JasonCiffe Postad 6 januari 2012 Postad 6 januari 2012 Hej! Jag ska inom snar framtid köpa mig en ny kamera, men trots att jag filmat en del så är det svårt för mig att bestämma mig för vad jag vill ha. Ska börja filma en del till våren och då är det främst dokumentär, musikvideo och lite kortfilm (för nöjets skull) och ja.. Jag är lite lost i vad som är bra. Hoppas någon kan komma med några tips på bra videokameror! Mvh, JasonCiffe 0 Citera
JasonCiffe Postad 6 januari 2012 Författare Postad 6 januari 2012 Tack Martin för svar! Jag är ny i det här så tack för respons! Jag hade tänkt mig runt 7000 - 10.000 (om det änns finns något i den prisklassen till detta). Just dokumentär delarna är mest åtanke på att följa band i studio för studio-diarys och lite så. Som ett "extra öga" som dokumenterar processen och även ha intervjuer både sittande i soffa och stående "live"-intervju (som intervjuar på plats). Överlag så vore det bra med en kamera som funkar bra vid lågljus. Vill gärna att om man filmar i mörker så får det gärna bli svart (det som ska vara det) i rutan och inte kornit-brunt/grått (som jag har med min tidigare kamera, som inte är så jätte "hype"). Sen vill jag givetvis kunna ratta och ställa in så mycket som möjligt själv. XLR är inte jätte viktigt just nu känner jag, men det vore bra om kameran tål en del ljud. Ska man spela in något ifrån en live spelning vill man ju inte ha ett sprakande-ljud. Sen så vill jag ha HD och jag vet inte om det är bäst att ha lagring på hårddisk eller på band(?). Något mer som är värt att nämna? :) 0 Citera
Mattihp Postad 7 januari 2012 Postad 7 januari 2012 Till den budgeten hoppas jag att du hyr externt ljud. En bra DSLR är bäst till den pengen. Spelar du in något från en live spelning så vill du ju exempelvis kanske ha en XY-mickning på stativ med två ganska bra mickar, medan du vid intervju-moment säkert vill ha antingen en mygga eller shotgun. 0 Citera
Schmikey Postad 7 januari 2012 Postad 7 januari 2012 Jag hade sagt en Canon eos 60D o köpt till en extern ljudinspelare.. eller Möjligen köpa Canon 550D-600D vilket e lite billigare. 0 Citera
JasonCiffe Postad 8 januari 2012 Författare Postad 8 januari 2012 Jag är lite lost i detta som sagt, men jag har kikat runt lite och så nu på det som det blivit tipsat om. Men det är bättre att köra på en sådan system-kamera med inspelning än en vanlig videokamera? Eller är modellerna videokameror? Jag är lite lost i detta, vet ej vad folk kör mest med. Vanligtvis spelar jag in med det som jag får tag i. Är det förresten inbyggt minne eller är det på minneskort? Kollat runt lite men får inte fram specifik info om detta. I övrigt så tackar jag stort för tips! 0 Citera
JasonCiffe Postad 8 januari 2012 Författare Postad 8 januari 2012 Fann info om minneskort nu förresten! 0 Citera
Schmikey Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 Okej, DSLR kameror är mer komplicerade att använda.. men ger grym bild.. Och det som är bra med system kameror är att man kan få "SDOF" Shallow depth of field vilket betyder att du kan få ett väldigt litet skärpedjup och kör bakgrunden ur fokus. Det är detta som gör Dslr´s så bra eftersom du kan enkelt byta objektiv och skaffa det lilla skärpedjupet som alla "storfilmer" har. men sen är ljudet ett problem.. man måste köpa en mic till eller en extern ljudinspelning. Så vill du ha proffisionell look så är systemkameror ett bra alternativ men kan bli dyrt med allt man köper till. jag köpte mig nyss en Canon 60D, med en Rode videomic , Ett tamron 17-50mm F2.8, och ett 32 gb minneskort Allt detta gick på 14k.. Köpte dock ett väldigt dyrt minneskort som jag kunde hittat för hälften av pengarna. 0 Citera
Schmikey Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 Jag kanske är en canon fanboy, men att Canon står på ruta ett tycker jag e skitsnack. Att använda Auto- inställningar är aldrig bra, du kan åstadkomma så mycket mer ifall du själv ställer in det. Sony vet jag har släppt en hel del grymma kameror men personligen tycker jag att det är bättre att köpa en Canon för då får du en grym kamera att fota med också. Sen den är ju inte jätte svår att använda, jag tycker det är roligt att lära mig och kunna pilla lite när man ska filma och inte ba klicka auto o börja filma men det e ju min åsikt. :) 0 Citera
StenR Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 "att Canon står på ruta ett tycker jag e skitsnack" ...så på vilket sett har Canon värt namnet utvecklat VDSLR sen 2008, exkluderat 1DX? Varför ska man exkludera 1DX? Canon 7D kom 2009 och 550D kom 2010, det är väl bara förra året som det inte hände något kul, kanske 5D Mk II fortfarande sålde för bra men nu börjar den äntligen reas ut utomlands... 0 Citera
moonsson Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 Kan rekommendera att köpa till ART's lilla externa stereopre-amp, visserligen bara 50db gain... Men man får ha överseende då det handlar om 9-Voltsbatteri och att strömförsörjning á 48volt phantom finns. Dessutom har den inbyggt ljudkort (rätt dåligt sådant antar jag då jag aldrig testat, men det är mycket för cashen). Rätt cleant sound om man tweakar lite. Kan länka klipp om så önskas! :D ART DUAL PRE USB - Thomann Cyberstore Sverige 0 Citera
moonsson Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 Rekommenderar också 60D då det ändå är lite tyngd i den, vilket är bra om man glömmer shouldermount etc. Panasonics grejer har jag aldrig testat (kan därför inte rekommendera) känns lite plastiga på nåt sätt, men ska ju ha mindre problem med olika bildproblem som moaré etc. 0 Citera
HamGamgi Postad 8 januari 2012 Postad 8 januari 2012 Fortfarande är det så att 5dmk2 är överlägset mest använd i professionella sammanhang. Sen kan man säga vad man vill om att GH2an är överlägsen eller att Canon är långt efter. Faktum kvarstår. 0 Citera
HamGamgi Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Martin: Min poäng är att hur bra en kamera är inte alltid avgör hur väl använd den är. 5d:n har ju en väldigt speciell look som har blivit inne nu. Personligen hoppas jag att Canon kan svara på Nikon snart, D4an ser ut att vara ett riktigt monster. 0 Citera
StenR Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Martin: Min poäng är att hur bra en kamera är inte alltid avgör hur väl använd den är. 5d:n har ju en väldigt speciell look som har blivit inne nu. Personligen hoppas jag att Canon kan svara på Nikon snart, D4an ser ut att vara ett riktigt monster. D4 var ju svaret på 1Dx, men troligen kommer D800 ut före 5D3 så visst blir den duellen spännande. Hörde på nätet om en Nikon D400 också som jag antar ska ligga i närheten av Canon 7D i pris. 0 Citera
HamGamgi Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Jo, men videofunktionerna brukar följa med neråt i kedjan också. Dock har ju Nikon allt att vinna på grymma videofunktioner i sina DSLR-kameror vilket inte riktigt Canon har. 0 Citera
StenR Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Jo, men videofunktionerna brukar följa med neråt i kedjan också. Dock har ju Nikon allt att vinna på grymma videofunktioner i sina DSLR-kameror vilket inte riktigt Canon har. Sanningen är väl att fast Nikon var först med video i DSLR (med D90) så har de legat efter Canon vad gäller manuella funktioner, full HD och 25p, tills nu. Om Canon fortsätter att stympa sina DSLRer för att inte skada försäljningen av videokamerorna så är de helt fel ute och kommer att förlora stort på det. Canon kan ju också börja sälja lägre prissatta hybrider (som t ex XF100 med stor sensor) men de behöver ändå ha en 5D3 som kan konkurrera med Nikons videofunktioner. 0 Citera
HamGamgi Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Håller helt med, men det är inte lika enkelt för Canon som för Nikon. 0 Citera
StenR Postad 9 januari 2012 Postad 9 januari 2012 Håller helt med, men det är inte lika enkelt för Canon som för Nikon. Å andra sidan är Nikon ett mycket mindre företag, 26.000 anställda jämfört med Canons 197.000... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.