Alexdenlille Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Hur kan jag på bästa sätt organisera/inspirera/lägga upp för att få min fjärdeklass att i smågrupper skriva egna manus ? Verkar vara omöjligt att få tag på färdigskrivna manus så om det ska hända något och bli film så får vi väl helt enkelt skriva själva.. :D 0 Quote
ghijohansson Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 Låna en bok med vandringssägner. Exempelvis har Bengt af Klintberg skrivit tre samlingar. Alternativt Rodney Dale : Det är sant. Finns även mycket på internet. Exempelvis www,snopes.com. Alternativt googla urban legends. Filmer baserade på vandringssägner har en tendens att bli 1-3 minuter långa. 0 Quote
Alexdenlille Posted January 20, 2014 Author Posted January 20, 2014 Aha, det var ett bra förslag, ska filosofera över det en stund :-) 0 Quote
Désirée Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Jag såg din efterfrågan av manus och tyvärr är det nog svårt att få fram passande texter på kort tid. Men jag tycker det låter som ett fantastiskt projekt för din fjärdeklassare! Jag gillar verkligen det tips du fick ghijohansson. Ett annat tips är att titta på härskartekniker, mobbningssituationer och liknande konfliktfyllda tillfällen som man kan basera en historia på. Eller situationer där vuxna beter sig dumt eller roligt. Jag vågar nog säga att det är lättast att bygga en historia runt någon form av konflikt, men det behöver inte vara allvarlig eller svårthanterad sådan, men en konflikt - om det så är vilken färg på penna man ska använda - kan bli en historia. 0 Quote
Recommended Posts