Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med slutredigeringen av en långfilm och behöver lite tips.

Hittills har jag redigerat varje scen i ett eget projekt och närmar mig den punkt där jag ska sammanfoga allt.

Vad rekommenderas (allt har för- och nackdelar):

1. Att jag gör grading och renderar ut varje scen och sätter ihop dessa i ett nytt projekt för att få ut filmen (förslag på codec, gärna lite komprimerat men med så lite förlust som möjligt)

2. Att jag importerar varje scen/timeline in till ett nytt projekt och gör grading och renderar därifrån

Allt material är .MOV från Canon 7D och den totala längden blir ca 80 minuter.

Jag vill ha ut materialet i 720P för Blue-ray och sedan även DVD.

Allt är redigerat i Premiere CS5.5 och i skrivande stund har jag just köpt och laddar ned Master CS6 (även Speedgrade).

Grading är tänkt att göras direkt i Premiere alternativt att jag provar mig på Speedgrade direkt... Men det är lite ont om tid :)

Jag bör också tillägga att redan den första versionen som ska "ut" måste vara textad på engelska, vilket jag tänkte lösa via Encore (vilket jag aldrig testat).

Texterna har en kollega till mig förberett genom Subtitle Workshop 4.

Så tips önskas :)

Postad

Eftersom det är native Canon DSLR skulle jag välja att importera projekten till ett nytt projekt.

- ingen generationsförlust

- ändringar är möjliga

Jag skulle inte satsa på att lära mig Speedgrade - inte helt enkelt med en gång (även om den i princip fungerar som en mycket avancerad version av Premiere's Three Way CC).

Vill du rendera om, kör CineForm eller vänta ett kort tag till Grass Valley släpper sin HQX codec fri.

DnX fungerar men du har inte alla val och kvalitetsnivåer som du "vill" ha.

Se till att kryssa i Maximum Color i sequence settings för 32 bit float render.

/Max

Postad

Nja -testade Speedgrade idag och tänkte inte ge mig in på det idag :)

Då får det bli att importera projekten till ett nytt projekt - jag var bara rädd att det skulle bli tungt för datorn med så mycket i samma tidslinje sen.

Inte så mycket tid att vänta - på torsdag ska det vara klart. Och dessutom textat... Så det blir att lite snabbt få ett hum om Encore också.

/Jocke

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...