Jump to content

Hur mycket hårddisk förbrukar ni?

Martin Oller

Recommended Posts

Ett vanligt problem är väl att man skriver, flyttar och tar bort alldeles för mycket och frekvent. Vill du att din hårddisk ska hålla, fyll den > köp ny - eller om du måste, formatera den. Har aldrig haft en hårddisk som gått sönder, så har du ekonomin, är det helt klar något att tänka på, åtminstone om du vill spara det gamla, och samtidigt fylla på mer. Hårddiskar är dessutom inte heller speciellt dyrt i dagsläget.

• 2 weeks later...
....Hårddiskar är dessutom inte heller speciellt dyrt i dagsläget.

Det kan ju diskuteras. Skulle köpa några hårddiskar före jul, kostade dubbelt så mycket nu som de jag köpte för 6 mån sedan. (Samma fabrikat, samma modell, samma leverantör).

Så som Bengt skrev skulle jag nog påstå att Smörgåsmannens påstående inte stämmer så bra just nu. Hårddiskar är i dag p.g.a. översvämningarna i Thailand både extremt dyra och en bristvara så att överhuvudtaget få tag på hårddiskar är inte helt enkelt.

Därtill misstänker jag att de diskar Kimster byter ut är diskar som man jobbar mot direkt med redigering och liknande d.v.s. inte arkiveringsdiskar.

Jag vet inte hur många hårddiskar jag förbrukar men just nu så har jag tre diskar i datorn och i hyllan bredvid mig står det 9st externa 3.5 hårdiskar (med varierande storlek från 750GB till 2TB) varav en raid-lösning för 2 diskar (brukar annars jobba med 4 diskars raid-lösningar och på det andra kontoret där jag jobbar i bland står det ett tiotal sådana). Utöver de 3 interna och 9 externa ligger iaf här även en extern 2.5 7200rpm disk och en extern 1.8 disk plus några 16GB USB stickor, minneskort på 64GB m.m.

Lagringsutrymme är helt avgörande och snart behöver jag mer, som vanligt.

mvh /Pontus w