Gå till innehåll

DSLR, autofokus, stabilisering, AI servo, spegelfri?


mästar

Recommended Posts

Tror ni jag kan, och hur långtid skulle det isf ta att komma i närheten av det här:

 

När jag tittar på klippet via Vimeo-appen har jag för mig att det stog vad som använts men nu tycks det vara borta. Det jag kom ihåg var att det va A57an x 4 iaf. Varför hade han 4st? Svårt att göra slowmotion-ögonblicket 0.13 där vid övergångsstället? Det är precis så jag skulle vilja göra. Skulle vilja missbruka det väldigt mycket tror jag, hehe. =) Och det med bilarna 0.37? Och inlines 0,38?

 

Med lite övning i redigeringen så borde det inte vara så svårt för dig att få till liknande slowmotionscener.

Det verkar som de använt några andra objektiv också, men det skulle gå att få till med det medföljande. Att de hade fyra kameror beror nog på dels att de hade tillgång till dem och dels för att få flera vinklar och bilder på kameran. Ev. Jobbade de även parallellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Hittade precis det klippet jag såg i appen. (dom verkar använda olika sökmotorer appen VS. sajten - på sajten är den betydligt sämre)

 

https://vimeo.com/39405210

 

"

This video is the official version.

It was supported "sony korea"

 

"a57" camera was used only

it was made a short period of time but i did my best.

"af '" exceptionally faster performance. Performance even when shooting video was working pretty well.

Supports 1920x1080 60p recording, especially in many ways the source can be utilized to provide the opportunity.

Features and excellent image stabilization and high body build quality is technical.

In the bit-rate image quality a little regretful, but as more than equipped with diffusion models.

camera - sony dlst a57 x 4

70-200

16-35

24-78

50.8

35.4

30 mac

"

 

Det säger mig inte jättemycket. =) Någon som vill tyda? =) 6 objektiv?

 

EDIT: x 4 kanske inte står för 4st btw, haha? =)

 

EDIT igen: A57an (60p) kostar ca 2000-2500kr mer än A37(50i) och 1500-2000kr mer än NEX-5n(50p). Frågan är som sagt om det är värt dom pengarna och vänta med fler objektiv? Eller tvärtom. =)

 

EDIT igen: Okej fel igen. A57 = 50p också ju. Står 60p i videon ju, men 50p här: http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A57/specifications, men 60p här: http://www.google.se/search?q=sony+a57+60p&sugexp=chrome,mod=5&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=sv&sclient=psy-ab&q=sony+a57+60p&oq=sony+a57+60p&gs_l=serp.12...0.0.0.23481.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.lHeUwl4Z-ws&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=33aab7da5143bc05&biw=1440&bih=650

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar igen! =)

 

Okej på det viset.

 

Jo har läst lite om det, GutteG skrev om det här: http://forum.voodoofilm.org/videokameror/33246-dslr-autofokus-stabilisering-ai-servo-spegelfri-2.html#post227795

+ att jag googlat de. =)

 

Men har inte hittat något exempel på kvaliteten. Vad jag förstår så är 60p bättre än 50p och då tycker jag det ändå är konstigt att dom gör samma kamera bättre i USA, bara för vad dom har för standard på TV. Tycker för övrigt TV i USA ser sunkigare ut än i Sverige? =)

 

EDIT: Jupp, det var så:

"1080p50 (EU) 1008p60 (US) ist quite nice for slow-mo." Men sen skriver han även "handing with some issues in auto mode. (auto exposure and auto focus doesn't work how you expect) But as a photo camera - why I bought this camera for - it does a really great job!! And for filming I stay with may NEX-VG10"

Vilket ju inte verkar så bra. Att han väljer NEX-VG10 är ju inte konstigt men att han tycker autofocus inte funkar så bra är ju trist eftersom det är därför valet skulle vara A57an?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar igen! =)

 

Okej på det viset.

 

Jo har läst lite om det, GutteG skrev om det här: http://forum.voodoofilm.org/videokameror/33246-dslr-autofokus-stabilisering-ai-servo-spegelfri-2.html#post227795

+ att jag googlat de. =)

 

Men har inte hittat något exempel på kvaliteten. Vad jag förstår så är 60p bättre än 50p och då tycker jag det ändå är konstigt att dom gör samma kamera bättre i USA, bara för vad dom har för standard på TV. Tycker för övrigt TV i USA ser sunkigare ut än i Sverige? =)

 

Skillnaden kommer från att elen i Europa har en frekvens på 50Hz medan de kör med 60Hz i USA. På en del kameror går det att välja vilket system man ska använda.

Det blir bäst om man använder samma standard vid inspelning som vid uppspelning annars måste man konvertera med kvalitetsförlust som följd. Dessutom är det större risk för flimmer från belysning om man inte använder sig av rätt standard (går till viss del att komma runt genom att justera slutartiden). Vid slowmotion kan det dock vara trevligt med lite fler bilder/s då man ändå kommer att ändra fps, flimmerrisken kvarstår dock.

 

Sedan finns det de som tycker att 30fps ger en mer videoaktig känsla än 25fps som ligger närmre filmens 24fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Hur gick det köpte du a57:an :-)

 

Nix, inte än. =) Kom hem idag efter en veckas jobb så tänkte beställa nu i helgen då den åter är i lager hos NetonNet, OM ni tycker a57an är det bästa valet mellan 4500-7000kr ca. Och att jag isåfall väljer att vänta med fler objektiv några månader? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för ditt svar! Då blir det nog A57an+kitobjektiv då.. För det finns inga fler förslag på kameror som tar den kameran va? (i samma prisklass dvs och som är bra på att filma, b.la mycket slowmotion)

 

EDIT: Vad mer än kamera+kitobjektiv behöver jag? Minneskort? Sladd/ar? Stativ? Hur får jag in filmen? ..hehe. Snacka om rookie-frågor. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Antar att tråden börjar bli lite för lång nu och att folk tröttnat på mig, hehe. =) Men är rädd att jag lägger den där beställningen nu och så kommer någon och säger att jag borde köpt någon annan som passar mina behov ännu bättre. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej... har lite frågor angående Sonys slt a57 med enbart Kit-objektivet.

 

Vad anser ni att den går för? bra grej för pengarna eller annat???

 

vad kan man prestera med den vid filmning?

 

Mycket kornigt och brusigt eller rent av bra bild?

 

Hur pass bra filmar den egentligen???

 

Någon som kan filma som provat den eller känner någon vän som gjort det och i sådanna fall vad blev resultatet utav det hela ???

 

För visst man kan rabbla massa siffror angående dess modell men intresset är hur den är i det verkliga livet...

 

Mvh Zoran & Magnus...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

När du köper minne, så köp ett SDHC class 10 för att vara på den säkra sidan. Det har inget med märken att göra, utan är en klassificering för att minnet är snabbt. Och alltså tillräckligt snabbt för att få ut så mycket av din kamera som möjligt! (video-wise).

 

Nu har jag äntligen fått hem kameran! Men utan minne. :) Trodde de skulle finnas lite på kameran i alla fall. Så nu letar jag alltså minne. Är det SDHC class 10 jag ska ha alltså? Hur mycket GB?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...