dicedalton Postad 14 juni 2014 Postad 14 juni 2014 Jag bifogar en demonstrationsvideo på ca 30 sekunder. Under utlandsresan filmade jag en del. Det visade sig att det är en blurrig fläck och ovan den en svart fläck på all filmklipp utomhus. Men inte inomhus och det syns inte heller något sådant alls på foton. Jag har rengjort linsen - men inte objektivet invändigt eller kamerahuset. Vart är felet tror ni? Hur rengör man objektivet invändigt och kamerahuset? Utrustning och att-tänka-på menar jag. (går det att redigera bort? I Sony Vegas t.ex.) Tacksam för all hjälp jag få! 0 Citera
dicedalton Postad 14 juni 2014 Författare Postad 14 juni 2014 Det syns inte så tydligt nu som på fullskärm i VLC märker jag, men den blurriga fläcken finns i nedre vänstra fältet... 0 Citera
Tolin Postad 14 juni 2014 Postad 14 juni 2014 Ser ut som en fin fläck på sensorn. Enklast kan vara att lämna in kameran för rengöring hos te.x. JapanPhoto. Kolla även glaset på objektivets bakdel. 0 Citera
Fürni Postad 14 juni 2014 Postad 14 juni 2014 Ser ut som sensorbös ja. Det första jag skulle försöka är att blåsa bort det med gummituta (ex Rengöring Dörr Blåsbälg ''Super'', svart (Cyberphoto), Giotto Blåsbälg Rocket air (Scandinavian Photo)). Obs: notera att sådan där tryckluft på burk inte är att rekommendera eftersom det kan finnas saker i som lämnar rester efter sig. Ifall det inte funkar att blåsa bort det så kan det som Tolin säger vara värt att lämna in kameran för rengöring snarare än att försöka sig på det själv. Sensorrengöring är läskigt. :) 0 Citera
dicedalton Postad 14 juni 2014 Författare Postad 14 juni 2014 Aha, tack så jättemycket för svar Tolin och Fürni! Börjar med att köpa en sån gummituta. 0 Citera
lobbamobba Postad 14 juni 2014 Postad 14 juni 2014 Jag lyckades inte se videon på min iPad, får man fråga efter adressen till den? 0 Citera
dicedalton Postad 15 juni 2014 Författare Postad 15 juni 2014 Jag lyckades inte se videon på min iPad, får man fråga efter adressen till den? Visst; https://www.youtube.com/watch?v=Oq1suPKVh1E 0 Citera
dicedalton Postad 17 juni 2014 Författare Postad 17 juni 2014 Nu har jag identifierat var problemet är någonstans. Fläckarna sitter på det lilla fyrkantiga glaset i kamerahuset och rubbas inte av en blåsbälg, det är alltså troligtvis nån form av vätska som hamnat där, eller det är i alla fall inte damm. Har nån rekommendationer för var man bäst lämnar in den för rengöring (eller var man undviker att göra det) ? Vänligen Dice 0 Citera
Aettan Postad 2 oktober 2019 Postad 2 oktober 2019 Bra men kanske lite sent svar frågan ställdes 2014 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.