Gå till innehåll

Video eller dlsr?


Bauget

Recommended Posts

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen. Funderar över om man ska köpa en ny systemkamera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jag undrar är om tex: xa20 har samma bild Kvalitet som jag fått med min 550d? Finns det nån annan kamera i den prisklassen (ca:13000) som ni kan rekommendera? Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan även fundera på begagnat om du vill köpa DSLR. En 5D2 kan du få billigt och tillsammans med Magic Lantern (om du inte kört det innan) kan du få en kamera

som heter duga för slantarna. Fördelen med DLSR är ju att du både kan fota och filma bra, även i ursprungsskick.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Om jag får låna denna tråden lite...

Jag har en budget på 8000 kr och vill nu köpa en DSLR med bästa möjliga filmfunktion för pengarna. Jag vet, det är inte mycket pengar men jag kan också absolut tänka mig att köpa något begagnat. Har någon av er superkunniga något bra tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

En Canon 600D är det mest prisvärda alternativet nu, skitbra video för pengarna och ligger på ynka 4000kr så du kan köpa optik, batteri, stativ, you name it (köp med 18-55 (kit) går på runda hundralappen extra så det är klart värt pengarna).

De nyare modellerna har inget extra som kommer göra filmandet enklare eller bättre.

Ladda kameran med Magic Lantern när den kommit hem för lite (många) extra funktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen. Funderar över om man ska köpa en ny systemkamera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jag undrar är om tex: xa20 har samma bild Kvalitet som jag fått med min 550d? Finns det nån annan kamera i den prisklassen (ca:13000) som ni kan rekommendera? Tacksam för alla svar!

 

Filmar du extremsport ska du inte satsa på en 5DmkII, då den inte har möjlighet att filma i 50fps såsom 550D:n har. Har du runt 10 papp så skulle jag rekommendera en begagnad 7D (väldigt snabb stillbildstagning - bra för extremsportsfoto), sätta den på din glidecam med ett Samyang 8mm och köra schysst followcam-åkning. Sedan investerar du i ett fast 50mm f1.8 (knappt 900 spänn) för intervjuer/stämningsbilder/närbilder-på-rails-och-dylikt och siktar på att skaffa ett stabilt, ordentligt, begagnat stativ och en zoomlins för avståndsbilder på feta hopp och grejer. Allt detta tror jag kan landa på 13-15 papp om du letar lite. Hör gärna av dig till oss på Timbermen Productions om du vill ha fler tips. Vad är det för extremsporter du filmar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
En Canon 600D är det mest prisvärda alternativet nu, skitbra video för pengarna och ligger på ynka 4000kr så du kan köpa optik, batteri, stativ, you name it (köp med 18-55 (kit) går på runda hundralappen extra så det är klart värt pengarna).

De nyare modellerna har inget extra som kommer göra filmandet enklare eller bättre.

Ladda kameran med Magic Lantern när den kommit hem för lite (många) extra funktioner.

TACK. 600D:n är mitt bästa alternativ just nu. Vad är skillnaden på t.ex 600D:n och 60D:n? Blir det märkbar skillnad i videokvalle?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Jag filmar mestadels parkskidåkning. Jag har tänkt byta upp mig till video eftersom att det blir svårt med focuseringen när man åker skidor.. Var inne och frågade på Scandinavianphoto och där rekommenderade dom xa20 för mig. Mitt problem är väll bara att den har pekskärm vilket man inte vill ha i -20 grader. Har kollat på blandannat Sonys vg30, canons xf100 och Panasonic AG-AC90EJ. Nån som vet vad som gäller? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Jag filmar mestadels parkskidåkning. Jag har tänkt byta upp mig till video eftersom att det blir svårt med focuseringen när man åker skidor.. Var inne och frågade på Scandinavianphoto och där rekommenderade dom xa20 för mig. Mitt problem är väll bara att den har pekskärm vilket man inte vill ha i -20 grader. Har kollat på blandannat Sonys vg30, canons xf100 och Panasonic AG-AC90EJ. Nån som vet vad som gäller? Tacksam för svar!

 

Vg30 är nog ingen bra ide tror jag. Den är en medioker blandning av videokamera och dslr utan fördelarna med någon av dem.

 

XA20 tror jag är en perfekt videokamera för skidåkning eftersom den har bra optisk zoom, stabilisering och 1080p over crank slowmo.

Men som du säger, den har inte jättemånga knappar. Xf100 har mer men bara häften i zoom, 720p slowmo och är mycket större.

Ingen av dem kommer ge dig det filmiska skärpedjupet som en dslr utan då får du kolla på större kameror som af100, fs100 och c100. De två första är billiga på beggmarknaden nu.

 

Men jag personligen hade valt xa20 om extremsport och skidåkning var det jag filmade mest, kan ju ha en liten 100d eller blackmagic pocket vid sidan om för de mer filmiska klippen.

Har du sett Philip Blooms recension på xa20? tycker den var bra och gav en rätt bra bild av kamerans styrkor och brister.

Han har en xa25 men som du säkert vet är den enda skillnaden att den har hd-sdi ut, annars exakt samma kamera,

 

Och eftersom du pratat om just 60d och uppföljaren till xa10 så borde du se denna,

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...