Alexdenlille Postad 17 januari 2014 Postad 17 januari 2014 Hur kan jag på bästa sätt organisera/inspirera/lägga upp för att få min fjärdeklass att i smågrupper skriva egna manus ? Verkar vara omöjligt att få tag på färdigskrivna manus så om det ska hända något och bli film så får vi väl helt enkelt skriva själva.. :D 0 Citera
ghijohansson Postad 19 januari 2014 Postad 19 januari 2014 Låna en bok med vandringssägner. Exempelvis har Bengt af Klintberg skrivit tre samlingar. Alternativt Rodney Dale : Det är sant. Finns även mycket på internet. Exempelvis www,snopes.com. Alternativt googla urban legends. Filmer baserade på vandringssägner har en tendens att bli 1-3 minuter långa. 0 Citera
Alexdenlille Postad 20 januari 2014 Författare Postad 20 januari 2014 Aha, det var ett bra förslag, ska filosofera över det en stund :-) 0 Citera
Désirée Postad 21 januari 2014 Postad 21 januari 2014 Jag såg din efterfrågan av manus och tyvärr är det nog svårt att få fram passande texter på kort tid. Men jag tycker det låter som ett fantastiskt projekt för din fjärdeklassare! Jag gillar verkligen det tips du fick ghijohansson. Ett annat tips är att titta på härskartekniker, mobbningssituationer och liknande konfliktfyllda tillfällen som man kan basera en historia på. Eller situationer där vuxna beter sig dumt eller roligt. Jag vågar nog säga att det är lättast att bygga en historia runt någon form av konflikt, men det behöver inte vara allvarlig eller svårthanterad sådan, men en konflikt - om det så är vilken färg på penna man ska använda - kan bli en historia. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.