Jump to content

HDSLR (pro/sempro) 2012

HaMa

Recommended Posts

Tja!

Vilken Hdslr-kamera ska jag köpa för proffs/semiproffs arbete, för omkring 10k?

Den ska främst användas till musikvideos och fotografering.

60D verkar ha bra kritik men kameran är från 2010.. Känns lite "gammal" (3år).. Eller spelar det inte så stor roll?

Finns det någon bättre kamera för ~10k?

60D är bra kamera, även om den är "gammal" så har t.ex 70D har inte släppts än, så den är fortfarande aktuell. Tänk på att optiken är halva grejen.

Det är dock inte en modell som är vanligt hos proffsen. Då är det 5DmkII/III som gäller. Fullformat, kort skärpedjup och bättre ljusförmåga är några egenskaper man är ute efter.

Kimster, tycker du jag borde vänta tills 70D släpps (mars enligt rykten)? Jag menar, är det värt? Är det en bra kamera?

Angående 5D Mark II, den är ju ännu äldre än 60d, från 2008. Men den är älskat av väldigt många verkar det som. Är den fortafarande något att köpa år 2013? Har den inte "dött ut" än / på väg att "dö ut"?

Varför jag är så rädd för åren är för att jag kommer ha kameran i många år framåt och vill ha en som leverar även några år i framtiden, om du förstår vad jag menar :)

Kimster, tycker du jag borde vänta tills 70D släpps (mars enligt rykten)? Jag menar, är det värt? Är det en bra kamera?

Angående 5D Mark II, den är ju ännu äldre än 60d, från 2008. Men den är älskat av väldigt många verkar det som. Är den fortafarande något att köpa år 2013? Har den inte "dött ut" än / på väg att "dö ut"?

Varför jag är så rädd för åren är för att jag kommer ha kameran i många år framåt och vill ha en som leverar även några år i framtiden, om du förstår vad jag menar :)

Alltså jag vet inte vilka ambitioner ni har och vart du lägger kvalitétsribban. Oavsett är jag övertygad om att ni kan göra de produktioner ni vill med ovannämnda kameror.

Om nu man kan göra film med 5DmkII så kan nog ni göra musikvideo med en motsvarande kamera, oavsett ålder. Ålder behöver inte ha något med kvalité att göra.

Oavsett kamera så har alla sina för och nackdelar. 60D är inte en dålig kamera. Finns det bättre? säkert, men du måste kompromissa med pengar osv.

Jag hade nog övervägt att vänta till 70D då den är som sagt på väg. Samt om den som 60D har utvikbar skärm, kan det bli en dealbreaker jämfört med att köpa t.ex. begagnad 5dmkII som tekniskt har bättre sensor.

Hade du bara filmat, hade kanske GH2/GH3 vart bra. (de är givetvis "bra" nu också) Men skulle jag blanda in stillbildsfotografi i detta hade jag valt Canon eller Nikon utan att fundera mycket närmare. Personligen ska jag köpa Nikon i närtid. D800 siktar jag på just nu, ska bara hitta alla tillbehör jag behöver också.

Tack så mycket för era svar! De hjälper!

En sista fråga bara.

Jag har sökt en del om full-frame men jag har inte riktigt greppat vad det är.

Vad innebär egentligen full-frame sencor? Hur "bra" är det och hur viktigt är det?

Tack så mycket för era svar! De hjälper!

En sista fråga bara.

Jag har sökt en del om full-frame men jag har inte riktigt greppat vad det är.

Vad innebär egentligen full-frame sencor? Hur "bra" är det och hur viktigt är det?

Förklarat ganska bra Full-frame digital SLR - Wikipedia, the free encyclopedia

Som du ser är det en sensor med ett visst mått, 36×24 mm Jämförelsevis mot en 60D som är en APS-C och har måtten 22,2×14,8 mm

Större sensor innebär vidare bild generellt vid användning av standard 35mm optik. En 24mm optik är 24mm, och inte 24mm x 1.5 = 31,2 mm som det blir med en APS-C sensor (crop sensor) Dock finns det idag mycket optik byggt just för crop-sensorer. De passar dock inte kameror med full-formatsensor. Däremot kan man sätta 35mm optik på en crop-sensor.

Man får i regel kortare skärpedjup, den är normalt ljuskänsligare. Större sensor innebär andra mindre bra egenskaper också. Eftersom den är större krävs normalt större spegel == större kamerahus. Den äter lite mer ström, dyrare. Det korta skärpedjupet kan vara negativt ibland. osv.

Vad som är bäst, beror på vad man behöver för kamera, och/eller vad man ska göra. Generellt räknar man väl ändå att en fullformat-kamera är "bättre" i jämförelse med samma årsmodeller på crop-sidan.

Men läs själv på wiki.

Något att tänka på är att både priset och vikten går upp avsevärt på optik för fullformat. Speciellt om man vill ha "snabbt glas" dvs fasta objektiv med f/1.4 eller zoomar och tele med f/2.8 för att verkligen kunna komma åt de korta skärpedjupen.