Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ännu ett manus till recensionskåren!

 

Här handlar det först och främst om att jag vill ha objektiv kritik angående manusets förståelighet och ev. flummighet. Är detta helt enkelt för flummigt eller får ni några associationer?

 

Filmen ska enligt planerat skjutas i veckan och slutprodukten får inte vara längre än 7 min. Vad mer kan sägas... tja, det är mitt debutmanus så ha gärna överseende. ;)

Posted

Det var så otroligt mycket kameravinklar och musik.. och ja.. jag orkade inte läsa den tyvärr. Så klart du har tänkt ut exakt vad det ska vara för vinklar och musik, men låt oss som läser manuset få se det själv i fantasin. Och texten ska själv skapa känslan så musiken ska du inte heller skriva ut om det inte är av extrema anledningar.

 

MVH /A.

Posted

Tack för tipsen. Jag lägger nu upp en modifierad version, symboliken är klarare så kanske budskapet når fram bättre. Anledningen till att jag på ett par ställen beskriver hur kameramannen går fram i rummet, är att han spelar en viktig roll i berättelsen. Men flera onödiga kameraanvisningar är borttagna. Hoppas nån orkar läsa det nu... :|

 

Så där ja!

Manus - INSOMNAD.doc

Posted

Objektiv kritik? Hur ska det gå till? Allt tyckande är väl subjektivt?

Nej, jag tycker inte budskapet når fram. Det är flummigt. Som film blir det kanske tydligare.

Posted

Med "objektiv kritik" menar jag helt enkelt saklig kritik, herr språkpolis. ;) Men de flesta verkar vara mkt sakliga på forumet, det är schysst.

 

Det är ett konstfilmsmanus. Budskapet är att du ska tacka farväl av de tvångstankar som håller dig borta från att göra det du egentligen vill, men eftersom den är berättad på ett starkt personligt vis, är den nog svår att ta till sig för utomstående.

 

Jag får helt enkelt börja skriva kommersiellt anpassade romantiska draman för Hugh Grant istället. ;) Wow, så inspirerande!

Posted

Att vara personlig behöver inte betyda att man är otydlig, flummig eller inte kan bli förstådd av utomstående. Knepet är att göra det personliga universellt så att folk känner igen sig och fattar budskapet.

Vad är meningen med att vara konstnärlig om ingen begriper vad man vill säga?

 

Men skriv du en romantisk komedi för Hugh Grant så kan du - när den har gjort succé - skriva hur många konstfilmer du vill sen!

 

Jag tror dock inte att manus är så viktigt i just den film du vill göra. Verkar kunna lösa sig bäst på inspelningsplatsen. Och i efterarbetet.

 

 

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Tyckte att det fanns nått symboliskt skönt i det, även om det inte känns orgineelt.

Eftersom jag är från dalaran där jag ser jantelagen som stark.

Jag tycker det finns en smärta som ska ut.

lyssnar på REM nu, passar bra

Jag läser till regissör men vi har haft 3 veckor manus.

Man ska skriva vad man ser och inga kamera saker, men kameran är viktig i din berättelse, så

 

Ett tips för att få jobba, träna på att ta kritik. jag gör det

mvh

henrik

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

manuset är väl ok, idén likaså..

 

en sak jag tänkte på var dock slutkommentaren, "å så var sagan slut". Den tycker jag du borde slopa helt då historian fram till dess är allvarlig. Med den kommentaren låter det som om en femåring springer in och skrattandes säger det, dvs inte allvarligt. Sedan skulle det ju vara en serie, om jag inte missförstod dig. då är ju "sagan" egentligen inte slut..

 

sedan undrar jag vad du menar med hotmailadresserna i eftertexterna.

Posted

Jag tycker det är stämningsfullt och intressant. Det är möjligt att det inte är så originellt, men det är i alla fall kort. Konstfilmer (vilket jag tror detta räknas som) har en tendens att vara alldeles för långa. Jag tänker mig den här filmen i mörka svartvita surrealistiska miljöer som i Pi, Eraserhead eller Tetsuo. Den är inte heller så vansinnigt svår att förstå (eller så har jag missuppfattat alltihop).

  • 7 months later...
  • 3 months later...
Posted

Jag kanske är försent ute, men det här tyckte jag om, ville bara säga det. Känslan av hopplöshet slog mig nästan direkt, har jag fel om jag säger att det var det du ville?

Att vi alla är fångar i en värld av kopior? Och att vi måste slå oss ur den för att verkligen vara orginela och kreativa?

Posted

Det var faktiskt en mycket dyster och nästan tråkig läsning, tyvärr. Du har gjort ett av de värsta felen: regisserat på pappret. Man får inte använda sin egen fantasi, vilken jag tycker är alldeles utomordentlig som manusförfattare. Musiken behöver du inte skiva in i manus, sådant läggs till efteråt. Det är bara i musikaler och liknande som sångtexter och eventuell musik skrivs in.

Stycka manuset rejält och lägg bort mycket detaljer, så vi får använda vår egen fantasi. Själv tycker jag att det är roligare att läsa ett manus eller en bok, än att se den filmatiserad eftersom man ser sin egen version av den i ögonlocken.

 

Hoppas att du är bra på att ta emot kritik.

  • 3 months later...
Posted

John: va roligt att jag lyckats förmedla "rätt" känsla till dig! Jo, hopplöshet, fången i en värld av kopior, frustration över att ständigt bli fråntagen sin kreativitet. Liksom. Tack för responsen ;)

 

Cedea: Nej, det var det första jag skrev för film. Så visst behöver man putsa på tekniken. Sant som du säger att man blir berövad sin egen fantastiska fantasi så fort manuset ger en för mkt detaljer. Man ska nog mer se texten som anteckningar inför en filminspelning, istället för att manus. Men då skulle den ju ha publicerats på forumet i första taget.

 

Man lär sig så länge man lever! Tack för tipsen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...