erreth Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 är det bara jag eller har dv kameror en dålig grundinställning när det gäller färgåtergivning.. tycker färgerna ser bleka och amatörmässiga ut.. ställde dock in min kamera på full colour level och det blev mycket bättre och det där amatörmässiga med bilden försvann.. hur har ni ställt in färgen på era kameror? 0 Quote
Christian van Caine Posted March 5, 2005 Posted March 5, 2005 Det beror helt på kameran. En billig en-chippare från SIBA brukar inte ha mycket till bild/färgdjup, men en XL1, PD-170, & liknande ser helt okey ut! Vad är det för kamera du har? 1 Quote
EzekielMartyr Posted March 6, 2005 Posted March 6, 2005 jag vitbalanserar mot ett vitt papper... 0 Quote
Christian van Caine Posted March 6, 2005 Posted March 6, 2005 Skumt, minns inte med säkerhet, men TROR det var en sån jag stog med på Bröllopsmässan här i GBG för ett tag sen & filmade modevisningar med! Har den inställningar för färgmättnad? Eller är det bara displayen och/eller sökaren du menar?? 0 Quote
erreth Posted March 6, 2005 Author Posted March 6, 2005 ja den har inställningar för färgmättnad 0 Quote
Mickels Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Vet inte om det var samma model, men jag har en kompis som har en Canon som mest filmer semestrar som den duger till, men också till filmproduktioner om man inte kräsen och har en liten budget, kanske heller inte vill syssla med foto utan kanske regi. Men den tyckte jag hade bleka färger och lite suddig skärpa. I ett test fick den dåliga betyg i färger och upplösning, men så är det med kameror idag. Sonys kameror har generellt bättre färgåtergivning, vilket jag märkt i tester. Alla Sonys kameror har nästan samma färgåtergivning i samma antal bildelement. Sony får man garanterat bra färger. Det hänger inte på färgerna att det ser amatörmässigt ut, det gör det för att bildelementen är så små. Jag har märkt på senaste tiden att det blir bara mindre och mindre. 1/6 tum CCD på det billigaste kamerorna. De gör att man inte kan gör skärpedragningar, det är så illa att man undrar varför man inte har en fast skärpa, manuell fokus är inte äns att föredra. Jag har 1/4 tum i min Digital8, själv använder jag automatiken för det mesta för det är så långt skärpeljup att man inte ser felskärpa. Man kan ju stå 20 meter bort och zooma, men då får man andra problem. proportionerna blir fel. 1/3 tum minst om det ska se någolunda professinellt ut, allra helst 1/2 tum, men tyvärr dyrt. Rekomenderar att använda din kamera som bandspelare om den har DVin och sen hyra vid inspelning. Även stora kameror tar miniDVband. Läste fel, vet inte varför jag fick för mig att du hade en Canon, men om du har TRV950 borde du ha bra färger. 0 Quote
Recommended Posts