Jump to content

Stefan

Members
  • Posts

    18
  • Joined

Stefan's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. OK, en liten uppdatering/komplettering. Till skillnad från tidigare versioner väljer man bara kameravinkel när man klicka på de olika kameraviklarna i multi-camera fönstret. Vill man samtidigt ha en cut så kan man antingen använda tangentbordet som Max föreslog, eller så gör man ctrl+"klick" på önskad kamera vilket också ger en "cut", om man nu vill fortsätta att klicka sig fram i editeringen. Stefan
  2. PRECIS den funktionen var jag ute efter. TACK! Men i CS5 fungerade detta också genom att klicka på kamerabilden, inte i CS6(?), men denna "work-around" räddar mig just nu, och kanske i slutändan visar sig vara bättre då tangenter kan vara snabbare :-). Tack Stefan
  3. Jag gör det i "Multi-Camera Monitor" men när jag väljer kamera (klickar på kamerabilden i Multi-Camera) så växlar den bara kamera utan att göra ett klipp, d.v.s. på samma sätt som om jag hade stått i Timeline. Spelar jag däremot filmen och växlar i "realtid" så dyker klippen upp snyggt och prydligt när man väl trycker stopp, precis som det ska och fungerade tidigare. Det är bara möjligheten att göra växlingen i pausläge som inte fungerar. Testade igen i CS5 och där fungerar det fortfarande (för att eliminera minnesfel på mig själv). Stefan
  4. Hej. Efter uppgradering till CS6 så saknar jag en funktion, även om Adobe hjälp påstår att den ska vara kvar (Har fungerat alldeles utmärkt i CS5). Bakgrund: Timeline med alla kameror är skapad, klippen synkade, timeline nästlad, muli-camera enabled och multi-camera monitor öppnad. Så långt allt väl. Däremot när jag ska börja klippa blir det problem, att köra play och växlar kamera on-the-fly så blir det snygga klipp på timelinen, men om jag bara placerar mig på rätt ställe, i "pause-läge" och växlar kamera blir det inget klipp utfört. Hjälpfilen säger "Another method is to not use the Record button or play through the sequence, but to simply move the playhead to the frame you want and select a new camera." vilket tyder på att funktione inte medvetet ändrats till CS6. Någon som haft samma problem, och förslag på lösning, eller känner till att detta är en bugg i Premiere (så jag kan sluta försöka)? mvh Stefan
  5. Antagligen finns inte funktionen, annars brukar det alltid komma ett snabbt svar här. Min work around blev att lägga ut titeln på timeline med tom bakgrund, gjorde sedan en Export Frame för att slutligen editera i Photoshop innan jag importerade som logo.
  6. Är det någon som vet om, och i så fall hur, man kan editera befintliga title templates i Premiere Pro CS 5? Det jag vill komma åt är att modifiera en existerande logo något.
  7. Premiere Pro CS 5.0 Jag har filmat ett evenemang under två dagar, 4 kameror i princip rullandes hela tiden. Skapar en timeline för varje dag med all video synkad. Skapar en flertal timelines baserad på dessa och kör multicam. (vad skulle man göra utan den funktionen...) När andra dagen är färdigredigerad märker jag att videospåret (multicam) inte finns kvar på första dagens timelines, däremot alla ljudspår (15 stycken) och två videospår. Sidofråga, någon som varit med om detta och har någon gissning hur det gått till? Börjar kontrollera backuper bakåt i tiden och hittar till slut där de finns kvar. Får göra om lite arbete som missats, men inget större problem. För att hantera både de nya redigerades timelines och de gamla, fortsatte jag att jobba med detta projekt som två separata. Inget problem och allt gick bra. Men nu efter ett långt inlägg kommer huvudfrågan, hur slår man ihop dessa två projekt. Blir lite snyggare så när man arkiverar ner det hela. Skulle helst velat gjort detta direkt när jag upptäckte det hela men jag var inte så riskbenägen i den situationen :-).
  8. Jag har nestat både ljud och bild. Jag har inte Audio follow video, men jag kommer troligtvis inte heller att använda ljudet från kamerorna annat än om jag måste. Audio follow gör heller ingen skillnad i detta fall (har precis provat).
  9. Redigerar i CS5. Har nästlat en timeline och enablat multicam. Ljudspår är inspelade separat varför jag gjort unlink på ljud/bild för att enkelt kunna kopiera delar av videospåret. Men, så fort jag växlar kamera (via multicam monitorn) så blir resterde del av timeline linked igen. Går detta att undvika? Förstår någon vad menar? Stefan
  10. Nej, det spelar ingen roll att du spelar upp (föra över) materialet på en annan kamera än vad som användes vid inspelningen. Annars hade det fungerat mindre bra med DV bansdspelare också. Stefan
  11. Då undrar man om t.ex. After Effects kan skapa slow motion med avancerade algoritmer för nya frames eller hur gör man om man har Adobe som plattform? Plugin? Stefan
  12. Ingen större rusning med tips. Kan ändå meddela att jag valde CIA modellen och det funkade bra, även att ha under under hörlurarna. Bonusen är då också att man har kommunikation även om man lämnar kameran och därmed hörlurarna
  13. OK, snabbt svar som vanligt. Tack. Tänkte fråga varför det inte är så vanligt men sedan såg jag prislappen. Det var ett högre pris än vad jag hade räknat med. /Stefan
  14. Testade en demoversion av Premier Pro och vid rendering till DVD och Dolby Digital 5.1 stod det att jag saknade licens för DD 5.1. Krävs det specifik licens för DD förstår jag att det inte är med på en demo. När man köper PP CS5, måste man också köpa separat licens för DD eller ingår det då? Om inte, var och för hur mycket köper man den licensen? Engångskostnad eller per tillverkad DVD?
  15. Jag söker en billigare lösning för intercom. I grunden hade jag tänkt mig använda komradio på det fria banden av typen PMR 446. Det jag söker och saknar är "riktiga" headset, d.v.s. rikitga lurar med mikrofon på bom. Jag har sett massor av varianter som monteringskit för hjälmar (MC/skoter), en plugg i örat med mic på tråden, högtalare på axeln som man kan se hos räddningstjänsten (tror jag) samt CIA varianten. Vill ha en lösning som skulle funka att kommunicera inom filmteamet mellan kameramän, producent och tekniker. Vissa kanske kan ha någon av de uppräknade varianterna men kameramännen behöver ett riktigt headset. Som sista utväg får jag montera ett MC-kit i vanliga hörlurar men jag vill helst slippa. Tips mottages tacksamt.
×
×
  • Create New...