Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt och skrev och kom att tänka på frasen Double Spaced.

Vad menas med den?

För mig betyder det dubbla mellanrum, men det hade ju inte alltid varit konsist, inte ens på dator.

Är det verkligen det som menas med Double Spaced?

Postad

Jag som är uppvuxen utan datorer tycker "double spaced" betyder att man skall slå två gånger på "vagnretur" (return, enter) på en skrivmaskin, dvs det skall vara en tom rad mellan de skrivna raderna. Det var ett sätt att specificera hur ett dokument skulle se ut, förutom att ange att man skulle ha IBM kula nr si-och-så.

Men det kanske finns andra betydelser?

Postad

Trodde också att det skulle vara med en rad tom emellan men skrotade sen den ideen för jag trodde det skulle vara den andra. Även om den heller inte var logisk.

Dubbelt radavstånd skulle användas i nån övning när man skrev ner historien i stora drag, den skulle då fylla 4 sidor....varför man inte bara skrev vanligt på 2 sidor vet jag inte...

Postad

Varje stycke(actiontext) ska avdelas med dubbelt radavstånd. Och varje stycke ska inte vara längre än fyra fem rader. Tänk dock på att styckeindelning är ett sätt att förklara för läsaren att en ny vinkel eller något annat är tilltänkt. Detta sätt är lämpligt då tekniska termer helst ska undvikas.

Dubbelt radavstånd är det också mellan sceneheading och action, sen är det dubbelt till replik, men där går namn, parantes och replik ihop. osv...

/jon

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...