Martin Oller Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pehrbau Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Jag har 5 interna och 4 externa diskar. Alla 7200rpm. Internt ca 5TB och externt också ca 5TB. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 8 TB internt förutom bootdisken och en 8 TB extern Raid 5. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Jag ansvarar för ett 10 tal redigeringar och har kanske 80tal externa diskar där vissa åker runt i världen några veckor i stöten. Samt en mindre serverpark. Uppskattningsvis byter jag kanske 5 diskar om året, beroende på hur hårt vissa har gått. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Ett vanligt problem är väl att man skriver, flyttar och tar bort alldeles för mycket och frekvent. Vill du att din hårddisk ska hålla, fyll den > köp ny - eller om du måste, formatera den. Har aldrig haft en hårddisk som gått sönder, så har du ekonomin, är det helt klar något att tänka på, åtminstone om du vill spara det gamla, och samtidigt fylla på mer. Hårddiskar är dessutom inte heller speciellt dyrt i dagsläget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 ....Hårddiskar är dessutom inte heller speciellt dyrt i dagsläget. Det kan ju diskuteras. Skulle köpa några hårddiskar före jul, kostade dubbelt så mycket nu som de jag köpte för 6 mån sedan. (Samma fabrikat, samma modell, samma leverantör). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Så som Bengt skrev skulle jag nog påstå att Smörgåsmannens påstående inte stämmer så bra just nu. Hårddiskar är i dag p.g.a. översvämningarna i Thailand både extremt dyra och en bristvara så att överhuvudtaget få tag på hårddiskar är inte helt enkelt. Därtill misstänker jag att de diskar Kimster byter ut är diskar som man jobbar mot direkt med redigering och liknande d.v.s. inte arkiveringsdiskar. Jag vet inte hur många hårddiskar jag förbrukar men just nu så har jag tre diskar i datorn och i hyllan bredvid mig står det 9st externa 3.5 hårdiskar (med varierande storlek från 750GB till 2TB) varav en raid-lösning för 2 diskar (brukar annars jobba med 4 diskars raid-lösningar och på det andra kontoret där jag jobbar i bland står det ett tiotal sådana). Utöver de 3 interna och 9 externa ligger iaf här även en extern 2.5 7200rpm disk och en extern 1.8 disk plus några 16GB USB stickor, minneskort på 64GB m.m. Lagringsutrymme är helt avgörande och snart behöver jag mer, som vanligt. mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts