Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hello boys and girls.

Ska snart filma en kortfilm helt i greenscreen studio.

Tänkte skjuta det på Red men pga budget blir det bara 5D.

Har bara hört dåligt om greenscreen och 5D men undrar vad ni fått för resultat.

Skulle vara väldigt värdefullt att se hur de ser ut ifall ni har nått uppe på nätet. Stillbilder funkar också.

Är framför allt intresserad av hur blont eller ljudbrunt hår keyas men alla tester är välkomna.

Skulle helst vilja se tester från er som jobbat mycket med greenscreen så att vi inte blir lurade av en dålig key som inte har nått med kameran att göra.

Jag lovar att lägga upp mina tester också så fort det är klart.

Posted

Har ni Magic Lanterns firmware installerat lär det underlätta då kan ni spela signalen omkomprimerad via till exempel Black Magic designs-capture kort... Då har ni vunnit en hel. Om ni ändå är i en studio...

Posted

Jag tror folk underskattar DSLR. Ja, du får inte lika fina edges som i video och ja, det blir lätt problem vid rörelser - Men är man någorlunda bra i redigeringen så kommer det ändå att se helt okej ut. Det är som att folk förväntar sig att man bara ska kunna slänga in klippen i AE, kasta på en Color Key, sampla bakgrunden och vips har du en perfekt key. Jag kan ha allt mellan 3-9 olika keyers på ett och samma klipp innan jag får resultatet jag är ute efter, och utöver det flera andra effekter som jämnar ut och definerar kanterna (men som endast påverkar keyers och inte själva klippet).

Mitt tips är att du helt enkelt kör ett test med 5D framför greenscreen och själv ser hur det går i post. Men med sharpness på 0, något högre shutter speed och en jämnt ljussatt greenscreen lär du inte alls ha svårt att få en helt acceptabel key :)

Posted

Man tackar för svaren.

Jag är inte helt grön när det kommer till greenscreen.... Buuuu, dålig humor.

Iallafall. har keyat länge, framförallt med Primatte som jag tycker är bäst.

Jag vet att det är en del pill innan man blir nöjd men ville framförallt veta vad ni som har testat tycker om 5D till det.

Shoomedia: Vad kostar Black Magic designs-capture kort?? Som sagt så är inte våran budget vad vi önskat så det känns som att ett sånt kort skulle bli för dyrt. Eller??

Posted

Köper du deras bandare kostar den 3995 kr plus SSD-diskarna du behöver spela in på. Har du en vass dator och riktigt snabba diskar typ raidade 6GB/s eller SSD så kostar ett capturekort Decklink SDI 3 190,00 kr. Har du PC eller Mac? Om du inte använder onda Apple så kanske jag kan ordna så du får låna ett kort :D

Posted

Tyvärr. Kör mac. Har en Mac Pro 8-core men den släpar man knappast runt. Sen har jag en gammal Macbook Pro men den är lite sliten och skulle nog inte använda den för att spela in på. Men 3995:- är inte helt omöjlig.

Posted

Går absolut att keya, även om det inte är kanonbra jämnt. Brukar swischa allt genom Neat Video, grovmaska och rendera ut nya filer med alpha.

Blir en extra generation, men det är knappt synbart och man vinner tidsmässigt på det i längden eftersom man slipper rendera all brusreduktion och annat innan keyern.

Kör också typ 95% Primatte.

Gjorde en supersnabb B-Films inspelning i helgen med en lånad Sony F3. Första helgen körde vi SxS-korten (35 Mbit HQ läge) och andra helgen HDMI till Decklink och

sparade som Cineform. Stor skillnad...

//Max

Posted

Yes den är skitsnygg men det är lättare att sälja effekten i en musikvideo med snabba klipp och väldig speciell look.

Som tur är ska inte min kortfilm vara 100% realistisk utan mer åt en modernare Sin City look fast snyggare. All scenografi är 3D. Problemet är att det är självklart mycket längre klipp än Supernova videon så minsta lilla flimmer i keyn kommer att synas.

Posted

Ett BlackMagic: Intensy Pro går på 199 dollar, lär kosta ca 1800:- exkl moms och bör vara ypperligt för en 5D då det har HDMI in.

Kolla med Mediateknik - professional film, photo, video and lighting equipment. eller Lindqvist Radio & tv för hur mycket de tar för kortet samt om de har det i lager etc, dock blir det isf till att släpa stor dator (har gjort det själv ett antal gånger och det är inte direkt ovanligt för dylika projekt).

Blackmagic Design: Intensity

Mvh /Pontus w

Posted
Jag kan ha allt mellan 3-9 olika keyers på ett och samma klipp innan jag får resultatet jag är ute efter, och utöver det flera andra effekter som jämnar ut och definerar kanterna (men som endast påverkar keyers och inte själva klippet).

Been there, done that. Hehe. Ett helsikes jobb är vad det är. Speciellt när man är lat och inte bemödar sig skjuta om scenen utan till varje pris ska keya ut det sista. Har många gånger suttit i paint och pillat bildruta för bildruta.

Det värsta jag vet är greenscreen-"spill" och kanter som inte ens går att ta bort med en garbage matte. Då är det bara att gör om, gör rätt.

Tror du klarar dig finfint med 5D. Noggranhet med ljuset bara...