Gå till innehåll

Kollektivt manusförfattande?


Stupider...lika a fox

Recommended Posts

Det här verkar vara ett ganska seriöst forum med seriöst folk, så jag undrar om inte några är beredd att tillsammans utveckla ett filmmanus? Det borde ju finnas intresse eftersom så många är aktiva på "Kolla mitt manus!" och "Manus".

 

Jag själv är alldelles för inkompetent för att kunna hålla i nåt sånt här, men jag hjälper gärna till om någon/några är villiga att starta upp nåt sånt här.

 

Jag vet inte, det kommer väl inte blir nåt av det här, det vara bara några tankar jag hade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Manus borde väl vara nått som skulle funka över internet. Men, det lär behövas någon som håller i'et om det skall finnas någon chans få lite substans. I så fall bör man kanske börja att tjafsa om genre och sen ett synopsis. Orkar vi så långt, så kanske det går att få ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen gör man som troma gjorde, med toxic avenger tror jag det var, och låter någon börja med en sida och sen fortsätter man i tur och ordning. Dock så är ju inte troma berömda för sin kvalitet, och arbetssättet kanske inte mynnar ut i ett bra manus.

 

Men man får väl börja med en brainstorm av något slag och samsas om något, detta kommer nog att ta tid. Sen får man väl putsa synopsis i en evighet, sen ännu en evighet för treatment. Viktigt, eller till och med extremt viktigt blir att alla kan samsas om en vedertagen standard för hur det ska se ut. Alltså då american screen standard.

 

Sen kan det lätt bli så att någon jobbar tre gånger så hårt som någon annan, och då känner att manuset mer tillhör den....

 

Undrar om en livechat skulle vara något?

 

Det kan gå, men går nog mest sannolikt åt helvete.

 

Någon som har ett bra initiativ????

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har haft en idé om att ha nåt liknande på vår sida. Där en person skriver en inledning och att folk kan haka på. fler kan skriva en fortsättning på samma inlägg men så fort nån fortsätter på en gren så raderas de andra.

 

Nån som hajja? Isf. nåt att lägga krut på?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är med på att göra ett kollektivt manus.

 

Dock så verkar det som att de flesta bor på skilda håll, så det är väl nästan uteslutande internet som vi använda oss av.

 

Men om man kommer överrens om handlingen osv så kan man kanske dela upp manusförfattandet till olika personer, och sen kan vi gemensamt foga ihop det i sådana fall.

Man kan ju tex använda sig av något så simpelt som msn för gemensamma disskussioner?

 

//Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

I söndags startade amatörfilm stockholm en manusgrupp. Vi kommer träffas med jämna mellanrum och tillsammans skriva ett manus. Personligen tror jag det ända som riktigt funkar är om man träffas IRL, men jag kan ha fel.

 

Vi har kommit fram till ett tema i filmen och nästa steg är att alla som vill skickar in ett utförligt synopsis till amatörfilm stocholm (senast den 9:e mars) på ett manusförslag. Manusförslagen kommer sedan sammanställas och skickas ut igen så att alla kan ta del av dem. Nästa möte (13:e mars) kommer vi att välja ett av dessa manus. Alla som är medlemmar får vara med och alla som vill får bli medlemmar! Vi håller till i gamla stan i stockholm.

 

Vill ni veta mer om detta projekt, maila oss amatorfilm@gmail.com

 

Ni som inte är 08:or kan ju starta egna lokala manusgrupper. Det finns inget som hindrar. Man kan vara allt från 2-15 personer, kanske fler. Kolla runt i er närhet så hittar ni nog fler intresserade. http://www.manusgruppen.com är en bra förebild och vägledare. Ragnar Di Marzo, som är ledare för manusgruppen är även med i vår grupp och ger tips och råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Daniel, jag ar pa ett samarbete i London, skrev till dig aven pa den andra posten. har precis skrivit en till kortfilm som inte e uppe an, och jobbar nu pa en ide som ar "valdigt London". Kanske om en svensk som flyttar hit..? mycket sprakliga och kulturella aspekter var ja inne pa....

 

 

let me know!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...