Gå till innehåll

Ending - Teaser för science fiction kortfilm


ericpe

Recommended Posts

Kolla in teasern för mitt kortfilmsprojekt ENDING

Som ni ser i videotiteln, och kanske även fatta efter att ha sett en bit in i videon, är det en presentation för indiegogo-kampanjen jag startade för att få kortfilmen gjord.

 

Som jag även skriver i videon så är själva teasern inte en korrekt representation för hur själva färdiga kortfilmen kommer se ut i slutändan.

Den är filmad i huvudsak i min källare, utan tillgång till screen screen, vettig belysning eller bra ljudupptagning så allt är inte perfekt. Det är mer bara för att visa på konceptet.

 

Ni får jättegärna kolla in själva indiegogo-sidan också: ENDING - A Science Fiction Short Film | Indiegogo

 

Ge mig gärna bra konstruktiv kritik.

 

//eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, gud var ironiskt, min film är på samma tema... ser att du bor i Götet, vore än märkligare om våra filmer visade på samma festival även :) Världen är liten... IBLAND!

 

Ska också konstruera ISS och rymddräkt, men vi kanske inte ska "hjälpa" varandra, då blir det bara ännu märkligare... ;) Jag ÄR dock grymt nyfiken på hur lika våra storys är, vore ju helt sinnessjukt om det var mer eller mindre samma story.

 

Du kan ju skicka ett PM om du vill dela synopsis.

 

Sjukt! Vore helt orimligt om vi håller på med typ samma film.

Vågar inte riktigt avslöja allt för mycket av storyn nu, men jag kan väl säga så mycket som att det finns lite likhet med "Armageddon". Men även William Eubank's "Love" är väl en inspiration, och såväl också "Sunshine".

 

Jag är dock väldigt nyfiken på hur du tänker lösa det praktiska med att bygga rymddräkten och ISS osv. Hur löser du finansiering? Hur och vad för material ska du använda?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ganska lovande ut, men slutresultatet måste bli proffsigare om du vill nå ut med filmen internationellt. Voiceovern ligger bara i vänster ljudkanal med.

Klippen där du förklarar vad du ska göra och vad du behöver var bra, lite roligt att du har med tagningarna som blev "fel", men samtidigt ger det inte ett lika professionellt intryck. Lycka till med filmen i alla fall! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ganska lovande ut, men slutresultatet måste bli proffsigare om du vill nå ut med filmen internationellt. Voiceovern ligger bara i vänster ljudkanal med.

Klippen där du förklarar vad du ska göra och vad du behöver var bra, lite roligt att du har med tagningarna som blev "fel", men samtidigt ger det inte ett lika professionellt intryck. Lycka till med filmen i alla fall! :)

 

Din egen film Logan var ju inte nämnvärt proffsig och den lyckades väl hyfsat med internationell spridning? Den här filmen ser bättre ut tekniskt.

 

Till killen som gjorde filmen. Kör på. Ser riktigt lovande ut!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ganska lovande ut, men slutresultatet måste bli proffsigare om du vill nå ut med filmen internationellt. Voiceovern ligger bara i vänster ljudkanal med.

Klippen där du förklarar vad du ska göra och vad du behöver var bra, lite roligt att du har med tagningarna som blev "fel", men samtidigt ger det inte ett lika professionellt intryck. Lycka till med filmen i alla fall! :)

 

Tack så mycket för din kommentar.

 

Om jag nu faktiskt får ihop tillräckligt mycket pengar för att göra hela kortfilmen så kommer jag så klart steppa upp mitt game en hel del.

Det är en dålig ursäkt men teasern var lite av ett hastverk. Jag ville bara göra en kort lite snutt som visa konceptet och looken för filmen. Jag hade inte tillgång till någon vettig ljudinspelare den dagen, och lång historia kort, det blev lite tekniska problem med ljudet från kameran så det blev bara mono i vänster kanal.

Jag kommer såklart spela in ljudet men extern ljudinspelare och se till att det låter så bra som möjligt i den riktiga kortfilmen.

 

Din egen film Logan var ju inte nämnvärt proffsig och den lyckades väl hyfsat med internationell spridning? Den här filmen ser bättre ut tekniskt.

 

Till killen som gjorde filmen. Kör på. Ser riktigt lovande ut!

 

Jag ser inte något behov av att angripa Andreas filmer. Jag tycker de gjorde ett bra jobb med Logan, även om det inte hör hit i denna diskussionen.

Oavsett så är jag tacksam att du gilla min teaser och presentation :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser inte något behov av att angripa Andreas filmer. Jag tycker de gjorde ett bra jobb med Logan, även om det inte hör hit i denna diskussionen.

Oavsett så är jag tacksam att du gilla min teaser och presentation :)

 

Nej, det var inte alls så jag menade. Jag tycker att Andreas är en jätteduktig regissör och Logan är en bra film, men i relation till andra filmer här på forumet sticker den inte ut i hur proffsigt gjord den är. Jag dementerade snarare påståendet att din film behöver bli mer proffsig i utförandet om den ska nå ut internationellt och hänvisade till hans egen film, som lustigt nog var ett utmärkt exempel. Vill inte alls att det ska uppfattas som ett angrepp mot Andreas filmer. Den internationella uppmärksamheten den fick är en bedrift i sig, och den gjorde definitivt ett intryck på mig i och med att jag fortfarande kommer ihåg både film och regissör fast det var ett tag sedan jag såg den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det var inte alls så jag menade. Jag tycker att Andreas är en jätteduktig regissör och Logan är en bra film, men i relation till andra filmer här på forumet sticker den inte ut i hur proffsigt gjord den är. Jag dementerade snarare påståendet att din film behöver bli mer proffsig i utförandet om den ska nå ut internationellt och hänvisade till hans egen film, som lustigt nog var ett utmärkt exempel. Vill inte alls att det ska uppfattas som ett angrepp mot Andreas filmer. Den internationella uppmärksamheten den fick är en bedrift i sig, och den gjorde definitivt ett intryck på mig i och med att jag fortfarande kommer ihåg både film och regissör fast det var ett tag sedan jag såg den :)

 

Kan inte riktigt hålla med där. Liksom Andreas tror jag att filmen behöver nå upp till en viss standard för att nå ut till en bredare publik. Det som skiljer Logan från Ending är vart man försöker placera sig. Logan utspelade sig i en källare och försökte inte vara mer än en kort spelfilm i en källare. Ending däremot siktar på helt andra ribbor iochmed temat, och den här ribban ligger bra mycket högre än en källarfilm (Andreas får ursäkta uttrycket). Logan behövde inte oroa sig för att kulisserna skulle se fake ut eller för att greenscreenarbetet skulle vara halvtaskigt gjort.

 

Poänger här då är att siktar du högt så gäller det att leverera för att inte falla platt. Utifrån teasern skulle jag säga att chanserna för projektet är väldigt goda - Det ser väldigt lovande ut!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menade givetvis inte att vara negativ, jag tror också att projektet kan bli riktigt bra och jag älskar sci-fi.

 

För att förtydliga vad jag menade så krävs det något som antingen är riktigt bra eller tillräckligt annorlunda för att få uppmärksamhet. Med Logan visste vi att vi skulle få uppmärksamhet eftersom den var så specifikt inriktad till Wolverine-fans. Sci-fi kortfilmer görs det många av och en hel del av dem är väldigt välproducerade, så för att utmärka sig skulle jag säga att det krävs antingen en story som är annorlunda/överraskande/nyskapande eller att produktionen är riktigt väl genomförd. Ville bara ge lite feedback =)

 

Mono-ljud är ganska lätt att duplicera och lägga i båda ljudkanalerna förresten. Oftast räcker det utmärkt om man inte behöver någon form av stereo-effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menade givetvis inte att vara negativ, jag tror också att projektet kan bli riktigt bra och jag älskar sci-fi.

 

För att förtydliga vad jag menade så krävs det något som antingen är riktigt bra eller tillräckligt annorlunda för att få uppmärksamhet. Med Logan visste vi att vi skulle få uppmärksamhet eftersom den var så specifikt inriktad till Wolverine-fans. Sci-fi kortfilmer görs det många av och en hel del av dem är väldigt välproducerade, så för att utmärka sig skulle jag säga att det krävs antingen en story som är annorlunda/överraskande/nyskapande eller att produktionen är riktigt väl genomförd. Ville bara ge lite feedback =)

 

Mono-ljud är ganska lätt att duplicera och lägga i båda ljudkanalerna förresten. Oftast räcker det utmärkt om man inte behöver någon form av stereo-effekt.

 

Verkar som att jag uttryckte mig klumpigt, ber om ursäkt för det. Var inte alls meningen att klanka ned på någons film. Ni har en poäng i det ni säger, både du och Tolin.

 

Jag tyckte att teasern var väldigt väl genomförd. Det var väl ungefär det jag försökte säga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag laddade precis upp en kort video om hur jag byggde själva rymddräkten i teasern.

Varken min engelska eller ljudupptagningen är väl perfekt men jag hoppas ni uppfattar vad som sägs ändå

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Hej.

Tänkte bjuda på en liten update för min rymdfilm, för er som fortfarande är intresserade.

Jag klippte nyss ihop en showreel för 2013 och inkluderade två färdiga klipp från ENDING. Jag kommer förhoppningsvis lyckas fixa till all vfx ytterligare lite bättre tills den färdiga kortfilmen, men för er som är nyfikna så kan ni ett litet smakprov på hur det kommer kunna se ut.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

vilken spännande idé. håll oss/mig gärna uppdaterad.

har du lagt ut ngn outline, synopsis, eller liknade?

Jag hade en orginalidé från början, men av olika anledningar så skrev jag om manuset en kort tid innan vi filmade.

Vill nog låta det hela vara lite hemligt fram tills att den faktiskt släpps.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...