Gå till innehåll

Handla videokamera i Kina?


digitalaflaesk

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att köpa en Panasonic GS400 och ska åka till Kina om en månad för att försöka få tag i den där billigare.

 

Finns det en liknande pricerunner fast för kina-marknaden? Eller vad ligger på priset på ungefär?

Är det en speciell modell utöver PAL/NTSC man skall tänka på? (finns ju pv-gs400 / gv-gs400, vad är skillnaden?)

 

Något mer man bör tänka på? :-)

 

 

/Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Vad skiljer dom åt?

Trots allt, mig veteligen så har inte UK & Sverige samma PAL-system heller, men inga av mina UK prylar har nånsin strulat för mig![/citat]

Såvitt jag vet skiljer dem sig inte åt, men jag tänkte ifall någon här visste det.

Undra om man använda den 1års garantin som man får på kameran med panasonic sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad som skilljer NTSC-USA och NTSC-asien men jag patchade i alla fall grabbens Gamecube så att han kan spela båda sorterna.

 

PAL-sverige och PAL-UK skiljer sig på att ljudspåret ligger på lite annan frekvens men det brukar moderna apparater klara av, liksom att sverige har 50 Hz och UK 60 Hz.

 

(med reservation att minnet sviker eller att jag är felinformerad)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kina har samma (pal)system som här. Och man kan få grejerna till halva priset där. Köpte själv en liten nätt Sony-kamera för halva priset jämfört med här hemma. Tjänade in hela resan på det sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Kina har samma (pal)system som här. Och man kan få grejerna till halva priset där. Köpte själv en liten nätt Sony-kamera för halva priset jämfört med här hemma. Tjänade in hela resan på det sättet.[/citat]

Hur är det med garantin, kan man gå till Panasonic här i Sverige för att utnyttja den medföljande 1-åriga garantin?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=digitalaflaesk][citat=Dawey]Kina har samma (pal)system som här. Och man kan få grejerna till halva priset där. Köpte själv en liten nätt Sony-kamera för halva priset jämfört med här hemma. Tjänade in hela resan på det sättet.[/citat]

Hur är det med garantin, kan man gå till Panasonic här i Sverige för att utnyttja den medföljande 1-åriga garantin?[/citat]

 

 

Jepp! Det kan man med de mesta dyra grejer där. Fast kolla i boken först. Regeln är att om det finns en engelsk instruktionsmanual, brukar en internationell garanti gälla. Men det står ju i manualen, kolla noga.

 

Men det är nästan bara bra grejer där. Allt sätts ju ihop där innan de råg vidare till Usa och Europa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag vet inte riktigt vad som skilljer NTSC-USA och NTSC-asien men jag patchade i alla fall grabbens Gamecube så att han kan spela båda sorterna.

[/citat]

 

Jo, men det beror ju mer på att spelen är spärrade än faktiska tekniska skilnader.

 

Är elsystemet i England 60Hz?? Mig veteligen är det väl i stort sett enbart USA & några länder i Asien som har det??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Jo, men det beror ju mer på att spelen är spärrade än faktiska tekniska skilnader.[/citat] Det håller jag inte för omöjligt. Men det verkar inte gå att använda samma minne heller utan man måste ha ett minne för USA-spelen och ett annat för Japan-spelen. Nåja, det är inte så viktigt för denna tråd.

 

[citat=Christian van Caine]Är elsystemet i England 60Hz?? Mig veteligen är det väl i stort sett enbart USA & några länder i Asien som har det??[/citat]

 

Nu blev jag villrådig. Google berättar att UK har 50 Hz i vägguttaget, så det är rätt och riktigt. Frågan är varför jag sett PAL-60 och PAL-50?

 

Google hittar följande TV-standarder NTSC, NTSC4.43, PAL, PAL-60, PAL-M, PAL-N, SECAM, HDTV: 1080i, 720p, 576p, 480i, 480p, Y/Cb/Cr component

 

Kan det vara bildfrekvensen? Google verkar berätta att man ofta får PAL-60 ut ur videospelare om den klarar att spela upp NTSC-band, dvs PAL-färgkodning men med NTSC-fart. Försäkerhetsskull tar jag tillbaka mina tidigare spekulationer för nu blev jag osäker, så det är bäst jag är tyst.

 

edit: Volt i världen kan man hitta på tex

http://www.cornellpump.com/electricityaroundtheworld.htm

http://www.equitech.com/support/worldpwr.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...