Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Förvirrad!

I alla formatregler jag hittat på nätet står det att man ska använda Courier 12 punkter i filmmanus.

Men i nästan alla manus jag laddar ner används Courier 10 punkter.

Självklart är jag själv sugen på 10 punkter eftersom manuset börjar svälla...men vad är det egentligen som gäller???

En annan grej. Har jag fattat rätt att man helst skall skippa scennumrering i ett grovmanus?

Postad

Om du känner att ditt manus börjar svälla så tror jag inte att det är rätt knep att minska typsnittet. Ta det som ett tecken på att du kanske borde stryka saker istället? Jag har för övrigt bara hört att det är 12 punkter som gäller.

Angående scennumrering så förstår jag egentligen inte varför man ska skippa det, såvida man inte numrerar manuellt och är en slö jävel. ;)

Postad

12 punkter gäller och anledningen till att man skippar scennumrering i grovmanus är att så mycket kan hända. Det kanske ska skrivas om tolv gånger! Då är scennumrering helt enkelt i vägen och kan göra att man fastnar vid en viss ordning som inte fungerar allra bäst.

Postad

Jag skulle aldrig ha frågat...nu blir det till att slakta darlingar i parti och minut.

Tack för hjälpen förresten! Fler dumma frågor på väg...

Postad

[citat=Christian van Caine]Å andra sidan, med sidnumreringar, så brukar ju ordbehandlaren själv lösa det smidigt![/citat]

Jo, men det kan ändå bli så att man vill hålla en viss scen inom en speciell numrering vilket är helt onödigt.

Postad

SIDnumrering ska man ha, det är bra. Särskilt om andra ska läsa och kommentera, då hänvisar man till en viss SIDA.

SCENnumrering sätter man dit så sent som möjligt för att inte binda sig vid en viss ordning.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...