Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu när den nya hyrversionen ersätter den gamla så undrar jag bl a följande:

1. Hur stor del av t ex Premiere eller Encore ligger i datorn resp i molnet?

2. vilka krav ställs på kommunikationen med molnet?

3. Var sparas bufferfilerna vid t ex rendering?

Jag har letat efter specifikationer för moln-paketet men har inte hittat annat än beskrivningar över hur bra det skall vara. Ingenstans har jag hittat något om begränsningar som väl också måste finnas.

Jag bor i en kommun, som är bland de sämsta i landet när de gäller tillgång till snabb Internet-kommunikation.

Alla pratar om trådlös G4 men jag föreställer mig att det måste vara väldigt tätt mellan masterna om man i det framtida scenariet med spontan TV, videoöverföringar och andra överföringar av massdata i den kommande IP6 världen skall utgå från att ha en realtids förbindelse och det är väl vad som krävs med just detta moln?

Jag tror att det kommer att se väldigt mulet ut om inte fibernätet byggs ut med väldigt tjocka kablar.

Kan någon tipsa om var man kan läsa mer om detta?

Postad
Nu när den nya hyrversionen ersätter den gamla så undrar jag bl a följande:

1. Hur stor del av t ex Premiere eller Encore ligger i datorn resp i molnet?

2. vilka krav ställs på kommunikationen med molnet?

3. Var sparas bufferfilerna vid t ex rendering?

Jag har letat efter specifikationer för moln-paketet men har inte hittat annat än beskrivningar över hur bra det skall vara. Ingenstans har jag hittat något om begränsningar som väl också måste finnas.

Jag bor i en kommun, som är bland de sämsta i landet när de gäller tillgång till snabb Internet-kommunikation.

Alla pratar om trådlös G4 men jag föreställer mig att det måste vara väldigt tätt mellan masterna om man i det framtida scenariet med spontan TV, videoöverföringar och andra överföringar av massdata i den kommande IP6 världen skall utgå från att ha en realtids förbindelse och det är väl vad som krävs med just detta moln?

Jag tror att det kommer att se väldigt mulet ut om inte fibernätet byggs ut med väldigt tjocka kablar.

Kan någon tipsa om var man kan läsa mer om detta?

1. Alla program laddas ner och installeras lokalt på datorn. Du behöver alltså inte ständigt vara ansluten till internet. Programmen körs på datorn precis som dom gör idag.

2. Att datorn är ansluten till internet en (1) gång i månaden så att tex Premiere Pro CC kan kontakta Adobes server för att kolla att licensen är giltig. Hastighet i detta fall är oviktig.

3. På samma ställe där du har dom idag då programmen är installerade och körs lokalt på datorn. Absolut ingenting sparas i Creative Cloud, inga renderingar, inga cache-filer, inget fångat media, inga projektfiler, inget alls.

Att spara i filer i Creative Cloud är helt frivilligt. Det går inte ens att rendera ut filer direkt till Creative Cloud, inte heller att spara projektfiler i Creative Cloud innefrån tex Premiere Pro CC. Detta är det som nästan är vanligast, att många tror att allt sparas i Creative Cloud och att man som kund förlorar kontrollen på allt och att en snabb internetanslutning är ett krav. Så är alltså inte fallet. :)

Det problem du med sannolikhet kommer att stöta på är att det tar lång tid att ladda ner programmen. Fördelen är att man laddar ner varje program separat via Adobe Application Manager, så man laddar alltså inte ner allt i en enda stor klump. Men, det problemet har du även idag om du tex laddar ner en trial av valfritt program från valfri tillverkare.

Här finns en FAQ där alla svar finns. Den fanns på svenska förut men nu hamnar jag bara på den amerikanska, som iofs har samma frågor&svar: Adobe Creative Cloud

Här finns en annan länk: http://terrywhite.com/5-myths-about-adobe-creative-cloud

Postad

Hej Rogge!

Tack för ditt mycket upplysande svar som klargör det mesta!

Jag trodde - i min enfald - att ett av de problem man ville undvika var de ständiga uppgraderingar som kommer och som ibland kräver omfattande nedladdningstid. Jag använder som sandard Edius och där handlar det om ibland fria uppdateringar på ca 1 GB. Jag föreställer mig att detta även i fortsättningen kan krävas med Creative Cloud.

Som sagt tack för ditt svar.

Postad
Jag föreställer mig att detta även i fortsättningen kan krävas med Creative Cloud.

Ja, det händer även med Creative Cloud.

Men, man är aldrig tvungen att uppdatera/uppgradera och ingenting sker automatiskt utan att du som användare godkänner det. Så använder du tex Premiere Pro CC 7.0 så kan du använda den versionen i flera år utan att uppgradera den. Man kan alltså jobba med projekt en längre tid utan att bli påtvingad att uppgradera mitt i det/dom projekt man håller på med.

Jag vet inte hur det blir vid nyinstallation av en dator som tex havererat, dvs om man om tex fem år fortfarande kan ladda ner Premiere Pro CC 7.0. Men det jag uppfattat är att det kommer att gå vilket är mycket bra så den som inte vill uppdatera mitt i ett stort projekt inte är tvingad till det.

Premiere Pro CC har versionsnummer 7.0 när den släpps till försäljning den 17/6. (Därav all referens till 7.0...)

Postad

Nuvarande planen är att man ska ha tillgång till 5 versioner bakåt (från och med version CS6) i Creative Cloud, och precis som Roger säger kan man uppdatera precis när som helst eller aldrig. Det är två aktiveringar som tidigare, Mac eller PC spelar ingen roll. Havererar datorn så en aktivering "brinner inne", ringer man kundtjänt och förklarar vad som hänt så ordnar dom det.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...