Gå till innehåll

Jeden (13 min)


Martin Oller

Recommended Posts

Hela filmen var som en berg och dal-bana. Ena sekunden var det skitbra, andra sekunden omotiverat dåligt. Det bra: Foto och efterbearbetningen är ibland så enormt vacker, här diggar jag verkligen experimentinställningen. Storyn (som jag inte är riktigt kompis med än) har sina ljuspunkter. Ljudet är ibland riktigt fint det med. Och som du nämner ovan så provocerar phasingen på ett bra sätt, ibland. Vill även passa på att berömma för känslan av detaljer, t ex: ljudet kommer efter ljuset på de distanta smällarna. Det dåliga: ja, ungefär allt som är bra är också dåligt i vissa sekvenser. T ex: varför valde ni den extremt konstiga fula vinkeln när den stackars pianospelarn blir skjuten. Eller varför börjar filmen med ett stämningsfullt ljudstycke, för att sedan hoppa till någon episk stråkfanfar, som dessutom läggs på flickan som hoppar i gräset? Utöver detta, och ja detta har man hört förrut jag vet men: engelskan. Det är inget experimentellt med dålig engelska, tycker jag.

 

Jag ett huge fan av experimentell och provocerande konst. Denna film hade ibland en perfekt blandning mellan detta, vilket resulterade i en kaotisk skildring av människan i extrema situationer. Men de resterande 50 % av filmen sa mig inget alls, och tyvärr drar det ner filmen ganska så rejält. Men jag ser fram emot framtida projekt, mainstream som experimentella!

Länk till kommentar
Share on other sites

Stundvis jättebra visuell upplevelse. Ljudmixningen däremot är en annan historia. Ljudet klipper ofta och det är sällan bakrundsljuden går ihop i sekvenserna. Kolla in Room Tone, Presence, and Ambience on Vimeo Video School Så förstår du vad jag menar. Ett bra exempel är ljuden på filmklippen i början när flickan hoppar runt i gräset. Bra jobb överlag! Keep at it!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara lite korta reflektioner: Tyckte filmen var intressant formmässigt, men kanske lite väl vag storymässigt. Man förstår inte vad det handlar om utan uppfattar filmen på ett mer tematiskt plan. Vissa känslor skapas och intellektet kopplas bort. Jag får känslan av att du vill skildra hjältar, kanske är detta flickans fantasi? Filmen är öppen för tolkning men jag hade nog gärna sett att du hade ett manus också. Jag, som effektgalning tyckte ni lyckades ganska bra med effekterna, och sättet du filmar på för tanken till "Rädda Menige Ryan" (my compliments). Bra jobbat på det stora hela, det är inte lättbegripet (kanske omöjligt), men bilderna, ljudet och musiken, skapar dramatik och spänning, och detta kommer man långt på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Amfibiesoldat: Yeah, ljud är kuksvårt (och trist). Tycker det blev rätt OK dock.

 

"Problemet" är att det inte släpper fören 2:a gången man ser filmen, och det är här "problemet" med lack-of-mainstream infaller. Dock, åter igen, var grundtanken att skicka in den till nån djupingfestival, och hey, den vann på djupingfestivalen... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ganska ojämn film, för ibland var den kanske lite knackig då skådespeleriet inte riktigt höll, saknade lite djupare ljuddesign för att få mer inlevelse, men däremot så var den sjukt bra under vissa delar!

 

Första scenerna är fantastiska, där är du riktigt smart (om du gjorde det medvetet) för det finaste och bäst gjorda i filmen är i början. Scenerna när hon springer, ljuset, färgerna och ljudet är underbart då. Otroligt fint och det gör att man utan att tvinga sig vill fortsätta se filmen. Fina färger och bra redigering anser jag.

 

Skådespeleriet var lite halvdåligt ibland men då nästan ingen i sverige har tillgång till en riktigt bra skådespelare så ska jag inte kritisera det alltför mycket.

 

Ljudet skulle du satsat mer på, mer bakgrundsljud, miljöljud och såna saker för att få en djupare och mer intressant känsla. Kolla runt på vimeo och hitta bra ljuddesigner som du erbjuder samarbete med. Det är otroligt nyttigt och det blir en HELT annan känsla i filmen. Kolla på min film A Grievous Farewell, Joe Fletcher gjorde ljuden till den och man kan inte tro att inte ett enda ljud i filmen kommer från någon annanstans än hans studio. Han tog bort allt ljud och spelade in nya själv. Ryste typ första gången jag hörde ljudet från kedjorna.

 

Lite mer vfx skulle jag krävt, och då menar jag inte explosioner eller så utan snarare nån diskret lensflare, skyreplacement på vissa ställen och ibland några partiklar i luften. Små effekter kan göra stora skillnader i en scen.

 

Anyway, det var det jag tänkte på och du är en bättre filmskapare än mig så du visste säkert det här redan. Men det är ju bra för dig att få höra bekräftelser och meningar från andra håll också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...