Tobbger Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Jag har ett jobb där jag ska fixa en animation då en bild blir ett sånt pussel där man måste flytta de totalt omkastade bitarna efter varandra för att få dom att passa. Det finns alltid en tom ruta i pusslet för att du ska kunna flytta allt inuti. Finns det någon sådan animation till After Effects eller möjligtvis Final Cut Pro HD? Svara så fort ni kan. Det är stressigt! 0 Quote
walfridson Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Finns ju färdig pussel-effekt i AE production bundle, 5.0 och uppåt. Shatter under simulation, välj puzzle som shape 0 Quote
Tobbger Posted February 10, 2005 Author Posted February 10, 2005 [citat=walfridson]Finns ju färdig pussel-effekt i AE production bundle, 5.0 och uppåt. Shatter under simulation, välj puzzle som shape[/citat] Jo, men animationen där är väl att allt exploderar eller imploderar? Jag vill att dom bara ska flytta runt (lösa sig) och dessutom vara fyrkantiga. Här är en länk till den sortens pussel jag menar: http://www.kristanix.com/shufflepuzzle.html 0 Quote
Mr.Man Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 En relativt enkel effekt att göra i ett vanligt redigeringsprogram. I vegas skulle jag lägga ett nytt spår per ruta, croppa till rätt storlek och använda trackmotion för placering och animering. 0 Quote
Tobbger Posted February 10, 2005 Author Posted February 10, 2005 Håller på med att manuellt animera rutorna på 4x4 stycken. Men hur vet man hur pusslet ska lösas och hur ska man blanda? Allt ska först vara blandat och allt ska vara löst på 5 sekunder, exakt. 0 Quote
Mr.Man Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Animera baklänges då. Alltså att du har lösningen sen blandar du bara, sen vänder du på klippet 0 Quote
Tobbger Posted February 10, 2005 Author Posted February 10, 2005 Jo. Men problemet är att rutorna då bara åker tvärs över till sina rätta positioner dessutom samtidigt. Det är ju meningen att en ruta ska flytta på sig och sedan nästa till det tomrum som blev. Det borde ju finnas en plugin som fixar det där. Ingen som vet något att ladda ner? 0 Quote
Tobbger Posted February 10, 2005 Author Posted February 10, 2005 [citat=Mr.Man]Använd keyframes...[/citat] Hur menar du? 0 Quote
Mr.Man Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Jo du sätter en keyframe där din animation ska börja och en var den ska sluta, sen tar du nästa klipp och gör samma sak, fast längre ut på tidslinjen. Vad har du för redigeringsprogram? Jag tror keyframe är verdertaget i alla NLE´s, kolla manualen så du vet hur du gör i just ditt. 0 Quote
Tobbger Posted February 10, 2005 Author Posted February 10, 2005 Jag använder just nu After Effects. Jag håller på att flytta bitarna sådär som du berättar, problemet är att det är så otroligt svårt att lösa pusslet. Sen att det ska gå på 5 sekunder gör inte saken bättre. Någon som vet om man kan pressa tillbaka tidspunkterna? Dom som man sätter ut när man vill bestämma hur lång tid det ska ta att flytta ett objekt. 0 Quote
Mr.Man Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 [citat=Tobbger]Jag använder just nu After Effects. Jag håller på att flytta bitarna sådär som du berättar, problemet är att det är så otroligt svårt att lösa pusslet. Sen att det ska gå på 5 sekunder gör inte saken bättre. Någon som vet om man kan pressa tillbaka tidspunkterna? Dom som man sätter ut när man vill bestämma hur lång tid det ska ta att flytta ett objekt.[/citat] Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket. Har inte jobbat så mycket i AE för att veta på rak arm hur man gör, har du inte nåt "vanligt" redigeringsprogram istället? Ang. lösningen av pusslet kan du ha det löst från början och blanda om dom som jag nämnde tidigare. 5 sekundersgränsen och reverseringen kan du ju fixa till sen när du renderat materialet 0 Quote
Jawo Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Varför ta på sig en uppgift man inte kan lösa? Men somsagt använt dig av keyframes, dvs flytta din ruta där den ska vara på den frame den ska vara där. Därefter så får du.. lite svårt att förklara men ska den flyttas ner två snäpp och sedan ett snäpp till vänster så får du helt enkelt flytta den så. Ska försöka med lite ascii konst: x = keyframe x | | x-- x Hoppas du förstår, säg till om du inte gör det för isf får jag förklara närmare. 1 Quote
Tobbger Posted February 11, 2005 Author Posted February 11, 2005 Fick till det idag! Tack för hjälpen! :) 0 Quote
Tobbger Posted February 11, 2005 Author Posted February 11, 2005 [citat=Mr.Man]Visa!! :D[/citat] Kan tyvärr inte göra det. Gjorde jobbet åt en reklambyrå och kommer inte åt deras filer. Hjälpte dom bara denna veckan. Vet inte heller om jag får lägga upp sånt som en kund ska ha första tjing på heller. 0 Quote
Recommended Posts