Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skall klippa ett störe projekt och måste göra det i CS6. Är rätt van vid CS 4. Vad är skillnaden? tänker mest på arbetssätt, interface, var man hittar funktionerna, nya funktioner?

Posted

Funktionsmässigt är det (teoretiskt) inga jättestora skillnader, börjar man gräva en del är det en helt del skillnader.

1. CS5: 64-bit + GPU-acceleration, native DSLR-support. Klarar (mycket) större projekt, med rätt grafikkort är rendering (ofta) ett minne blott.

2. CS5.5: Dual system audio support (stöd för separat inspelat ljud), fler format, etc

3. CS6: Betydligt mer konfigurerbart interface, helt ny trimfunktion, "hover scrubbing" / video icon playback, alla knappar under monitorerna går att konfigurera (eller ta bort), justeringslager (som i AE/PShop), obegränsat antal kameraspår för Multicam, Warp Stabilizer, Rolling Shutter repair, 16 kanals ljud med full ljud-routing, etc.

Inget som ställer till det egentligen, mest att ha koll på ljudet då CS6 kan blanda stereo- och monoljud på samma ljudspår.

Bortser du från lite marketing-fluff är Adobe TV ganska bra.

Här finns en del också: http://www.video2brain.com/en/video-audio/free-lessons

//Max

Posted

Ok, tack grabbar. Så om jag fattat rätt, workflow mässigt är det alltså ingen skillnad? Finns Encoder kvar när man skall exportera?

Posted

Jag är ju rätt jävig (jobbar på Adobe) men skulle säga att den är OK med normal Three Point Color Corrector (som i ex FCP/AVID/etc). Sen finns givet Curves, Levels, Secondary Color Correction mm.

Min största "hang up" är att det inte finns ett enkelt sätt att göra masker. De som absolut vill ha det går till AE, Speedgrade (eller DaVinchi) eller skaffar Red Giant Colorista.

//Max

Posted
Jag är ju rätt jävig (jobbar på Adobe) men skulle säga att den är OK med normal Three Point Color Corrector (som i ex FCP/AVID/etc). Sen finns givet Curves, Levels, Secondary Color Correction mm.

Min största "hang up" är att det inte finns ett enkelt sätt att göra masker. De som absolut vill ha det går till AE, Speedgrade (eller DaVinchi) eller skaffar Red Giant Colorista.

//Max

OK, tack.