Manhattan Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Förvirrad! I alla formatregler jag hittat på nätet står det att man ska använda Courier 12 punkter i filmmanus. Men i nästan alla manus jag laddar ner används Courier 10 punkter. Självklart är jag själv sugen på 10 punkter eftersom manuset börjar svälla...men vad är det egentligen som gäller??? En annan grej. Har jag fattat rätt att man helst skall skippa scennumrering i ett grovmanus? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Om du känner att ditt manus börjar svälla så tror jag inte att det är rätt knep att minska typsnittet. Ta det som ett tecken på att du kanske borde stryka saker istället? Jag har för övrigt bara hört att det är 12 punkter som gäller. Angående scennumrering så förstår jag egentligen inte varför man ska skippa det, såvida man inte numrerar manuellt och är en slö jävel. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 12 punkter gäller och anledningen till att man skippar scennumrering i grovmanus är att så mycket kan hända. Det kanske ska skrivas om tolv gånger! Då är scennumrering helt enkelt i vägen och kan göra att man fastnar vid en viss ordning som inte fungerar allra bäst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manhattan Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Jag skulle aldrig ha frågat...nu blir det till att slakta darlingar i parti och minut. Tack för hjälpen förresten! Fler dumma frågor på väg... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Å andra sidan, med sidnumreringar, så brukar ju ordbehandlaren själv lösa det smidigt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 [citat=Christian van Caine]Å andra sidan, med sidnumreringar, så brukar ju ordbehandlaren själv lösa det smidigt![/citat] Jo, men det kan ändå bli så att man vill hålla en viss scen inom en speciell numrering vilket är helt onödigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 SIDnumrering ska man ha, det är bra. Särskilt om andra ska läsa och kommentera, då hänvisar man till en viss SIDA. SCENnumrering sätter man dit så sent som möjligt för att inte binda sig vid en viss ordning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 var vad jag menade, glömde bara säga andra halvan :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts