Gå till innehåll

Lampa till kameran


Hans

Recommended Posts

Hej!

Jag har vid ett flertal tillfällen föjt med ett band ute på turné runtom i Sverige. Min roll har varit att framförallt göra filmer till bandets hemsida. Problemet som ibland uppstår är att många ställen jag filmar på är för mörka för att bli bra! (ex. innan de går på scenen, utomhus, i logen osv). Jag undrar därför om någon har tips på lampa man kan använda sig av. Jag har en mini-dv (panasonic nv-gs10) med en skena ovanpå.

 

Av praktiska skäl kan lampan inte vara för stor. Men även om ni har något tips på lampa som man kan ha till lite mer planerade filmtagningar såsom intervjuer osv.

 

Tacksam för hjälp!

mvh

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

Iof inte riktigt mitt bord, men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen skulle vara en så speciellt bra idé att ha lampan direkt på kameran?

Speciellt för folk som mig som är extremt känsliga för ljus så hade det varit väldigt otrevligt att titta rakt in i lampan under itervjuer...

Även på scen & liknande, skulle det inte ge bra skumma skuggbildningar när kameran rör sig?

Även om det låter som ett alternativ i nöden, hade det inte helt enkelt varit enklare att ha med sig ett lätthanterligt ljud in i logen & så vidare, som kan hållas i handen med mer spritt ljus?

 

Bara en tanke :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Många tv-intervjuer (vid dåligt ljus) använder kameramannen faktiskt en lampa direkt på kameran.

Detta innebär en del nackdelar, men har också många fördelar.

Personen som ska intervjuas kommer få ljuset rakt i ansiktet och kan vid visa tillfällen bli helt vit.

Skuggorna förändras hela tiden om du flyttar kameran.

Det som är bra med en lampa på kameran är ju att du "får ljus" och att du kan spela in även under perioder då det är lite mörkare.

På scen så tror jag inte det blir snyggt om du använder en för stor lampa, eftersom att det då ev: finns en del andra lampor med olika färger som lyser upp scenen. Du kommer då blanda för många färger och din lampa kommer (enligt mig) vara med till besvär.

Använd i så fall en lite mindre lampa under själva spelningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis använder jag inte en egen extern lampa då de spelar, scenljuset räcker till detta! Tänkte just då på andra situationer. Har sett att Hama har en lampa som verkar fungera rätt bra: http://www.scandinavianphoto.se/?906342

 

Antar att ingen känner till denna? Får ta mig till scandinavian foto och kika!

 

Har även sett att ex. clas ohlson har en del arbetslampor som inte kostar för mycket.

 

Har ni några andra bra tips ideér hur man kan göra så skriv gärna! & Tack för tidigare svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hans]Naturligtvis använder jag inte en egen extern lampa då de spelar, scenljuset räcker till detta! Tänkte just då på andra situationer. Har sett att Hama har en lampa som verkar fungera rätt bra: http://www.scandinavianphoto.se/?906342

 

Antar att ingen känner till denna? Får ta mig till scandinavian foto och kika!

 

Har även sett att ex. clas ohlson har en del arbetslampor som inte kostar för mycket.

 

Har ni några andra bra tips ideér hur man kan göra så skriv gärna! & Tack för tidigare svar![/citat]

 

Lampan du länkar till funkar säkerligen utmärkt. Ha inte för höga förhoppningar om lampans batteritd bara. På vissa videobelysningar finns det två lampor som du kan välja att lysa med bägge eller endast en. På den du länkar till verkar det vara just så - ring o kolla med dem för säkerhets skull. Behöver du bara lite ljus så använd bara en lampa. Du kan också sätta för ett diffusionsfilter (plastpapper som du tejpar framför) för att jämna ut ljuset en aning - då blir det inte heller så skarpt i ögonen på den som blir filmad. Diffusionsfilter används bl.a på stora studiolampor och det finns flera olika att välja på. En "medel" vore lagom tror jag. Jag tror att bl.a http://www.hofmann.se säljer sådana.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Hans]Naturligtvis använder jag inte en egen extern lampa då de spelar, scenljuset räcker till detta! Tänkte just då på andra situationer. Har sett att Hama har en lampa som verkar fungera rätt bra: http://www.scandinavianphoto.se/?906342

 

Antar att ingen känner till denna? Får ta mig till scandinavian foto och kika!

 

[/citat]

 

HEJ!

Jag har den lampan. Köpte den på Expert och det är bara skräp!

Du kan filma max 20 minuter och laddningen tar oerhört lång tid. Jag köpte tyvärr även ett extra batteri till lampan, men det gjorde inte saken bättre.

Bara skärp, anser jag. Rekommenderas inte av mig iaf.

 

I fredags var jag på Lindqvist Radio/TV i Aspudden http://www.lrtv.se/ och köpte Paglight. Kostade 3250:-/(ink.moms) hos dem. Detta set används t.ex av killarna på ABC-Nytt. Vill bara säga att Paglight går att få en hundring billigare från Madeco.

 

/christina

ny på forumet

DVX100 ägare

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...