Gå till innehåll

Gothenburg (Panasonic Lumix GH2 Driftwood 176Mbps) (2:18)


ericpe

Recommended Posts

Här är en liten kort film jag klippte ihop av material jag filmat runt om i Göteborg senaste dagarna

https://vimeo.com/46974082

 

Filmad med Panasonic Lumix GH2 med Driftwood 176Mbps-hacken.

 

Detta är första filmen jag gjort med GH2an.

Jag ville även passa på att öva både lite på grading och att integrera ljud och musik på ett snyggt sätt.

 

Filmat handhållet utan någon annan utrustning än kameran och följande objektiv:

Panasonic 14-140mm f/4-5.8 kit lens

Helios 44M 58mm f2

Fujian 35mm f1.7 C Mount CCTV Lens från ebay

 

Se gärna på vimeo i större bild och i HD. Gärna med bra ljud också.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte vad du gjort med komprimeringen men det där ser hemskt ut med tanke på att det är GH2 och hacket. Även med vimeos komprimering.

Har du gjort någon digital stabilisering? Om inte bör du försöka rendera ut på nytt i bättre codec för det här såg inge vidare ut.

 

Bortsett från bilden rent detaljmässigt så var det trevligt klipp med fint ljud och musik :) Det är bara något som inte sitter med hur filmen är processad / renderad, men när det är filmat med hacket bör det inte vara något som inte enkelt går att åtgärda :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vimeo är inte så hemskt men det är rätt att Plus-konto krävs för tvåpass-rendering (om man nu inte laddar upp i exakt rätt HD-format antar jag). Originalfilen ligger bara kvar i en vecka i alla fall så det är inget videoarkiv precis.

 

Nu är den uppladdade originalfilen i det är fallet bara 26MB stor så det är väl inte så konstigt att kvalitén inte är den bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att kvalitén upplevs undermålig har nog sin förklaring i flera saker.

 

Först och främst så är klippet bara 720p. Jag filmade mycket i 720p/50 med tanke på att jag ville ha mycket slow motion, och istället för att dra upp och förstora 720-klippen till 1080 så förminskade jag istället 1080-klippen. Tänkte att det räcker med bara 720 med tanke på att klippet mest kommer ses i den halvstora vimeo-rutan.

Sen vet jag inte hur mycket den hacken faktiskt förbättrar 720p-läget, men det känns som att det gör mest magi på vanliga 24fps-läget.

 

Sen så är i princip alla klipp digitalt stabiliserat. Tanken med detta projektet var att jag ville kunna gå omkring och filma enkelt och diskret, och ville därför inte ha med mitt stora stativ utan valde då att filma så stilla som möjligt och sen fixera bilden i After Effects. Där förlorar jag såklart en del detaljer också, men till detta projektet så var det ett pris jag var villig att betala.

 

En till sak som förstör bilden lite är den noise reduction jag testade lägga på. Jag prövade Red Giant's Denoiser men tyckte inte resultatet blev superbra. Man förlorar detaljer, och även om man lägger på lite Sharpen så är jag inte helt nöjd. Men var ändå tillräckligt nöjd för att tycka det var bättre än de ganska gryniga original-klippen

 

En sista avgörande sak är även att jag inte känner mig helt hemma i Premiere och vilka inställningar man bör använda för att få ut bästa möjliga kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag bara hade varit ute och filmat lite mer än vad jag gör, kanske jag skulle kunna motivera köp av en riktig kamera, haha. Angående Vimeo så känner jag att utan "plus", kan man lika gärna strunta i det och välja en annan tjänst.

 

Hur som helst så tycker jag det är en fin video, trots att kvalitén, som omnämnt, inte är den bästa. Skön att se på, och kanske i skarpare kvalitet lämplig som en kvalificerad testvideo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att själv även kollat på filmen i fullskärm på vimeo så förstod jag er kritik och insåg att det så bajs ut. Så jag fixade vimeo plus, renderade ut filmen på nytt med så bra inställningar som möjligt och replace:ade den gamla filmen med den nya, så nu är det väl så bra jag kan få det. Om ni fortfarande inte tycker att det är så superskarp så beror det säkert mycket på den digitala stabiliseringen, och även kanske lite noise-reduction och vimeos komprimering. Den utrenderade filmen ser bra ut på min datorskärm i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...