gonefishing Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Jag har fått ett antal bra idéer till filmer, men jag har även fått idéer som faktiskt skulle passa bra i böcker istället. Finns det någon här som har gått från filmmanus till att skriva böcker och hur har ni gått tillväga? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Jag började att skriva på en filmidé som en novell (eller första kapitlet i en roman) istället, tvärtemot min manuslärares råd. Jag tyckte det var väldigt givande och gav mig andra erfarenheter. En del historier är nog lättare att göra i andra media än film. Det är ju inget som hindrar att det blir en film sen heller, tvärtom har du då mer fördjupat material att ta av. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bylletski Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Jag har skrivit en del filmmanus och jag har fått jobb från produktionsbolag nu med. Jag skriver just nu julsagor en barnbok som ett bolag ska ge ut sen. Så jupp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr A Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Jag har skrivit en del filmmanus och jag har fått jobb från produktionsbolag nu med. Jag skriver just nu julsagor en barnbok som ett bolag ska ge ut sen. Så jupp. Tungt ju! Grattis! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted October 16, 2012 Share Posted October 16, 2012 Jag trodde aldrig att jag skulle skriva romaner igen, men där är jag nu :) Skälet var huvudsakligen att jag har tröttnat på att skriva långfilmsmanus på spekulation som aldrig blir film. Det är en väldig massa jobb som få kommer att läsa. Självklart kan man fundera på om den litterära kvaliteten i manusen jag skriver, men en stor hake är att jag gärna placerar mina historier i fantasi-världar och inte i nutid. Det kostar stora pengar att göra en sån film och mina kontakter har inte de finanserna. Så nu skriver jag om ett filmmanus till en roman som jag planerar att släppa via self-publishing. Den största puckeln tycker jag är att jag lätt går över till att skriva nutid istället för dåtid. Typiskt manusförfattare :) Sen får jag helt plötsligt leda reda på alla mina adjektiv om hur repliker sägs. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts