final_cut Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Någon som diggar Emir Kusturica? Överskattad, underskattad eller mitt emellan? 0 Quote
final_cut Posted March 1, 2005 Author Posted March 1, 2005 Det är en bosnisk regissör - man gillar honom i Frankrike. Han har gjort "Zigenarnas tid", "Underground" och "Svart katt, vit katt" - det är i alla fall de filmer som är mest kända i Sverige. Även gjort den amerikanska "Arizona Dream"... 0 Quote
Stupider...lika a fox Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Underskattad. Nä, men har svårt att se någon diskussion här, vet knappt vem han är. Dock så älskar jag Svart katt, vit katt 0 Quote
_nemo_ Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Gillar också svart katt, vit katt........men arizona dream är favoriten, kanske för att jag är en sucker för Johnny Depp :) 0 Quote
Christian van Caine Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Haha, föga originellt måste jag endå erkänna att även jag var väldigt förtjust i Svart Katt Vit Katt :-) 0 Quote
final_cut Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 Nån som såg honom i "Änkan från St. Pierre"? Han är även en rätt bra skådespelare, tror jag... Är dock kluven inför hans egna filmer. 0 Quote
_nemo_ Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 [citat=final_cut]Nån som såg honom i "Änkan från St. Pierre"? Han är även en rätt bra skådespelare, tror jag... Är dock kluven inför hans egna filmer.[/citat] Har du ens sett dom då? Eller har du läst vad Leonard Maltin tycker. Eller kanske är det så att du inte sett dom, men redan vet om dom är bra eller dåliga tack vare ditt överlägsna kunnande om film? 0 Quote
final_cut Posted March 3, 2005 Author Posted March 3, 2005 [citat=_nemo_][citat=final_cut]Nån som såg honom i "Änkan från St. Pierre"? Han är även en rätt bra skådespelare, tror jag... Är dock kluven inför hans egna filmer.[/citat] Har du ens sett dom då? Eller har du läst vad Leonard Maltin tycker. Eller kanske är det så att du inte sett dom, men redan vet om dom är bra eller dåliga tack vare ditt överlägsna kunnande om film?[/citat] Jag har nog sett alla hans filmer. Även de som ni inte sett - utom om ni inte talar bosniska... Maltins betyg varierar från godkänt till väl godkänt, men är själv inte särskilt mottaglig för Kusturicas mustighet - även om jag ursprungligen kommer från "de" trakterna. Han är alltför vild för min smak. Men "Svart katt, vit katt" är min favorit. 0 Quote
Hane Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Jag tycker Kusturica e riktigt skön!!. Han har sånt grymt tempo i sina filmer så de e ... ja imponerande. Tycker iofs det är lite synd att Svart Katt Vit Katt har fått så mycket uppmärksamhet när Underground e mycket bättre. Förresten, den versionen av Underground som jag har sett är typ 3 timmar lång. Men jag har hört rykten om att det ska finnas en 5 timmars version också, någon som kan konfirmera / dementera?? 0 Quote
final_cut Posted March 4, 2005 Author Posted March 4, 2005 Jag köpte min på den olagliga, öppna marknaden i Bosnien - och den går mot tre timmar... På tal om fem timmar så hörde jag att hans Arizona Dream ursprungligen var så lång. Förresten, hur kommer det sig att du gillar Underground bättre än just Svart katt, vit katt - jag kommer själv där nerifrån och har svårt att hänga med i den komplicerade handlingen. Kan ha nåt att göra med att jag såg en otextad version, och då är det svårare om man vant sig vid att läsa... Men visst, Underground är en riktigt udda upplevelse. 0 Quote
Hane Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 [citat=final_cut]Förresten, hur kommer det sig att du gillar Underground bättre än just Svart katt, vit katt[/citat] Jag tycker det är häftigt med filmer som behandlar så stora och djupa frågor, men som ändå är väldigt underhållande och roliga. Underground tar ju upp ämnen som Krig, vänskap, svek, kärlek och religion. Många av dom otroligt allvaliga ämnen.. En scen som jag tycker e riktigt fin e den där Marko och Natalija åker i sin brinnande rullstol runt det stora korset, typisk för filmen innefattar alla ovan nämna ämnen och änå vet man inte om man skall skratta eller gråta... 0 Quote
Recommended Posts