Smörgåsmannen Postad 19 augusti 2012 Postad 19 augusti 2012 Det beror mycket på vem som filmar. är ett exempel där redigeringen är ganska irriterande (diggar dock musiken), men kameran också framställs bättre. Alpha 37 har precis som jag sa tidigare tillgång till en hel uppsjö med objektiv - inte lika mycket som Nikon och Canon i samma prisklass, men de kommer nog på tredje plats i alla fall. AF-motor finns det väl i en hel del också. Du kan kika på prisjakt, på objektiv för Sony Alpha/Minolta, respektive Canon och Nikon, så ser du skillnaderna i utbud ganska bra. Autofokus är när kameran fokuserar själv, dvs. du behöver inte snurra på en ratt för att hålla fokus. Autostabilisering är att kameran helt enkelt stabiliserar det du filmar, så att det blir mindre skakigt, men tyvärr så försvinner då lite kvalitet, som jag tidigare nämnt så tar jag dock "lite" sämre kvalitet, framför rent obrukbart material (pga. att det var för skakigt). ISO innebär hur mycket ljus som tas upp av kameran, dvs. ett lågt iso-värde innebär mörkare bild, högt iso-värde innebär mer ljus in i kameran, och således ljusare bild. I dagsljus använder du bara väldigt låga ISO-tal (typ 100/120-200). Det är i mörker dessa kommer till nytta, men ett högre iso-värde innebär också mer brus och allmänt sämre bild. 1080p=full HD (1920x1080 pixlar) 720p=HD (1280x720 pixlar). Jag tror skillnaden säger sig självt. Ok, glöm videon, jag måste ha varit påverkad av något när jag tyckte att den var bra. Men som sagt, mycket beror på den som filmar! :) 0 Citera
mästar Postad 19 augusti 2012 Författare Postad 19 augusti 2012 Tack för väldigt bra förklarande inlägg! Tycker videon var bättre än dom jag postade i alla fall. Ska försöka hitta någon där dom filmar något som liknar det jag tänker filma. Extremsport och musikvideos. Vad är fps då? Oller Visuals skrev tidigare i tråden: "600D får du tyvärr max 25fps i 1080, och ska du filma i det så kallade "720p" blir bilden väldigt lågupplöst och "NEX5N är en jäkligt bra kamera. 50fps i 1080p" Läste någonstans, tror det var på Cyberphoto, att det har något att göra med hur nära "riktig film" det är? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 19 augusti 2012 Postad 19 augusti 2012 Sedan så handlar det ju om vad mjukvaran tillåter dig att ställa in också. NEX-5n och Canons kameror (550D, 600D, 650D, 7D etc) har rätt mycket manuella inställningar. Frågan är om man behöver det eller inte. Är man ganska grön på området, så råder jag till att köpa en billigare kamera först, så märker man med tiden vad det är man faktiskt saknar och kan investera i en dyrare. Det där med priser är dock väldigt subjektivt, vad som är dyrt och billigt. 0 Citera
mästar Postad 19 augusti 2012 Författare Postad 19 augusti 2012 Verkligen tack för era svar! Fått svar på väldigt mycket frågor idag! =) Tänker lyda - tänk inte för mycket - och köpa kamera nu i början av veckan. =) Hur är det med fps VS. 1080/720p då? Det är bättre om kameran kan ta bilder oftare i bättre kvalitet? Är det rätt? Hur är det med manuella funktioner på Sony A37an då? Och VS. Nex-5n? Om jag vill ha filmen lite "konstnärligt", typ fisheye, vad ska jag ha för objektiv då? Alltså jag vill inte nödvändigtvis ha ett vidvinkelobjektiv kanske utan jag tänkte mer på vad det finns för alternativ. Kanske inte behöver något som jag kan filma 1km bort tex? Men något som fungerar bättre när det går snabbt? =) EDIT: det jag tänker på är att tex den här http://forum.voodoofilm.org/filmcafe/33276-like-crazy-2011-canon-7d.html använder ett "cinema objektiv" och filmar just det. 0 Citera
Oller Visuals Postad 19 augusti 2012 Postad 19 augusti 2012 Fisheye 8mm: Samyang MF 8/3,5 Fisheye for Sony/Konica Minolta Fullframe 14mm (blir ca 23mm på crop-sensor) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=608252 Jag ÄLSKAR det här objektivet, sjukt coolt på fullformat (t.ex. 5dmk2) och ger en mer normal vidvinkel på cropkameror (som dem du kollar på) 1080p är ofta mer likt 720p i verkligheten, på dessa billiga kameror. Så ja, 1080 känns ganska minimum år 2012 om du frågar mig, men sen kollar väl folk i 320p på youtube ändå... :) Du blir nog nöjd oavsett om du kör på A37 eller nex5n. Menyerna är lite pilligare på 5n, men man kan ställa in de flesta knappar som custom buttons, samt stänga av touchscreen som ju är en uppfinning från helvetet. :P 0 Citera
mästar Postad 19 augusti 2012 Författare Postad 19 augusti 2012 Fullframe 14mm (blir ca 23mm på crop-sensor) Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Sony/Konica Minolta - Objektiv - Hitta lgsta pris, omdmen och information Jag ÄLSKAR det här objektivet, sjukt coolt på fullformat (t.ex. 5dmk2) och ger en mer normal vidvinkel på cropkameror (som dem du kollar på) Mycket intressant! =) Vad betyder 5dmk2 då? Är det något man ställer in i menyn alltså? (ja en riktig rookie-fråga förmodligen hehe) Kan det var ett bra komplement till kitobjektivet? Eller är en tele-zoom som han på cyperphoto rekommenderade att föredra? 1080p är ofta mer likt 720p i verkligheten, på dessa billiga kameror. Så ja, 1080 känns ganska minimum år 2012 om du frågar mig, men sen kollar väl folk i 320p på youtube ändå... :) Det jag tänkte på var när du skrev: "600D får du tyvärr max 25fps i 1080, och ska du filma i det så kallade "720p" blir bilden väldigt lågupplöst och "NEX5N är en jäkligt bra kamera. 50fps i 1080p" alltså i? (svårt när jag ställer en fråga om något jag knappt vet vad det är hehe) Alltså 600D hade max 25 i 1080p men nex-5n hade dubbelt så mycket i 1080p? EDIT: sitter och läser om tråden hela tiden. Ni har lyckats lära mig en hel del! =) EDIT igen: Hur är det med ljud/blixt på NEX-5n VS. A37an? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 19 augusti 2012 Postad 19 augusti 2012 5D Mk2 är en modellbeteckning, på en av Canons kameror ;) Kort och gott: NEX-5n kan fånga dubbelt så många bildrutor i sekunden som Canon i den upplösningen, dvs. utifrån den aspekten så kan Sonyn anses som bättre. Ljud/blixt vet jag dock ingenting om för någon av kamerorna. Men jag tror det är rätt snålt med externa utgångar i allmänhet på dem. Men som sagt, inte 100% säker. 0 Citera
mästar Postad 20 augusti 2012 Författare Postad 20 augusti 2012 Tack för ditt svar! Mailade han som tipsade mig på Cyberphoto och frågade han vad han tyckte NEX-5n VS. A37an och fick följande svar idag: "Ja, de funkar bättre på video än vanliga DSLR. Skillnaden mot Nex är att de är mer avancerade, ger mer systemkamerakänsla, har inbyggd blixt + blixtsko, och inbyggd sökare, samt finns fler objektiv att välja bland. Nackdelarna är större/klumpigare, plastigare, + att objektiven låter mer, alltså inte lika anpassade för film som nexsystemets objektiv." Så det verkar som ju som sagt att NEX-5n och A37an är bland dom bästa alternativen i min prisklass va? Både ni och han säger ju det? =) Frågan är dock vilket av dom, hehe. =) Kan inte riktigt bestämma mig vilka som har mest fördelar? Kommer förmodligen för det mesta ha musik i bakgrunden på mina filmer så att objektivet låter kanske ej är något jätte nackdel för mig? Dock lät det ju väldigt mycket i det där klippet med A37an. Som om man handvevade fram det, hehe. Skulle även vara intressant att se hur det står till med blixt/ljud/utgångar dom emellan. Dock säger det mig inte så mycket ändå kanske, hehe. =) Ha en trevlig dag! 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 20 augusti 2012 Postad 20 augusti 2012 Att objektiven låter märks ju inte på riktigt samma sätt om man spelar in ljud med en annan mikrofon än den i kameran, vill man spela in ljud överhuvudtaget så är inte kamera-micen att rekommendera. Jag spelar in video, typ dansfilmer, jag tror att vi kan jämställa det med snowboard/skidfilmer lite om man ser till hur man faktiskt gör filmerna. Jag har sällan nytta av att spela in ljud, och skulle man vilja göra det, så kan man ju bara stänga av autofokus och fokusera själv, så är problemet löst liksom. NEX hade inte just nå utgångar alls, förutom till egna Sony-prylar, A37an kanske har något användbart, men troligtvis inte. Båda har ju såklart HDMI och sånt som gynnar vanliga konsumenter, men till mer professionella system så brukar det vara ett lite större utbud av ut/ingångar. Jag tror inte att det är något du direkt kommer märka, och skulle det nu vara så att du får nåt extra uttag, ja, då kan man väl se det som en bonus då bara! Lycka till! :) 0 Citera
mästar Postad 20 augusti 2012 Författare Postad 20 augusti 2012 Tack för ditt svar! =) Det blir nog till att lägga en beställning ikväll. Måste bara komma över min beslutsångest, hehe. När du skriver så där så låter det ju som att A37an är att föredrag framför NEX-5n eftersom det "skulle vara" största nackdelen med A37an, att den låter mer. Men vad menar han på Cyberphoto med att objektiven till nex-5n är bättre för film? Varför? Det har ju inget med att göra med att kameran är spegelfri ju? EDIT: nu gick det lite snabbt. Det var ju för att dom låter mer ju. =) Men vad är det som gör att dom gör det då? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 20 augusti 2012 Postad 20 augusti 2012 Det är själva AF-motorn. Jag skulle tippa att ordinarie objektiv i övrigt är ungefär lika bra (lika bra bild) på de båda, om du köper 18-55mm (hur långt man kan zooma) och inte med det fasta objektivet som kan köpas med NEX:en. Det finns alltså element i själva objektivet som förflyttar sig när den fokuserar, detta kan lämna ett lite "skrapande" eller ibland brummande ljud med vissa objektiv. Dock så kan ju det bli bättre om man köper till ett nytt objektiv i framtiden. Alltså, att det nya objektivet inte har en lika illa-ljudande AF-motor. Det är viktigt att särskilja objektiv från själva kameran. Ett riktigt bra objektiv kan lyfta en kamera väldigt mycket, medan ett bra kamerahus med ett dåligt objektiv kan generera rätt kass bild. Bara en sak att tänka på, inte super-relevant. kan vara kul att se, för lite mer förståelse. I allmänhet så rekommenderar jag att kika på deras videon, just för att lära sig mer om hur en kamera fungerar. Det blir liksom lite roligare än att sitta och lyssna på nån tech-nörd som bara rabblar om upp massa skit man inte förstår! :) 0 Citera
mästar Postad 20 augusti 2012 Författare Postad 20 augusti 2012 Stort tack för ditt svar! Så bra förklarat att t o m en rookie som jag förstår. =) Mycket bra klipp! Bokmärkte dom och ska titta på deras andra klipp så snart jag kan! =) Det blir A37an! =) Lär återkomma med mer frågor här när jag får den, och säkert innan det också. =) 0 Citera
mästar Postad 20 augusti 2012 Författare Postad 20 augusti 2012 Kom på en till fråga rätt snabbt, hehe. Hur är det med klipplängd och hur länge kan man filma totalt? Beror det på kameran eller på något annnat? Minneskort eller hur funkar det? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 20 augusti 2012 Postad 20 augusti 2012 Absolut, har du småfrågor o så, skriv till mig bara, jag svarar, som du kanske märkt, (åtminstone nu innan skolstarten) rätt fort :). Klipplängd beror på dels hur stort minne du har. Du kan ju inte filma mer än vad som få plats. Men det är ju rätt uppenbart. Den regeln gäller i alla fall för alla kameror. Själva begränsningen i kameran beror oftast på överhettning. Dvs. ett väldigt långt klipp kan lätt göra så att kameran blir för varm - då den liksom arbetar konstant medan man filmar, till skillnad från foto. Det brukar röra sig om ungefär 10-30 minuter i streck, beroende på kamera. Men hur ofta behöver man filma längre än så i samma veva liksom? Jag har då aldrig hamnat i en situation där jag behöver filma över fem minuter - utan att kunna trycka på och av video-inspelningen däremellan. Sedan beror det förstås på hur stort minne du har, om du menar hur mycket du kan fylla upp den med överhuvudtaget. När du köper minne, så köp ett SDHC class 10 för att vara på den säkra sidan. Det har inget med märken att göra, utan är en klassificering för att minnet är snabbt. Och alltså tillräckligt snabbt för att få ut så mycket av din kamera som möjligt! (video-wise). 0 Citera
mästar Postad 21 augusti 2012 Författare Postad 21 augusti 2012 Absolut, har du småfrågor o så, skriv till mig bara, jag svarar, som du kanske märkt, (åtminstone nu innan skolstarten) rätt fort :). Klipplängd beror på dels hur stort minne du har. Du kan ju inte filma mer än vad som få plats. Men det är ju rätt uppenbart. Den regeln gäller i alla fall för alla kameror. Själva begränsningen i kameran beror oftast på överhettning. Dvs. ett väldigt långt klipp kan lätt göra så att kameran blir för varm - då den liksom arbetar konstant medan man filmar, till skillnad från foto. Det brukar röra sig om ungefär 10-30 minuter i streck, beroende på kamera. Men hur ofta behöver man filma längre än så i samma veva liksom? Jag har då aldrig hamnat i en situation där jag behöver filma över fem minuter - utan att kunna trycka på och av video-inspelningen däremellan. Sedan beror det förstås på hur stort minne du har, om du menar hur mycket du kan fylla upp den med överhuvudtaget. När du köper minne, så köp ett SDHC class 10 för att vara på den säkra sidan. Det har inget med märken att göra, utan är en klassificering för att minnet är snabbt. Och alltså tillräckligt snabbt för att få ut så mycket av din kamera som möjligt! (video-wise). Stort tack för ett mycket bra svar!! =) Så är det så att man bara har ett ställe att trycka in ett minneskort på och så är det med alla? Och sen kan man byta det när det är fullt? Oki lär återkomma om det. ;) 0 Citera
mästar Postad 21 augusti 2012 Författare Postad 21 augusti 2012 Fick sån beslutsångest i natt att jag ringde på morgonen och avbröt ordern, hehe. =) Fick nämligen det här svaret från Cyberphoto: "SLT modellerna är mer avancerade än Nex, och stör det intedig att de är större och låter mer så välj en sådan. A57 har bättre batteri än A37 + några andra fördelar som framgår längst ner på sidan: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA571855" Alltså tycker även dom att A37an är bättre för mig än NEX-5n - bra så långt. Men sen gick jag in på länken och läser "A37 kan ej filma i 50p" - vilket jag iof knappt vet vad det är och innebär men NEX-5n kan ju göra det? Alltså? Hur stor roll spelar det mellan A37an och NEX-5n där? =) 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 21 augusti 2012 Postad 21 augusti 2012 A37 ska kunna spela in i 50p, det var en av nyheterna med den. Det borde vara ett faktafel. "The A37 shoots high-definition video at 1,920x1,080i resolution, 50 frames per second in AVCHD format. Results were excellent. The clean soundtrack is a particular highlight. It cleanly recorded faint, distant sounds like rain, without them becoming overwhelmed by more prominent noises, like passing cars." - CNET Länk: Sony Alpha SLT-A37 Review | Digital SLRs | CNET UK Om något så varierar det i olika regioner, men en av anledningarna till att jag tipsade om just den kameran är att de har infört 1080/50p i den, precis som i NEX-system. Jag har förstås bara läst mig till detta, precis som du läst dig till att det inte finns. Frågan är om det inte är ett medvetet "sälj-faktafel", då de skrivet att den inte klarar av det, istället för att bara skriva att den filmar i 1080/25p. Nåja. Även prisjakt säger att den kan filma i 50p. Länk: Egenskaper fr Sony Alpha SLT-A37 + 18-55/3,5-5,6 50p är alltså detsamma som 50 fps. 50 bilder i sekunden. 50 bilder i sekunden kommer mest till användning om du ska använda slow motion. Jag tror att du har nytta av detta. Mitt tips är att kolla i andra butiker, så som japanphoto: Sony Alpha A37 + 18-55 - 4 499:- - Digital systemkamera - Japan Photo Sverige Där de dessutom säljer kameran billigare. Kolla i lite olika butiker vad det står om kameran, läs runt på internet om kameran och se vad det står om just 50 bilder i sekunden (50p). Edit: Däremot kan den också spela in i 1080/50i, det är när du spelar in i 25 bilder i sekunden som drar nytta av detta. På en dator måste du konvertera det för att det ska se vettigt ut. Program som VLC, och andra lite mer avancerade mediaspelare fixar dock biffen efter att ha ändrat en enkel inställning. Men kameran spelar in i 1080/50p respektive 1080/50i, varav sistnämnda är en annan teknik, som är mer TV-anpassad. Men lika gärna kan konverteras för att fungera fint även på dator. 0 Citera
mästar Postad 21 augusti 2012 Författare Postad 21 augusti 2012 Verkligen stort tack för detta! =) Mycket märkligt att dom kan skriva så. =) Gick in på netonnet Sony SLT-A37 + 18-55 Systemkamera med bildstabilisator i kamerahuset och där står det också: "Videoupptagning: Ja, upp till 1080p med 50 bilder/sekund." Då lägger jag en order på den igen då - fast inte hos Cyberphoto. Är Japan Photo bra? Inga kopior eller så utan från Sony Sverige? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 21 augusti 2012 Postad 21 augusti 2012 Verkligen stort tack för detta! =) Mycket märkligt att dom kan skriva så. =) Gick in på netonnet Sony SLT-A37 + 18-55 Systemkamera med bildstabilisator i kamerahuset och där står det också: "Videoupptagning: Ja, upp till 1080p med 50 bilder/sekund." Då lägger jag en order på den igen då - fast inte hos Cyberphoto. Är Japan Photo bra? Inga kopior eller så utan från Sony Sverige? Det får du nog fråga någon annan om :) Men de är ganska högt rankade på prisjakt. Det brukar vara bra då! 0 Citera
GutteG Postad 21 augusti 2012 Postad 21 augusti 2012 Sonys hemsida säger ang A37: 1 920 x 1 080 (50i: 24 Mbit/s, 50i: 17 Mbit/s, 25p: 24 Mbit/s, 25p: 17 Mbit/s, 25p: 12 Mbit/s) 25p betyder att den tar 25 helbilder per sekund, p:et står för progressive och innebär att hela bilden lagras varje gång. 50i betyder att den tar 50 halvbilder per sekund, i:et står för interlaced vilket innebär att den omväxlande tar alla udda rader och alla jämna rader. Vid stora och snabba rörelser är det att föredra progressive framför interlaced. Om du ska filma actionsport skulle det tala mer för NEX5 eller A57 då de spelar in 1080 i 50p. A37/A57 och NEX5 tar Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro HG Duo, SD, SDHC och SDXC. Åtminstone på MSProDuo, SD och SDHC gör filsystemet att filstorleken är begränsad till Vissa kameror tar sig runt det genom att fortsätta inspelningen i en ny fil (kan bli ett litet glapp mellan filerna). Vet ej hur det är med Sonys. Det finns dessutom ytterligare två faktorer som kan begränsa inspelningstiden; Om kameran blir överhettad slutar den spela in och kameror (som inte är videokameror men som kan spela in video) är även begränsade av tull-orsaker (mer tullar på videokameror) till (edit: På min Canon 550D med MagicLantern har jag kunnat spela in i över en timme innan den blev överhettad) Man kan självklart spela in flera klipp tills kortet är fullt och sen kan man byta till ett nytt kort. Japanfoto har varit bra när jag handlat där. Det är ingen stor risk att få en kopia, har aldrig sett en dslr-kopia. 0 Citera
GutteG Postad 21 augusti 2012 Postad 21 augusti 2012 Sen kommer det ju alltid nya roliga prylar ju längre man väntar: HOT! Sony NEX-5R and NEX-6 images leaked!!! | sonyalpharumors 0 Citera
mästar Postad 21 augusti 2012 Författare Postad 21 augusti 2012 Stort tack!!!! =) Då kanske det var tur att jag avbeställde den då. =) Lär bli mycket slowmotion-inspelningar och då är det NEX-5n eller A57 som gäller alltså? Kanske bör jag köpa A57an och strunta i något mer objektiv tills jag har råd att köpa ett istället för att köpa NEX-5n + ett extra objektiv? Vad tycker ni? =) 0 Citera
mästar Postad 21 augusti 2012 Författare Postad 21 augusti 2012 Sen kommer det ju alltid nya roliga prylar ju längre man väntar: HOT! Sony NEX-5R and NEX-6 images leaked!!! | sonyalpharumors Orkar vänta till igår. ;) 0 Citera
mästar Postad 22 augusti 2012 Författare Postad 22 augusti 2012 Tror ni jag kan, och hur långtid skulle det isf ta att komma i närheten av det här: När jag tittar på klippet via Vimeo-appen har jag för mig att det stog vad som använts men nu tycks det vara borta. Det jag kom ihåg var att det va A57an x 4 iaf. Varför hade han 4st? Svårt att göra slowmotion-ögonblicket 0.13 där vid övergångsstället? Det är precis så jag skulle vilja göra. Skulle vilja missbruka det väldigt mycket tror jag, hehe. =) Och det med bilarna 0.37? Och inlines 0,38? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.