Gå till innehåll

Ut i kylan!


picturethis

Recommended Posts

Jag har fått i uppdrag att filma och fotografera utomhus i norra Sverige. Bedömt -20 till -25 grader.

 

Vi bor på hotell så att ladda och vårda utrustningen nattetid är inga problem.

Men jag har ingen egen erfarenhet av hur man på bästa sätt skyddar utrustningen från kondens mm. Filmning/fotografering kommer ske lite reportage/dokumentär stil med några intervjuver "on the fly" under ett par dagar.

 

Min utrustning är Nikon D7000 för stillbild (+ lite film) och en Canon XF100 för filmning. De packas i axelväskor som ger visst skydd för snö, men inte för kyla.

 

De kritiska är väl, som jag förstår det, just när en varm kamera kommer ut i kylan (och tvärt om).

Har fått tips om att lägga Silica gel-kuddar i dubbla plastpåsar tillsammans med kameran och låta dem långsamt acclimatisera sig för antingen inomhus/utomhus. Även att ta ur minneskort och batterier innan man går in. Alltså inte rusa ur en uppvärm bil å börja plåta omgående utomhus, tex.

 

Enligt manualer mm. så ska kamerorna klara kylan i sig, men det beskrivs inte hur man bästa skyddar utrustningen strax innan/efter användandet.

 

Att batterier drar ur snabbare i kyla är jag medveten om.

 

 

Har ni några ideér?

 

 

mvh

 

adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Varm utrustning ut i kylan är sällan ett problem.

Där emot kalla saker som kommer in. Jag brukar enkelt svepa in min D3:a med optik i några stora badlakan och lägga dem åt sidan så temperaturen får stiga sakta.

Behåll ev optik på huset, ta inte av den för då riskerar man kondens inut i huset och optiken.

Har du fristående optik så behåll bakre skyddet på. Se också till att luckor för minneskort etc är stängda.

Speciellt på vädertätade hus då öppningar är enda vägen varmluften kan smita in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snappar tråden lite:

 

Även jag har gått i liknande tankar, och även om det "går" att använda utrustningen i kyla så funderar man gärna över hur bra det är för kameran i sig. Allra helst då vi pratar om rörliga delar så som spegel, eller objektiv (zoom). Nu är det ju kanske lite annat, men stativet brukar frysa ihop när det är för kallt, och man är ute länge. Det finns ingen risk att liknande händer på exempelvis objektiv osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oftast är det delar som är smörjda med någon sorts fett/oljor som kan bli kärva av att smörjmedlet stelnar i kylan.

Jag har inte varit ute så kallt med videokameror, dock med systemkamera och det jag märkt av är att zoomen gett lite mera motstånd men AF'en har funkar fint men ibland hör man att den jobbar lite tyngre.

Men en systemkamera bör bli klart kallare än vad en videokamera blir med tanke på att videokameran har en konternuerlig värme på i den under drift. Oftast runt 5-15 watt i videohuset medan en D3 drar typ 30mW när den är aktiv och 10mW i standby.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan kännas uppenbart, men det är något som många missar: förvara extrabatterierna i fickan, inte i kameraväskan (och packa med dig ordentligt med batterier!). Det är en värld av skillnad att alltid kunna byta in varma batterier istället för kalla.

 

Och som "jag" säger så är det kyla => värme som är problem, inte värme => kyla. Kondens uppstår lite förenklat när det finns en yta som är kallare än omgivningen, vilket då är dina kameror när du kommer in i värme från kyla, inte när du går ut i kyla från värme (luftfuktigheten är dessutom extremt låg vid -20 grader, så eventuell fukt ute är den du tar med dig inifrån).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...