Gå till innehåll

4K Tv:n är här tydligen


Oller Visuals

Recommended Posts

Man har dock på the University of Bath börjat jobba med video baserat på vektor istället för pixlar vilket är riktigt intressant. Om en fil är lika stor oavsett om den ses på en 4K TV i 4K eller på en iPhone. Vi får se vad som händer. Kan tänka mig att det svåraste problemet är att fånga upp vektoriserad video.

 

För den som vill läsa mer: http://www.popsci.com/technology/article/2012-12/researchers-plotting-death-pixel-five-years alternativt http://www.cs.bath.ac.uk/vsv/ :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det landar på 4K då det är tillräckligt för all typ av hemmabruk, kan tänka mig att 8K blir selling point för typ Imax-liknande grejer, naturfilmer, osv. Spelfilm lär inte bli 8K i någon utsträckning, för dyrt i post

 

T.ex. playstation 4 kommer ju bara ha stöd för 4K i video out (inte spel) och den maskinen släpps ändå inte fören till jul, så jag tror att hela 4K-grejen kommer ta lång tid nog. Själv är jag sjukt nöjd med min 720p-TV... ;)

 

Ungefär samma resonemang använd(e)s ju om 1080p också, jag tror att TV-apparaterna kommer att gå om kameror i upplösning ganska snart. Inte för att konsumenterna behöver det, utan för att konsumenterna vill ha det. Eller för att företagen vill att konsumenterna ska vilja ha det. Hur djupt ner i det där vi nu ska gå. Anledningen är enkel, små skärmar a la 5 tum får idag mastodont-upplösningar på 1080p, och snart antagligen högre än det. Ska vi då ha samma upplösning på en stor 40"+ TV? Självklart inte. Kontentan är att TV-apparater inte är direkt beroende av filmbranschen. Man kan använda dem till så mycket annat, och mer lär det ju bli. Om inte annat så är det alltid ett argument för att få folk att byta TV.

 

Så 8K kommer komma med tiden, var så säker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...