Gäst Hackspett Postad 29 maj 2012 Postad 29 maj 2012 Sitter och leker med ett manus som aldrig kommer att lämna min dator eller för den delen läsas av någon annan. Det är bara något jag pysslar för skojs skull. Jag har väl skrivit en 10 sidor och jag lyckas inte hitta några bra namn till mina karaktärer. Just nu har de "matematikboksnamn", Anna, Lisa, Kalle, Pelle, vilket inte passar över huvudtaget men jag kommer inte på något bättre. Hur gör ni med namngivning av karaktärer? Går ni bara på känsla? Tar ni första bästa och låter namnet växa ihop med karaktären? Försöker ni få in ett symbolvärde i namnen? Hur gör man det utan att det blir klisché? (Hoppas att tråden hamnat rätt nu) Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Spamlänk till dejtingsida borttagen. Mvh Voodoo Film forum 0 Citera
Peeping Pablo Postad 1 juni 2012 Postad 1 juni 2012 Den här sidan har du hjälp av: Behind the Name: Random Name Generator Eller slå upp en gammal telefonkatalog och peka på ett namn i blindo... När jag döpte holländska legoknektar i mitt manus tog jag namnen ur startelvan i VM-finalen i fotboll 1974. 0 Citera
Kim-O Postad 5 juni 2012 Postad 5 juni 2012 När jag namnger mina karaktärer brukar jag slå upp Facebook, bestämma ett nummer för mig själv (typ 14), och namnet till statusuppdatering nummer 14 väljer jag. Alternativt telefonkatalogen om jag behöver äldre karaktärer. 0 Citera
JDIP Postad 17 juni 2012 Postad 17 juni 2012 Det kan vara väldigt olika för mig. Ibland har jag haft namnet klart för långt innan jag börjar skriva, och ibland så slumpar jag. Man tar det namnet som känns rätt helt enkelt, och känns inte Peter rätt, så döp honom till Heinrich och se om det känns bättre. Gör det inte det så finns det några fler miljoner namn. Brainstorma så kommer det :) 0 Citera
Désirée Postad 26 juni 2012 Postad 26 juni 2012 Jag brukar gå på egenskaper som karaktären har och välja namn därefter. Behind the Name: Meaning of Names, Baby Name Meanings har sökning på betydelser, så väl som ursprung. Personligen tycker att det är värt att lägga lite tid på att hitta namn som passar och smakar bra i munnen. Det ger lite extra åt karaktären, även om det bara är jag som vet om det. Tänk på att det sällan är slumpvalda namn i Hollywoods storfilmer. 0 Citera
Mr A Postad 26 juni 2012 Postad 26 juni 2012 Beror väl lite på manusets natur och karaktärerna, antar jag. Just nu pillar jag med ett varulvsmanus där jag har letat upp tyska namn och smeknamn som på något sätt har med 'varg' att göra (som inte är lika uppenbara som 'Wolfgang', t.ex.). Det är mer en liten kul grej (manuset kommer vara i stil med skräck/lätt komedi) snarare än någon storslagen symbolik, eller något. Gjorde även likadant i ett manus jag skrev där jag döpte en stad till Reverend's Dale i hopp om att folk skulle koppla det till Rivendale från Sagan om Ringen...tror inte många hajjade på det, faktiskt. Annars försöker jag bara balansera mellan det som är realistiskt och det som låter bra...alltså istället för något torrt som "Eva Svensson" så kör jag istället "Evelina Dahlgren", som är fortfarande realistiskt, men ändå inte lika torrt. Men samtidigt skulle jag aldrig få för mig att döpa en knarklangare till "Pierre", t.ex. Jag tror en generell regel är väl helt enkelt att utveckla din karaktär först innan du namnger honom/henne. Anpassa namnet efter karaktären, och inte tvärtom. 0 Citera
daac Postad 26 juni 2012 Postad 26 juni 2012 Läste precis nyheten om att en amerikansk domstol gett Stallone rätt i ett fall där han (hans produktionsbolag) var anklagad för skriptstöld till The Expendables. Sylvester Stallone Defeats Lawsuit Claiming 'The Expendables' Was Ripped Off - Hollywood Reporter I slutet av artikeln stod en en kort notis om att Stallone ändrat på några av namnen från den draft han fick in, för att göra dom lättare att komma ihåg: "Paine, General Garza, and Lee Christmas" (För övrigt fick Stallone rätt, men med namnen låter jag det stå osagt :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.