Gå till innehåll

Multi-camera editing/Record multi-camera edits


Stefan

Recommended Posts

Hej.

Efter uppgradering till CS6 så saknar jag en funktion, även om Adobe hjälp påstår att den ska vara kvar (Har fungerat alldeles utmärkt i CS5).

 

Bakgrund: Timeline med alla kameror är skapad, klippen synkade, timeline nästlad, muli-camera enabled och multi-camera monitor öppnad. Så långt allt väl.

 

Däremot när jag ska börja klippa blir det problem, att köra play och växlar kamera on-the-fly så blir det snygga klipp på timelinen, men om jag bara placerar mig på rätt ställe, i "pause-läge" och växlar kamera blir det inget klipp utfört. Hjälpfilen säger "Another method is to not use the Record button or play through the sequence, but to simply move the playhead to the frame you want and select a new camera." vilket tyder på att funktione inte medvetet ändrats till CS6.

 

Någon som haft samma problem, och förslag på lösning, eller känner till att detta är en bugg i Premiere (så jag kan sluta försöka)?

 

mvh

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör det i "Multi-Camera Monitor" men när jag väljer kamera (klickar på kamerabilden i Multi-Camera) så växlar den bara kamera utan att göra ett klipp, d.v.s. på samma sätt som om jag hade stått i Timeline. Spelar jag däremot filmen och växlar i "realtid" så dyker klippen upp snyggt och prydligt när man väl trycker stopp, precis som det ska och fungerade tidigare. Det är bara möjligheten att göra växlingen i pausläge som inte fungerar.

Testade igen i CS5 och där fungerar det fortfarande (för att eliminera minnesfel på mig själv).

 

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

PRECIS den funktionen var jag ute efter. TACK! Men i CS5 fungerade detta också genom att klicka på kamerabilden, inte i CS6(?), men denna "work-around" räddar mig just nu, och kanske i slutändan visar sig vara bättre då tangenter kan vara snabbare :-).

 

Tack

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, en liten uppdatering/komplettering.

Till skillnad från tidigare versioner väljer man bara kameravinkel när man klicka på de olika kameraviklarna i multi-camera fönstret. Vill man samtidigt ha en cut så kan man antingen använda tangentbordet som Max föreslog, eller så gör man ctrl+"klick" på önskad kamera vilket också ger en "cut", om man nu vill fortsätta att klicka sig fram i editeringen.

 

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...