wane be bra Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Hej svejs! Jag undrar bara om någon vet var man kan få tag på vega 4.0, jag har pinnacle studio version 9 men inför sommarens filmer så vill jag ha vega. tack på förhand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 http://mediasoftware.sonypictures.com/products/vegasfamily.asp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 menar inte att klaga men jag har hört så många kalla det för vega när det heter Vegas =D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 jag hatar det.. fattar ingenting 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 fattar du inte vegas? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted February 26, 2005 Author Share Posted February 26, 2005 Tack för den där hemsidan, den gjorde susen, men vad dyrt, och ash har rätt det heter vegas. fel av mig, 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Ja. det är inte precis Gratis att klippa film. =) Sen så tycker jag Vegas är ett sådär bra program. Använder istället premiere pro som ser betydligt mycket proffsigare ut. När man har råd och ork sen så får man sätta sig lite med AVID också, men än så länge duger det jag har. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Jag har hört av en kolpis att vegas är bra, men vilket är igentligen det bästa. Jag har hört ochså om något AE,jag kanske gör bort mig om jag säger att jag inte vet vad det är? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Dc++... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Vilket som är bäst handlar mycket om tycke och smak tror jag bestämt, i alla fall mellan de tre programmen "Final Cut Pro" (finns bara för Mac), "Adobe Premiere Pro" och "Avix Xpress". Personligen så föredrar jag Premiere eftersom det är det jag lärt mig. Inom industrin är väl Avid störst så vitt jag vet, men då är det väl en mer avancerad variant än den man kan köpa hem. Avid tror jag är svårare att lära sig än de två övriga, men eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av de andra så kan jag inte garantera sanningshalten i dessa påståenden. Vad gäller Vegas så hör jag sällan det nämnas i diskussioner mellan de här tre. AE eller Adobe After Effects är ett program för compositing, alltså att blanda in en massa datorgenererad grafik i din video, göra massa typer av animeringar och effekter och annat på videon. Väldigt kraftfullt program men det är inte ett program för att redigera video i, till skillnad från de andra jag nämnt. För mer info se http://www.adobe.com. Sen får väl naturligtvis plånboken avgöra lite grand, de program jag nämnt är ju om inte professionella så i alla fall semi-professionella och kostar ju därefter. Men vad gäller vilket program som är bäst så lär du få lika många olika svar som antalet program du frågar efter, åtminstone mellan dessa tre. (Det är i alla fall min erfarenhet när jag försökte ta reda på det). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishmeatball Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 som föregående talare skrev så är avid premiere och finalcut det bästa du kan få tag på inom redigering för tillfället. och allt e ju en smaksak men jag håller inte med om att avid skulle vara det svåraste, själv tycker jag premiere ee jävligast att förstå sig på. final cut e nog mest användarvänligt,har runt 200 förinlagda effekter som e rätt roliga å leka med. avid e dock favoriten för det e kompatibelt med After effects så man får det bästa av två världar :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 [citat=swedishmeatball]som föregående talare skrev så är avid premiere och finalcut det bästa du kan få tag på inom redigering för tillfället. och allt e ju en smaksak men jag håller inte med om att avid skulle vara det svåraste, själv tycker jag premiere ee jävligast att förstå sig på. final cut e nog mest användarvänligt,har runt 200 förinlagda effekter som e rätt roliga å leka med. avid e dock favoriten för det e kompatibelt med After effects så man får det bästa av två världar :D[/citat] Jag vet inte vilken version av Premiere du talar om här, Premiere 6.5 och tidigare har jag inte använt, men de ska visst skilja sig en del. Premiere Pro 1.5 ser jag inga direkta svårigheter i att förstå sig på egentligen, inte jämfört med Avid Xpress i alla fall. Jag kom längre i premiere utan manual och bok än i Avid. Premiere innehåller också en massa effekter, men möjligen har Final Cut fler. Nackdelen med Final Cut är ju att det är Mac-only då. Men vad menar du med att Avid är favoriten för det är kompatibelt med After Effects? Skulle inte Premiere vara kompatibelt med After Effects? De är ju båda Adobe-produkter så där borde väl den största liknelsen finnas, eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 AVID går att få i en gratisversion på deras hemsida! Visserligen enklare, men fortfarande vad jag vet väldigt användbar :-) Jag tyckte inte Avid var speciellt svårt alls att lära sig, det var lite annorlunda, men endå lättarbetat! I övrigt så tycker jag, efter att arbetat en hel del i båda, att det skiljer ganska lite mellan FCP & PremPro. Grovt kan man väl på sätt & vis säga att det bara är olika versioner av samma sak, men det ena bara mac, det andra bara PC. Avid finns dock till båda. Vegas däremot fick jag en allergisk reaktion mot & utvecklade exem på hornhinnan & skit mellan tårna av. Hyggligt om man bara vill leka, tortyr om man vill göra nåt konstruktivt med det. Hoppas seriöst att senare versioner har blivit bättre, tror det var trean jag testade. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 DC++ bara välja och vraka!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Skit bra! tack för all hjälp och tips,nu ska vi bara se vad plånboken tillåter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts