Speero Posted February 27, 2005 Posted February 27, 2005 Tjena! Jag håller just nu på med att göra en tecknad serie. Har gjort skisser, personlighets fakta och allt. Det enda som jag har problem med är just manus. Någon som har några tips? Planerar att satsa på en 3 säsonger lång serie i Simpsons stuket. 0 Quote
Daniel Hållquist Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Vad menas med tips? Äh, låt fantasin flöda, när det är tecknat finns väl inga gränser, det är ju knappast att du inte kan genomföra det du tänkt dig på grund av att det är problem med budgeten. Kör hårt. 0 Quote
Opus Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Jag säger bara: LYCKA TILL! Hur tänkte du när du gjorde karaktärer utan att ha något egentligt manus eller ens idé? Tycker det osar lite storhetsvansinne, men lyckas du så vore det mäkta intressant. Men ett tips är att börja med en pilot så får du se vart det leder sen. har du idéer kan du spåna dem här men det känns som du frågar helt och hållet efter ett koncept och det verkar lite konstigt. 0 Quote
ketri Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Tre säsonger med hur många avsnitt? Du lär nog behöva ett antal medarbetare. Både med det kreativa och det praktiska/tekniska. 0 Quote
Mr.Man Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Har du erfarenhet av animerad film? Om inte tycker jag att du startar med ett mindre projekt till att börja med, och lär dej tekniken. Simpsons kanske inte ser så svår ut att göra, men det är en hel stab med duktiga animatörer, manusförfattare, art directors mm bakom. 0 Quote
gorse Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Jo, tre säsonger är häftgt. jag har äntligen kommit igång lite med mina stopmotionanimationer och konstaterar att det tar hela veckan att få ihop tre sekunder. Och många många veckor för modellbyggandet. Skulle tro att man kanske slipper modellbyggandet om man tecknar, men tusan vad mycket teckningar man skall göra, minst 12 i sekunden. Det är 720 för en minut. Hur mycket papper är det? En centimeter? Nåja, låt inte pessimisterna stoppa dig. Jag ser fram mot tre säsonger tecknat. På tal om det, kolla http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/entertainment/02/wallace_and_gromit/360vr/html/default.stm Det som är lite trist är att det är numera dussinet personer som arbetar med animeringen i Nick Parks anda, dvs upphovsmakaren gör inte jobbet sjäöv längre. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Finns det nån speciell orsak att du vill ha just tre säsonger? Trots allt, det är mer regel än undantag att serier av den typen inte överlever piloten! Är du dessutom medveten om hur lång tid det tar att göra bara ett sånt avsnitt? Ju fler man är desto snabbare går det givetvis, men jag vill minnas att det arbetade runt tjugo tecknare per Simpsons-avsnitt under ett halvår för att få det klart. & då har jag bara nämnt själva tecknar-staben. Jäjä, det här låter pessimistiskt, men genomför du det så låter det väldigt kul! Du får hålla oss a'jour, lycka till! :-) 0 Quote
gorse Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 [citat=Christian van Caine]Finns det nån speciell orsak att du vill ha just tre säsonger?[/citat] Kanske samma anledning som många skriver filmmanus för triologier? 0 Quote
Recommended Posts