dubbla ljudspåret utan att sedan kunna kontrollera dem individuellt. Om den är konstruerad så återstår väl bara att köra en dämpning direkt på micken eller på kamerans ljudingång. 0 Citera
ghijohansson Postad 6 december 2014 Författare Postad 6 december 2014 Jag gick in i en ljudaffär och frågade efter y-kabel. Butiksägaren sade att jag riskerar brum därför att med y-kabel blir det obalanserat. Jag hoppas någon kan förklara. Själv har jag svårt för att förstå varför det skulle bli obalanserat. En y-kabel borde ju motsvara 2 balanserade kablar. Eller så missförstod butiksägaren och trodde att jag skulle koppla till kamera med obalanserade kontakter. Så vitt jag förstod har butiken kabel hemma så i värsta fall får jag väl helt enkelt göra testinspelning innan jag köper, så märker jag ju om det blir brum. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.