Gå till innehåll

Viktigaste funktionerna i Dv-kamera??


Dr.waga

Recommended Posts

Tja! Jag ligger i valet och kvalet när det gäller att köpa ny kamera... Jag köper nu min första dv-kamera (ja, jag är den sista mohikanen..) Vad är de viktigast sakerna att tänka på som jag inte får missa(firewire o dyl)?? Tänkte köra ganska mkt "seriöst" filmande så den är inte bara till för att lekas med... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ställt frågan om vilken kamera jag skall köpa flera gånger både i detta forum och i andra, men får aldrig något vettigt svar. Jag har insett att det är helt omöjligt att svara på. Det är ungefär som att fråga vilken bil jag skall köpa. De flesta svaren säger Ferarri, Lamborgini, Lotus osv, för de är de snabbaste bilarna. Men jag löser inte finanserna med en Ferarri, så jag åker Volvo. Min Volvo har stort lastutrymme, lite mer än 100 hästar kvar och dragkrok. Jag behöver stort lastutrymme, och jag har också takräcke. Men 200 gör den inte. En del av mina kompisar åker Saab och har också dragkrok.

 

Skulle tro att om man skall göra oss en tjänst vad det gäller kameraköp som verkligen kan vara till hjälp, skulle jag vilja fråga;

 

Vad har ni för kamera och vad filmas det för något med den? Vilken profession har ägaren, och några ord om man är nöjd eller inte. Då lär man antagligen snart märka att 17-åringen som frågar efter praktikplats kanske har en 1-chipskamera utan mic-ingång, medan slasherfilmaren som säljer sina filmer till utlänska bolag har en 3cc-Canon XYZ1a. Med den bakgrunden är det nog tusen ggr lättare att vaska fram vilken ambitionsnivå och behov man har.

 

Är det en bra ide?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man köpa en DVkamera och arbeta proffessionellt så är garanterat under 20 000 kr inget att hänga i julgranen om man är ute efter bra teknik.

 

Jag skulle vilja säga att antingen köper man de billigaste eller så satsar man stort på det bästa som möjligt. Nånstans där mitt emellan är lite att kasta pengarna i skön.

 

Att köpa en kamera för 15 000 som kanske har 3 CCD är visserligen hyfsat bra, men kanske bäst för den kräsne semesterfilmaren, inget direkt för proffs. Och vill man ha bra ljud så är manuella ljudinställningar ett krav, med automatiken brukar dyra micar ofta bete sig konstigt och låter sämre än kameramicen.

 

Men jag säger ingenting om man nu vill ha en "mittemellankamera", har man en lite budget och vill filma ofta kanske det är enda valet.

 

Men jag tycker nog att man ska tänka för köpet vad gäller nya grejer.

Ska jag använda den ofta proffessionellt? Ja då är lämpligaste valet att köpa. Med menar jag i alla fall minst en gång i veckan.

 

Ska jag använda den vid privata filminspelningar några gånger om året? Ja, då är lämpligast att hyra kamera om man nu inte sprider ut inspelningara för mycket, vilket oftast slutar med kaos och kanske lika gärna kunde göras med en enklare kamera.

 

Filmer för semester är lämpligast den billigaste kameran, då vill man nog ha en liten kamera.

 

Andra saker som är viktigt i proffesionella samanhang är att en större kamera är bättre och stadigare. En svartvit sökare är också att föredra då det är bättre upplösning i dom. Finns nitar på svartvita också, kolla att det inte är en svartvit med LCDskärm, visserligen är dom lite bättre men det ska vara den typen av bildrör.

 

Färgsökare är inte lämplig vid manuell skärpeinställning då det är sämre upplösning än själva bilden som man ser på en TV. Hur det fungerar på High Definition förstår jag överhuvudtaget inte hur det ska gå att ställa skärpan. Här sköter sig automatiken bättre.

 

Går vi in på CCDplattor så är 1/3 tum det minsta man kan ha om man vill jobba med kortare skärpeljup.

 

Ja man kan spara mycket pengar och få ett gått resultat ändå, bara man funderar på vad man ska ha grejerna till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom ingen annan vill skriva något konkret så kan jag ge några tips i semiproffs klassen som ligger från ca 20000kr och uppåt. Då har du en liten överblick om de mest populära kamerorna i den här prisklassen.

 

Sony VX2100: Ca 25000kr, äger en sådan själv och är mycket nöjd. Kan med fördel användas vid dokumentärer och liknande men har ingen "filmlook" som man kan ställa in på kameran. Fungerar ypperligt vid dåliga ljusförhållanden. Har manuell focus- och zoomring. Det som saknas är xlr-ingångar för mic.

 

Panasonic AG-DVX100: Ca 40000kr, Verkar vara mycket populär då den har inställningar för att få videon att likna film. Har sett den användas i High Chaparal och i Timbuktus senaste video. Har xlr-ingångar. Har hyffsad ljuskänslighet.

 

Canon xm2: Ca 20000, Vet inte så mycket om denna kamera men många som äger den säger att de är nöjda. Vet inte om den har några speciella fördelar gentemot de andra. Andra får gärna fylla i de luckor jag lämnar. Saknar xlr-ingångar.

 

Canon XL1s/XL2: 30000/44000, Är mycket populära bland budgetfilmskapare, detta på grund av att man kan byta ut linsen till det önskemål man har. XL2:an har även funktionen så att det ser mer ut som film. Har xlr-ingångar. Denna kan vara lite klumpigare då den inte är utformad riktigt för låga vinklar då den saknar ett ordentligt handtag på ovansidan.

 

Hoppas du har fått lite mer klarhet i dimman.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Gunnar_g det var bra info, har hört en del om de kamerorna innan och nu fick jag en överblick.

 

Vad jag menade var inte vilka kameror som var bäst utan jag ville bara veta funktioner som man inte får missa! Lite jobbigt om man tex köper en kamera för 20-30000 och sedan inte kan koppla den till datorn ;-) ... Köper man en kamera i dagsläget som kostar 20-30000 så vore det ett under om den inte gick att koppla till datorn, men ni förstår vad jag menar...

Och så va det datorn oxo, vad BEHÖVER jag(alltså inte vad som är bäst)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kanske lite mitt fel att tråden bytte ämne. Funktionerna verkar finnas i de flesta kameror, frågan är hur bra de är?

 

Nåja, om man som jag skall amatörfilma känns 20000 spänn som (för) mycket pengar och det är tveksamt om jag kommer att göra något proffesionellt, dvs sälja till teve eller nyrika rockstjärnor. Någon undrade något i en annan tråd och hade en Panasonic NV-GS11. Det är ju billigt, under 4 tusen. På netonnet finns det en storebror som heter Panasonic NV-GS55.

 

Allvarligt talat, kan jag filma nått med likvärdiga kameror? Ha i åtanke att jag har nix filmerfarenhet mer än en veckas filmning i Mexico med en Sony Hi8 som de banditerna stal på flyget. Att filma med 20000-tusenskronorskamera och sen komprimera hela rasket så det får plats på sprocket känns lite som att bygga epa-traktor av en ferarri. Har jag fel, vill jag gärna att nån berättar det för mig.

 

Appråpå dator så verkar gamla sanningar om mycke' minne och hårddisk gälla än i dag. USB och firewire verkar standard på alla datorer som inte säljs i byggsats.

Länk till kommentar
Share on other sites

För semiproffs tycker jag inte nödvändigtvis att man behöver XLRingångar inbyggd i kameran, har man bara micingång så finns XLRadapter att köpa på Lindqvist radio och tvaffär.

 

Då kan man välja mellan en balanserad eller två balanserade ingångar som man kan justera volymen på, ett måste i alla kameror som man justerar judnivån i menyn, vissa har även strömmatning till micen.

 

Med andra ord går det att ha XLRingångar i den enklaste kameran. Kanske att XLRingångar ger bättre kvalitet än med adapter, men jag tycker det är så marginell skillnad att det inte spelar nån roll.

Finns även proffs för tvproduktion som använder dessa adaptrar.

 

Men köper man en dyr kamera vill jag tillägga att köpa den billigaste kameran som bandspelare om man vill redigera mycket. Annars blir det än väldigt dyr investering då kameror har en mekanik anpassat för inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt tycke får man ju avgöra lite själv vilka funktioner som är viktiga på kameran då de flesta av "måste-funktionerna" nästan alltid finns.

Ska du redigera filmen digitalt är det bra att köpa en digital videokamera men det kanske är ganska självklart. Är den digital så finns det alltid en utgång till dator, firewire är vanligast.

 

Andra aspekter som jag tycker är viktigt är att den klarar sig bra under dåliga ljusförhållanden. Ett bra riktmärke är att kameror med större lins släpper in mer ljus och på så sätt blir bilden ljusare och färgerna återges på rätt sätt. Blev grymt irriterad när jag använde min gamla handycam som bara gjorde allting grynigt och grådaskigt när jag skulle filma under dåliga ljusförhållanden.

 

3ccd: Att kameran har 3ccd istället för 1ccd är för det mesta regel i denna klass men det är viktigt att ha då den återger färgerna grymt mycket bättre.

 

Mickels har rätt angående xlr-ingångarna, det finns adaptrar. Men ska du välja mellan kameror som är likvärdiga och den med xlr-ingångarna bara är någon tusenlapp dyrarare så köp den. Adaptrarna kan kosta lika mycket nämligen.

 

24p, filmlook: Denna funktion börjar komma mer och mer på kameror i den här klassen. Den försöker härma utseendet på film dvs kortare skärpedjup och mjukare bild. Vad jag har sett kan de fungera riktigt bra så det kan vara värt att fundera på.

 

Manuella inställningar: Det man börjar märka när man filmar mycket är att saknar många manuella inställningar på vanliga semesterkameror. Att gå in i krångliga menyer för att ställa in manuell focus är inte så kul. Därför skulle jag föreslå en kamera med många manuella inställningar som dessutom har tillägnade knappar till varje funktion. Det är ju de manuella inställningarna som tillåter filmaren att vara kreativ.

 

In-/Utgångar: Att ha analoga in/utgångar för ljud och bild är bra då man ska kolla på TV eller om man ska spela in från TV eller ett gammalt videoband och föra över till datorn så det blir digitalt.

 

Detta är de funktionerna som jag anser vara viktiga att överväga vid ett köp av kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett altenativ till finns ju i det snålaste klassen, satsa på Hi8 och köp en Digital8 för att redigera på dator. D8an använder du som bandare och en Hi8 som kamera, alltenativt kan man koppla ihop de båda kamerorna för bättre kvalitet.

Alltså köp en gammal Hi8 med 3CCD och hela kittet med manuella inställningar och till o med utbytbar optik finns på vissa modeller. Kameran kanske visserligen inte håller så länge, men bild ut från S-videoutgången och ljud lär du i alla fall få när du sätter igång den, sen kopplar sätter du dom i S-videoingången på den nya kameran.

 

Dessvärre finns de flesta modeller i utlandet, hitta en massa på http://www.ebay.de Alltså tyskland.

 

Men en Sony VX1 vore inte så dumt om man fick den för 400 euro eller mindre. Det är ju en aktionssight så de kan nog ändras lite.

 

Finns SuperVHS oxå, kanske lite krångligare med flera videoapparater.

 

Men SonyDigital8 spelar i alla fall upp Hi8 på ett stabilt sätt, sen D8an kom har jag aldrig sett mina gamla inspelningar så bra. Gäller även nya Sony Hi8kameror. Men med digital8 får man ut signalen via FireWire och sen är det bara köra tillbaka det på Digital8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...