Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Efter en lång tids beslutsvånda blev den nya kameran en Canon XF300, STORT TACK till alla hjälpsamma i forumet för fina råd före beslutet.

Då jag tidigare arbetat mest med Dv-band i SD är kortmediet lite nytt fört mig.

Har provat en del och funnit att överföring till pp2 går bra men i vissa stycken kan jag tycka att all metadata som hör till varje klipp är lite mycket och drygt så här i början.

Den medföljande programvaran från Canon utility med virituellt media och betraktningsmöjligheter mm. fungerar bra men är det här man skall börja om man vill ha snabbast möjliga flöde till lagring och överförning till PP2 för att komma igång?

Antar att kameran precis som alla andra alltid sparar varje filmklipp som en separat fil, dvs. varje gång kameran bara pausas i inspelningsläcket så blir det en enskild fil.

Det blir väldigt många filer att hålla reda på om man som jag gör korta stopp i en dokumentärinspelning men detta går väl inte att ändra på eller?

Jag är mycket tacksam för lite tips gällande hur man bäst och enklast lägger upp arbetsflödet och lagringen för att sedan fördjupa mig i all information som följer med respektive fil.

En lite konstig sak är att när jag överfört en fil till tidslinjen så får jag automatiskt 2 identiska ljudspår, varför ?

Stort tack på förhand

Tomas

Postad

För tillfället brukar jag enklast bara kopiera över HELA foldern (VÄLDIGT VIKTIGT ATT DU INTE TAR BARA EN VIDEOFIL - då fattar inte PPro vad filerna innehåller) från SXS-korten och jobba därifrån. Pain the B*** att det inte - så vitt jag vet - går att få flera klipp som en tagning. Viktigt är ju att tagga/döpa/etc alla klipp som man vet vad som är vad.

Ljudkanalerna ställer du genom att högerklicka på filen och välja Modify > Audio Channels (kan ändras på många klipp på en gång och lämpligen ställas i Preferences). Notera att detta måste göras innan filen läggs i Sekvensen.

//Max

Postad
Antar att kameran precis som alla andra alltid sparar varje filmklipp som en separat fil, dvs. varje gång kameran bara pausas i inspelningsläcket så blir det en enskild fil.

Det blir väldigt många filer att hålla reda på om man som jag gör korta stopp i en dokumentärinspelning men detta går väl inte att ändra på eller?

Ja, varje klipp blir en separat fil.

Det finns två sätt runt det varav det ena är att använda den senaste XF Utility och välja dom klipp du vill ha som ett klipp och gå till Edit > Export To MXF. Under "Select the export method" skal du välja "Merge All Clips" och sedan klicka på Export. Nu kan du tex slå ihop 50 klipp till 1 långt klipp.

Jag har inte provat den funktionen mer än att kolla att den fungerar.

Jag löser det personligen genom att ta in alla klipp och lägger dom på en timeline och lägger klippen från början till slut. Sedan skapar jag en ny Timeline och högerklickar i Project panel på den där alla klipp ligger och väljer "Open in Source Monitor". Nu öppnas den i Source och du kan sätta In/Out och dra ner det du vill till Timeline. Det fungerar jättebra för det jag gör men fungerar mindre bra och du tex har filmat en intervjuv där Nisse ligger i vänster kanal och Lisa i höger kanal men går att jobba sig runt. Den stora fördelen är ju att man får alla småklipp ihopsatta till ett klipp vilket jag vill och vilket även du verkar vilja. Jag filmar också mycket dokumentärt och blir galen på att leta efter just "det där bra klippet" bland 500 andra klipp...

Det hela beror lite på vad man skall göra i slutändan. Jag har för mig att tex AAF- och OMF-exporter blir lite coma med nestade timelines.

Om du använder XF Utility för att "merga" klipp, se till att spara det media du kopierade över med bibehållen mappstruktur för eventuellt framtida behov. Det jag upplevde när jag testade XF Utility för att "merga" klipp var väl två saker: Metadatan försvinner samt att Pr inte riktigt gillade när MXF-filerna var tex 30 minuter långa... Prova dig fram och se hur du tycker att det fungerar.

Jag för över allting från kort till dator via Utforskaren i Windows. Sedan använder jag XF Utility för att sortera upp klippen till nya virtuella kort som jag sedan använder i redigeringen. Tex, om jag har filmat en förmddag på två kort med hundra klipp på kort A och trettio klipp på kort B så skapar jag ett (1) virtuellt kort och kopierar över både kort A och kort B till det virtuella kortet. Jag tycker det är smidigare att ha tex förmiddagen på ett (1) kort och inte spritt över flera olika kort. XF Utility sparar klippens metadata och framförallt ser till att spannade klipp förblir spannade och att dom fungerar i redigeringen som just spannade klipp. Det uppnår man inte genom att kopiera ihop två kort till ett genom utforskaren. :) (- Tack för det Televerket!)

XF Utility version 1.2.1:

Canon XF Utility 1.2 Updater for Windows

• 1 månad senare...
Postad

Det finns två sätt runt det varav det ena är att använda den senaste XF Utility och välja dom klipp du vill ha som ett klipp och gå till Edit > Export To MXF. Under "Select the export method" skal du välja "Merge All Clips" och sedan klicka på Export. Nu kan du tex slå ihop 50 klipp till 1 långt klipp.

Hej Roger,

Jag är intresserad av en sammanslagning funktionen av den senaste XF Utility. Det verkar ingen sådan funktion i XF Utility 1.1.

Hur ser den slutliga långa klippet ut? Märker du några bildrutor mellan de gemensammapunkter? Eller gör den långa klippet spela utan hopp?

Nicole

Postad
Jag är intresserad av en sammanslagning funktionen av den senaste XF Utility. Det verkar ingen sådan funktion i XF Utility 1.1.

Den funktionen finns inte i version 1.1, men den finns i den senaste versionen som jag länkar till i min förra post.

Hur ser den slutliga långa klippet ut?

Det ser bra ut, dvs precis som man förväntar sig. Ladda ner uppdateringen och testa och se om du är nöjd med resultatet. :)

Postad

Tack Roger.

Jag har fortfarande inte har någon full strukturerat MXF mappen ännu. Kan ha ett försök när jag får MXF filerna.

Ser fram emot kontinuerlig uppspelning av sammanfogade filen utan hackigt problem.

Postad
Jag har fortfarande inte har någon full strukturerat MXF mappen ännu. Kan ha ett försök när jag får MXF filerna.

Ja, mappstrukturen måste vara korrekt annars fungerar det inte att ens läsa filerna i XF Utility som du märkt.

Ser fram emot kontinuerlig uppspelning av sammanfogade filen utan hackigt problem.

Jag provade igår att göra om filerna i ett projekt till 4 stycken filer med hjälp av XF Utility. Det längsta klippet är 1 timme och 26 minuter långt och det fungerade bra i CS6. Det enda man kunde märka var att man fick "media pending" i ca två till tre sekunder när man öppnade klippet i Source. Men när klippet väl var öppet gick det att klippa, titta och exportera utan problem. Det är inga hack vid uppspelning och det är inga hack mellan småklippen utan allt hänger ihop perfekt, både video och ljud. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...