Gå till innehåll

Utvecklingen på marknaden


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej på er!

 

Var ett tag sedan jag gjorde någon tråd nu. Men just nu är jag mitt uppe i min största produktion hittills. Tummar på kvaliteten och funderar på om min utrustning är nog. Kommit fram till, att jag kör på det jag har, tills vidare - om jag inte kommer över något till ett snikpris begagnat. Kör just nu på en hackad Pana GF2, sneglar mot en GH1/2, bara för att få lite manuell kontroll, även om kvalitetsskillnaden i output är minimal, åtminstone om man jämför med GH1.

 

Men om man tänker lite mer långsiktigt. Hur ser det ut nu? Ni som har koll på det senaste inom kameror. I mitt tycke har det inte hänt mycket i 7000 - 15000 krs segmentet på ett bra tag. Det är ungefär där jag siktar för mitt nästa inköp.

För ett hus alltså. Sony kommer med sin A7 fullformatare, som kan köra okomprimerat via HDMI. Säkert bra. Nikon ålar sig framåt sakta men säkert, och ligger väl "on par" med 5DMk2 (utan ML) nu ungefär. Panasonic har lanserat G6:an, som verkar vara en schyst budgetkamera. GH3 tycks inte vara något gigantiskt hopp framåt. Förutom i pris.

 

Men är det något att vänta bakom knuten just nu? Det tisslas och tasslas lite om 4K och sådär. Men det känns inte superintressant. BMPCC verkar ju bra även den, men lite väl tungjobbad - kan jag tycka.

Raw har varit en stor grej även det, men här pratar vi ju framförallt om inofficiella releaser.

 

Känns det som att kameratillverkarna är på väg fram med något nytt - Videokamera/DSLR-hybrider exempelvis, eller billigare fullformatare? Högre bitrates/Raw, från officiellt håll? Eller har det bokstavligen stagnerat?

 

Som marknaden ser ut nu, ser jag bara två alternativ. Ena är GH3 (eller G6). Det andra är en Mk3, men då sistnämnda är utanför budget, känns det inte riktigt som ett alternativ det heller.

Jag har inte alls bråttom att köpa en kamera (kan vänta ett år om det är så), jag vill bara att min nästa ska bli mer framtidsinvestering, än tidigare. Då jag alltid jagat det billigaste och mest prisvärda.

 

Halvflummig tråd. Men det vore intressant att få höra lite "magkänslor".

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja Raw är grymt men Blackmagic kamerorna filmar också direkt i Prores med otroligt bra kvalitet.

GH3 och G6 kanske inte är ett superlyft bildmässigt men du får en zebraliknande peaking, focus peaking (g6), 1080p slowmotion, separat mic och hörlursuttag osv.

Samma är det nog inom tex Canon. En 70d filmar kanske inte så värst mycket snyggare än en 600d men du får fler features och bättre byggkvalitet.

 

Inom din budget har du ett antal alternativ,

GH3 = En vädertätad och helt enkelt proffsigare kamera en din nuvarande, samma objektiv.

G6 = Budget med focus peaking, samma objektiv.

BMPCC = Raw och Prores för blott 9000 kronor, alla dina objektiv kommer passa och den finns i butik just nu (ca 5st på tre olika butiker men det fylls på hela tiden).

Begagnad BMCC = En riktig värsting (har den själv, bytte från GH3) men det tillkommer lite runtomkring kostnader med SSD, objektiv osv. Tar du den med m4/3-fattning så är den passiv och det är bara om du sitter på manuella objektiv typ Voigtländer som du kan flytta över dem.

 

Men efter att ha läst ditt inlägg så gissar jag att AF100 kanske skulle vara något för dig. Den finns begagnad inom din budget här på filmprylar och på blocket. Då får du en "riktig" videokamera som tar dina gamla objektiv, har xlr med fantommatning, peaking, zebra, riktig slowmo osv osv med samma bildkvalitet som en GH2. Den har dessutom fysiska knappar dvs motsatsen till tungjobbad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var väl lite trött när jag knåpade ihop det där inlägget. Men min tanke är huruvida det är värt att försöka fiska in något begagnat, billigare, typ en GH2, med ambitionen att jag kommer växa ur den inom ett år, max två.

Eller om man lika gärna kan sitta och lura på en fullformatare, GH3, eller liknande - som finns i butik idag, så att säga.

 

Jag är inte alls rädd för att en systemkamera ska vara för tungrodd, det har jag svårt att tro. Men pillade lite med en BMPCC i helgen, och det var ju ett navigationskors och en meny i princip, det känns verkligen som en kamera gjord enbart med ambitiösa produktioner i åtanke. Eller snarare, det känns som en kamera man lär vara väldigt bekant med för att kunna få ett flyt när man jobbar. Jag jobbar fortfarande på en ambitiös hobbynivå, även om jag vill ha utrustning att kunna ta jobb - om tillfället skulle uppenbara sig. Och det är väl lite därför jag ska ha en ny kamera.

 

En bra output, kvalitetsmässigt, med bra DR och relativt hög bitrate (hackad eller inte spelar ingen roll), är väl det som känns relevant för mig. Sedan att få lite fler outputs/inputs (mix, lurar, hdmi) och sådär.

 

Som jag ser det finns GH3 och Canon 6D, som känns som reella uppgraderingar jag faktiskt kan motivera idag. Men ingen av dem känns som den fulländade lösningen. Det gör det ju sällan.

Skulle gärna ha en fullformat - det är ju inte GH3. 6D i sin tur har problem med moire. Nikon och Sony har kameror som är intressant i sitt ursprungsutförande - men där kan man ju bara glömma en hög bitrate tex.

 

Så jag omformulerar mig lite; ser det ut att hända något i branschen närmaste tiden? Alltså att antingen Nikon eller Sony tar sina kameror in i världen video på riktigt? Ny uppstickare? Eller något annat spännande?

Ska man hålla i pengarna, skaffa en GH1 tills vidare, för liten slant - eller kan man lika gärna investera, för att det ändå inte kommer hända något på ett bra tag?

 

Ungefär så, var väl tanken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hackad GH2 is still gold, om man kan leva med kass DR o "den inbakade looken". Gamla GH1 är mest problem, hittar du en enhet utan "pattern banding" är den grym men det är knappast värt besväret idag. GH3 är nån sorts movie machine/foto hybrid, har svårt att se seriösa fotografer fota med den. En kamera som inte direkt riktar sig till någon speciell, Panasonic försökte bara trycka i så mycket funktionersom möjligt ungefär som med AF100 (även den sålde dåligt). Hade gärna sett att de t.ex. skippade vädertätning för att få ned priset, för 10k känns det knappast som ett självklart val i dagsläget. De har inte lyckats profilera sig till filmskapare heller, många verkar behålla sina hackade GH2's istället (som, rent krasst, faktiskt ger bättre bild).

 

6D är som 5dmk2 fast lite skarpare. Canon is Canon... no new hat.

 

Hade hellre köpt en BMCC för ett par tusen extra begagnad än en Pocket Cinema... men det är jag.

 

Dock som vanligt ska man inte tänka för mycket utan köp nåt och börja filma. It's all the same shit. Alla nämnda kameror är alldeles utmärkta. Själv gör jag klart min kortfilm men en gammal sliten 550D, klagar inte på den bilden (trots att jag är "techie" och "egentligen vet" att det finns bättre). Börjar väl bli för gammal för att bry mig... :)

 

Med andra ord: Köp en GH2, spara pengarna och vänta på bättre tider? Har sett att man kan få GH2:n för runt 2000 kr. GH1 för tusenlappen mindre. Rent spontant känns det nu dock som jag kör på det hus jag har, denna produktion ut, sedan går över till fullformat innan jag påbörjar nästa. Om det blir en 6D, beg Mk2 eller 3 - får tiden utvisa. Men det kanske är så att Canonerna fortfarande är mest prisvärda i det segmentet? Min objektivsamling är redan anpassade för 35mm, så det spelar ingen som helst roll för mig. Det får helt enkelt vara så, att jag inte kan styra iso manuellt, även om det går att lösa med lite list, typ lysa in i kameran, alt. hålla för handen så det blir mörkt innan man trycker på spela in ;). Men sedan finns det ju lite att vinna, inte minst i tid och/eller om man skulle ta ett jobb - att sköta sånt som normalt folk gör det!

 

Tycker det är oerhört synd att det inte finns samma möjligheter (för tredjepartslösningar) hos typ Nikon, då jag tycker de, ofta, är mer välbyggda i förhållande till pris.

 

Tolin: Jag förstår att det inte kan verka helt logiskt, men det är lite mer än bra output. Jag tycker de känns lite väl avskalade, och inte riktigt tilltänkta det jag gör. En DSLR har åtminstone hyfsad ergonomi, det blir inte lika mycket pillande.

Det som är intressant i sammanhanget är ju insidan. Iom. att Blackmagic driver på utvecklingen med RAW och högpresterande kameror till normalt konsumentpris - så kanske det inte är någon long shot, att även andra kommer att kliva på tåget inom en snar framtid. Frågan är bara hur snar, och till vilken grad - då de knappast vill kannibalisera på sig själva.

 

Men vad vet jag. Det kanske har stagnerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på med det du har om det fungerar.

Men jag måste flika in att jag faktiskt inte förstår ditt resonemang eller vad det är du vill diskutera riktigt. Du frågar om utveckling och funderar på om det stangerat när det går framåt snabbare än någonsin och de nya kamerrorna tar större kliv de senaste 1-2 åren än de tidigare 10.

Du funderade på kameror i 7-15000 kronors klassen men pratar sen om kameror för 1000 kr.

Du undrade också om Sony och Panasonic skulle släppa nytt när Sony precis släppt A7 och nya 4K kameror. Panasonic har slängt ut GX7 och kommer snart med en 4k, men vad spelar det för roll, den kommer ju kosta mer än 15k ändå.

 

Sedan tycker du att BMPCC är krånglig, men GF2, Canon x, GH2/3 är mycket krångligare menymässigt imo. Det är ju det många av oss som kör blackmagic är nöjda med, att de är enkla att jobba med. Man behöver definitivt inte ställa ISOn med nån ficklampa, man behöver inte ens ställa den, den ska vara på 800 i 99.9% av fallen.

 

Så sammantaget av vad du skrivit så tror jag du ska sitta still i kanoten. Som nån sa, man ska inte fundera så mycket utan filma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på med det du har om det fungerar.

Men jag måste flika in att jag faktiskt inte förstår ditt resonemang eller vad det är du vill diskutera riktigt. Du frågar om utveckling och funderar på om det stangerat när det går framåt snabbare än någonsin och de nya kamerrorna tar större kliv de senaste 1-2 åren än de tidigare 10.

Du funderade på kameror i 7-15000 kronors klassen men pratar sen om kameror för 1000 kr.

Du undrade också om Sony och Panasonic skulle släppa nytt när Sony precis släppt A7 och nya 4K kameror. Panasonic har slängt ut GX7 och kommer snart med en 4k, men vad spelar det för roll, den kommer ju kosta mer än 15k ändå.

 

Sedan tycker du att BMPCC är krånglig, men GF2, Canon x, GH2/3 är mycket krångligare menymässigt imo. Det är ju det många av oss som kör blackmagic är nöjda med, att de är enkla att jobba med. Man behöver definitivt inte ställa ISOn med nån ficklampa, man behöver inte ens ställa den, den ska vara på 800 i 99.9% av fallen.

 

Så sammantaget av vad du skrivit så tror jag du ska sitta still i kanoten. Som nån sa, man ska inte fundera så mycket utan filma.

 

Tycker du missar min poäng lite. Det jag menar är att de etablerade märkena står still. Kikar man på 550D - 700D, så har det inte hänt något nämnvärt. Som Oller sa, så känns GH3 irrelevant, och mer av en felsatsning.

Blackmagic driver en utveckling som går snabbt - ja. Och det är det som är min fundering, om någon sett några nyheter, spekulationer eller vad nu, om att någon av DSLR-tillverkarna är på väg i samma riktning.

Vilket för mig skulle innebära att jag kan hålla i pengarna ett tag till. Precis som framgick i mitt första inlägg. Jag har inte bråttom. Men det är bra med feedback från de som har bättre koll. Och jag vet att det är en hel del som har järnkoll på den tekniska utvecklingen här.

 

Därmed så blir alternativen, beroende på om någonting är i görningen eller ej; att 1. Hålla på det jag har ett litet tag till. 2. Köpa något billigt begagnat och vänta på bättre tider. 3. Hugga in på ex. en GH3.

Men som Oller i princip redan deklarerat - köp hellre en begagnad GH2. Undvik GH1. Bara här så är tråden lyckad. Jag slapp göra en tavla. Och bara för att du inte får igenom din agenda, så betyder det inte att tråden är meningslös.

Att man inte behöver ställa in BMPCC med en ficklampa, är väl inte mer än vad man bör begära från en sån kamera. Sedan handlar det inte enbart om menyer, utan snarare hur den är att hantera. Knapplayout, greppvänlighet etc.

 

Är vi på samma sida nu?

 

Jag tror inte att det är speciellt svårt att följa resonemanget -> Köp billigare kamera, vänta tills något nytt och hett lanseras -> Se de äldre modellerna rasa i pris. För även om det finns kameror som håller måttet ute.

Så kanske det är en dålig tid köpa dem just nu? Iom. att jag kan vänta, så att säga. För om det inte redan framgått, prisvärdhet är en avgörande faktor. Priset - det struntat jag i. Den kan kosta 2000, den kan kosta 20 000.

Men är den prisvärd?

 

Jag skulle inte köpa en 700D exempelvis, för det känns som att, jag som filmare köper lastgammal teknik i ny förpackning. En fritolkning utifrån det ni har sagt är att ni håller med. Det är Blackmagic som gäller nu, DSLR-jättarna har inte lyckats komma ut med något nytt på ett tag inom mitt pris-spann. Am I right? Och är inte jättarna längre heta - så kommer de per automatik tvingas att innovera. Nu är inte detta Forbes, det är jag väl medveten om ;). Men om man hänvisas till att köpa något begagnat, alt. en enskild kamera, så kan det i sig vara ett tecken på att något lär hända snart. Det är åtminstone vad min magkänsla säger.

 

Är det någon som opponerar sig mot detta?

 

Edit: Angående Sony, så släpper de fler kameror per år än vad man kan räkna på en hel kyrkoförsamlings händer. Skulle de trycka ur sig en A7n eller liknande i mars, hade inte det förvånat mig ett dugg.

Men de kör med en helt annan marknadsstrategi som kretsar kring konsumtion, och att alltid ge konsumenten det senaste (och vilja ha det) - istället för att hålla på tekniken och göra större uppdateringar. Även om det ser lite annorlunda ut i proffssegmentet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och bara för att du inte får igenom din agenda.....

 

Där tappade du mig helt, jag läste inte klart ditt inlägg efter det, kommer inte göra det senare heller och det enda jag tänker nu är "men va fan startar du trådar för då om du bara ska dissa alla som försöker förstå och hjälpa dig". Har av en slump läst en av dina tidigare trådar och du körde lite på samma stil i den, tror inte du tjänar något på det i längden.

 

Men jag är en snäll själ så jag kan ge dig samma tips en gång till,

Kör på med det du har eller köp tex en GH2 eller GH3 om du vill ha en lite proffsigare. Lycka till och jag hoppas du finner det du söker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där tappade du mig helt, jag läste inte klart ditt inlägg efter det, kommer inte göra det senare heller och det enda jag tänker nu är "men va fan startar du trådar för då om du bara ska dissa alla som försöker förstå och hjälpa dig". Har av en slump läst en av dina tidigare trådar och du körde lite på samma stil i den, tror inte du tjänar något på det i längden.

 

Men jag är en snäll själ så jag kan ge dig samma tips en gång till,

Kör på med det du har eller köp tex en GH2 eller GH3 om du vill ha en lite proffsigare. Lycka till och jag hoppas du finner det du söker.

 

Är inte lika genomrutten som jag verkar. Ber om ursäkt, ifall du tog illa vid. Det är förstås inte mitt syfte med att starta trådar. Så jag ursäktar för det. Har en rätt snäsig grundton när jag diskuterar, ingenting personligt.

Precis som rubriken antyder, så kretsar tråden i huvudsak kring om det är rätt tid att köpa en kamera. Och eftersom så många av er promotar just Blackmagic, så antar jag att det är den som gäller.

Då den inte känns som ett alternativ för mig, så gör jag bättre i att vänta. Eller skaffa en GH2. Då det är vad som rekommenderas.

 

Således kan man också säga att trådens syfte är uppnått. Och inlägget du citerade, snarare min förklaring till trådstarten. Så om du kan ha överseende, är du väldigt välkommen att läsa det.

 

Så, tack till alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

DSLR-tillverkarna är dock inte alls i närheten att ge sig in i samma marknad som Blackmagic. Både Canon, Panasonic och Sony tillverkar professionella videokameror för sin pro-range, dessa säljer dessutom väldigt bra och jämfört med Blackmagics siffror är det två helt olika marknader. Det finns ingen anledning för någon av dem att släppa en billig kamera som står i nivå med deras högre segment. Lågbudgetfilmare som söker "högbudgetteknik" är ingen stor eller massivt lönsam marknad.

Vill du ha en kamera i 2000-kronorsklassen; kör på GH2.

Vill du ha den senaste tekniken och bästa kvalitén för löjligt pris; kör på Blackmagic.

 

Självklart blir valet lättare om du nu bara är ute efter en billig amatörkamera - Som du själv var inne på så är Blackmagics kameror ämnade för mer seriösa produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har följt tråden med nyfikenhet eftersom jag inte vet något om dessa kameror. Vill bara fråga något om de sensorer som används eller om sensorn om det är en ensam. Jag gissar att det handlar om CMOS sensorer med ett stort antal pixlar. I samband med det undrar jag också hur det fungerar med geometrin i bilden med snabba rörliga bilder? Och hur sker färgseparationen ut? Är det sensorer - optiskt prisma? Sedan undrar jag om man har lyckats få ned det termiska bruset eftersom varje pixel väl är väldigt liten? Det finns ju mjukvara för brusdämpning men ofta med effekter på bilden.

 

Förlåt att jag tränger mig på men är fortfarande nyfiken!

 

Pehr - en gammal man i Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

I samband med det undrar jag också hur det fungerar med geometrin i bilden med snabba rörliga bilder?

 

Rolling shutter på alla de "billiga" kamerorna är jag rädd. Man får gå upp till Blackmagics nya Production Camera 4K för att få global shutter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man blir lite paff när man hör hur många brister Black Magic Pocket Camera har, speciellt brist på ljudnivåmätare och och ändring av ISO och vitbalans i realtid. Läs här:

Black Magic Pocket Camera Review Compared To DSLR and Red Epic

Man kan ju hoppas att de släpper programvaran fri så att andra kan göra ett bättre jobb med den om de inte själva fixar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man blir lite paff när man hör hur många brister Black Magic Pocket Camera har, speciellt brist på ljudnivåmätare och och ändring av ISO och vitbalans i realtid. Läs här:

Black Magic Pocket Camera Review Compared To DSLR and Red Epic

Man kan ju hoppas att de släpper programvaran fri så att andra kan göra ett bättre jobb med den om de inte själva fixar det.

 

Ljudnivåmätare vore bra men det andra är skitsamma imo. ISOn ska stå på 800 i 99.9% av fallen och vitbalansen ändrar du enkelt i efterhand om du inte vet hur man ställer vitbalans manuellt. Det är inte heller tänkt att ändras i realtid. Det är ingen nyhetskamera vi pratar om utan den är i samma segment som en Epic dvs till för planerade, kontrolerade och i stort sett regisserade situationer.

En kamera som filmar Raw med 13 stops DR för under 10k men är liten som en pointnshoot. Det gör mig paff.

 

Jag säger inte att jag inte skulle vilja ha fler features på den och jag försöker absolut INTE övertyga dig om att du visst ska vilja ha den utan ger bara min syn på saken.

 

Det är väl som vanligt, den perfekta kameran finns inte. Alla är fulla av brister.

D800 = För mycket Moire och inga videokamera features.

5dmkiii = För dyr och inga videokamera features.

BMPCC = Inga ljudmätare osv.

BMCC = Inga ljudmätare osv.

XF100 = Liten sensor.

FS100 = Inga inbyggda ND.

C100 = Ingen slowmo.

FS700 = Kass ergonomi.

Olympus = Ingen 25p

GH2 = Saknar separat hörlur/mic input.

GH3 = Går inte att hacka.

600d = ingen sökare vid filmning.

 

Ja ni fattar, man måste helt enkelt prioritera och fråga sig, vad använder jag min kamera till? Hur jobbar jag? Hur mycket pengar har jag? Vad är enligt mig den viktigaste egenskapen hos en kamera?

Sen ta den som passar bäst, eller ha flera :)

 

EDIT: kan tillägga att jag inte äger en bmpcc utan köpte bmcc istället men de har ungefär samma brister, vilka jag förlikar mig med varje gång jag ser resultatet.

Eftersom jag sätter bildkvaliteten först så finns det inga alternativ för mig inom rimliga gränser. Alla DSLRer jag känner till kräver separat ljudlösning i alla fall och videokameror med någorlunda jämförbar IQ blir för dyra.

Billigaste skulle väl vara en c100 för ca 45 000 eller en beggad FS100 för ca25K men jag kan inte motivera att äga en så dyr kamera när man kan hyra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudnivåmätare? Vem spelar in ljudet internt egentligen? Inte Blackmagic Design's målgrupp varfall.

Det enda jag verkligen saknar är att kunna se hur mycket plats jag har kvar och att kunna formatera in-camera.

 

Håller med dig till 100% men om den hade haft nivåmätare hade jag i vissa situationer övervägt en juicedlink preamp och spelat in internt.

Denna är gjord på det sättet,

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...