kenad14 Postad 29 juni 2012 Postad 29 juni 2012 Hej! Som rubriken lyder söker jag en kamera till att filma med. Jag kommer använda mig av kameran för att filma främst evenemang och filmer och vill gärna ha en skarp ''film-look''. Min budget ligger på ungefär 4000kr (begagnad). Jag är inte så kunnig inom området och vänder mig därför till er. Förhoppningsvis kan jag få lite hjälp på vägen. Kameror jag har kollat in hittills är Canon xl1 och xm1. Tacksam för tips! 0 Citera
plf66 Postad 29 juni 2012 Postad 29 juni 2012 Hej! Som rubriken lyder söker jag en kamera till att filma med. Jag kommer använda mig av kameran för att filma främst evenemang och filmer och vill gärna ha en skarp ''film-look''. Min budget ligger på ungefär 4000kr (begagnad). Jag är inte så kunnig inom området och vänder mig därför till er. Förhoppningsvis kan jag få lite hjälp på vägen. Kameror jag har kollat in hittills är Canon xl1 och xm1. Tacksam för tips! Vill du skapa en skarp svartvit gammal pilsnerfilmslook i 4:3-format kan du säkert komma långt med dessa kameror. Annars bör ju nog titta på någon form av HD-kameror som spelar in i 16:9, och försöka få en budget för detta. Gör sig evenemang bra i långfilmslook? Jag tycker dessa passa bättre mera dokumentärt, men jag kanske har fel synssätt där? 0 Citera
kenad14 Postad 30 juni 2012 Författare Postad 30 juni 2012 Grejen med evenemangen är att jag nog främst kommer filma lång och kort filmer, men kommer även filma evenemang ibland. Det blir att jag vill ha en kamera som har ''film-look'' som jag också använder till evenemang. Personligen tycker jag inte det är några problem med film-look på evenemang. Professionella HD kameror jag har tittat på har legat på minst 7 tusen, det har annars varit handhållna kameror som filmar på minneskort . 0 Citera
plf66 Postad 30 juni 2012 Postad 30 juni 2012 Grejen med evenemangen är att jag nog främst kommer filma lång och kort filmer, men kommer även filma evenemang ibland. Det blir att jag vill ha en kamera som har ''film-look'' som jag också använder till evenemang. Personligen tycker jag inte det är några problem med film-look på evenemang. Professionella HD kameror jag har tittat på har legat på minst 7 tusen, det har annars varit handhållna kameror som filmar på minneskort . Är du säker på att det är 4:3 SD du vill filma i dagens läge? 0 Citera
kenad14 Postad 30 juni 2012 Författare Postad 30 juni 2012 Det är här jag behöver hjälp, kan inte så mycket om detta och behöver därför hjälp från någon som kan hjälpa mig hitta kameran som uppfyller mina krav. 0 Citera
Tolin Postad 30 juni 2012 Postad 30 juni 2012 För 4000 får du en familjens semesterkamera, gå upp i budget eller dyk ned i DSLR-träsket. Pretty much. This ^ 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 3 juli 2012 Postad 3 juli 2012 Vet du inte vad du gör: Köp inte DSLR. Du är i 9/10 fall bunden till att använda dig av manuella inställningar för att få till den där "looken". Dessa inställningar är inte i nivå med raketforskning, men helt klart, det är en inlärningskurva. Sonys "SLT-kameror", har en del att erbjuda. Men där ligger priset långt över dina 4000. Kamerorna du nämnde är möjligtvis SD-kameror (jag har ingen aning, men litar på det som andra har sagt), är detta fallet så är de såklart inte mycket att räkna med idag, men oavsett vad så ser jag inte att du skulle kunna köpa dig en sådan för ynka 4000. Snarare det dubbla. En större kamera generar inte alltid det bästa valet. Höjer du inte budgeten, och köper en större, ordentlig kamera. Alternativt beslutar dig för att köpa en DSLR, och lär dig allt vad den har att erbjuda i form av inställningsmöjligheter, så skulle jag köpa en kompaktkamera. Det må låta ynkligt (allrahelst då det står "professionell" i rubriken), men det finns otroligt billiga kompakter där ute, som presterar väldigt bra. Det är givetvis ingen "film-look", men dina inlägg gör det väldigt svårt att förstå vad det är för kamera du letar efter iom. att du lägger fram en på tok för låg budget för att köpa de kameror du vill. Du pratar om att skapa en film-look, som man skulle kunna anta vara modern film. Och det blir, som många redan sagt, svårt att framställa, även med en kamera av typen du valt. Trots att den spräcker din budget med hästlängder. Vet du inte själv vad du faktiskt söker hos en kamera, så kanske det kan vara bra att börja vid vad du ska använda den till, och vad du ska göra av dessa videos? 0 Citera
Tolin Postad 3 juli 2012 Postad 3 juli 2012 Samtidigt som Smörgåsmannen förklarar svårigheterna med DSLR bra så får man se det från båda sidorna. Tar du tiden och övar upp dig med en DSLR-kamera så kommer du snart vara hur bekväm som helst med allt vad manuella inställningar heter, något som gynnar dig i framtiden om du strävar efter att avancera i branschen. 0 Citera
Vajk Postad 5 juli 2012 Postad 5 juli 2012 Film-look och 4000:- i budget är inte enkelt, men här får du ett förslag inom din budget. Kamera, 2 objektiv, ljudinspelning och lite tillbehör. Allt för under 4000 inklusive frakt. Hacked GF2 – the $300 digital cinema camera | EOSHD.com Panasonic DMC-GF2 14mm Red - Hemelektronik - CDON.COM Nikon 50mm f1.4 non-AI Nikkor-S lens Used | eBay nikon AI lens to Micro M 4/3 43 M4/3 M43 Lens Adapter for g1 g2 gf 1 gh 1 ep epl | eBay Zoom H1 + APH-1 tillbehörspaket på www.emusic.se Hand Free Tripod Camcorder Video DV DSLR Camera Shoulder Mount Support Pad 5KG | eBay Troligen kommer du dock se ut som en idiot, jämfört med någon som står med en Canon xl1. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.